< Tilbake til oversikten

Soyaprotein: Hvor kjøper jeg dette?

Guffen sa for siden:

Ønsker å få tak i soyaprotein. Var på Ultra i går da de i utgangspunktet skal ha Norges største vareutvalg men ble skuffet da ingen visste hva det var (ble hendvist til vegetardisken men soyaprodukter).

Nå skal jeg ikke pårope meg noe større kunnskap om soyaprotein da jeg selv er usikker på om det er flytene eller et "mel"produkt (Ketolyseboken måler soyaprotein i dl). Noen som vet hvor jeg finner det, produsent og i hvilke form det kommer i?

matvraket sa for siden:

dette lurer jeg også på. går det ann å bruke soyamel i stedenfor?

Guffen sa for siden:

Nå vet jeg at man får det fra Ketolyse AS men ønsker et rimligere produkt om det finnes.

Tess sa for siden:

Bruker man soyaprotein/mel som erstatning for mel?

Selma sa for siden:

Soyaprotein fås kjøpt på helsekostforretninger. Finnes mange forskjellige typer. Det kan også bestilles fra ulike nettsteder. Soyaprotein og soyamel mener jeg ikke er det samme. Men hva som nøyaktig er forskjell på de to, se DET er jeg nemmelig ikke helt sikker på:o

Nille sa for siden:

Soyabønner males opp til soyamel, det inneholder normalt ca 20 gram
karbohydrat/100 gram. (men noen her har visst fått tak i et med mye mindre karber i). Soyamel finnes i vanlig dagligvare ved helsekost produktene, eller evt. i helsekostbutikk. Har ikke kjøpt (bruker ikke soyaprodukter) så jeg vet ikke prisen.

Soyaprotein er soyamel der man fjerner det meste av karbohydratene, altså renset soyamel. Det inneholder fra 1,5 og oppover pr 100 gram. Det billigste får du kjøpt på www.ketolyse.no eller evt. i helsekostbutikk.

Det er soyaproteinet og ikke melet du bør kjøpe, - et hvilket som helst proteinpulver (også myse/whey protein) smaker bedre enn soyamelet. Det smaker grusomt !

matvraket sa for siden:

tusen takk snille Nille :)

litt smak og behag skjønner jeg. soyamelet jeg har hjemme er ikke så aller værst i Atkins frokostpannekaker :D
jeg kjøper et økologisk soyamel på butikken med 2,5 carb per 100g, det koster ca 25kr for 250gram. merket er Spielberger.
De har soyaflokker også med samme antall carbs, og de er dødsgode med fløte og kanel :) :p
men bare så det er sagt, så tror jeg kanksje jeg skal ta meg en tur å kjøpe proteinpulver hvis jeg har lyst på en kake eller noe annet.

Annemora sa for siden:

Jeg bruker ikke myse ettersom det ikke er bra for min blodtype (A). :eek:
(Det gjelder forøvrig dessuten for blodtype 0; mao. de fleste av oss.)

Bruker Power Shake Soya Protein fra Multipower som inneholder mindre enn 0.1 g karbohydrater og er smaksnøytral. Den har jeg kjøpt på den lokale helsekostbutikken. :D

www.multipower.no/index.html?12,catcontent/3272/29875/0/0

Til søte matretter bruker jeg Soy Protein med vaniljesmak som jeg bestiller på nett fra Proteinfabrikken. Den står oppført med 0 karbohydrater, men har noe søtstoff (sukralose). :)

www.proteinfabrikken.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=3867

:stortsmil

Annemora sa for siden:

Dette soyamelet må testes; det jeg har i skapet, fra tidligere :o, er fra Nutana og har 20 g karbohydrater pr 100 gram. Det meg helt ubegripelig at det kan være så stor forskjell. :confused:

matvraket sa for siden:

syns også det er rart!! man kan jo lure på om det er riktig det som står i "innholdsfortegnelsen"

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.