< Tilbake til oversikten

Angående ketose og karbohydratmengde

beate sa for siden:

Hei. Har bare et lite spørsmål her like før leggetid som jeg lurer på :)
Spiser man lite med karbo så kommer man i ketose. Men hvor lite skal man spise før dette oppnås? Tenker her på at det anbefales 15-20 karber om dagen. Men kan man også komme i ketose om man spiser 30, 40 eller f.eks 50 karber om dagen? :rolleyes:

MorStine sa for siden:

Ja, noen få opplever det... Men i ketolysekuren er det ikke anbefalt mer enn 15, max 20 karbs pr døgn.

Lisbeth sa for siden:

Jeg ligger som regel under 10 karbo pr dag,men er ikke i ketose.. :confused:

MorStine sa for siden:

Men vennen da, det er jo ALTFOR lite... Da vil kroppen din gå på sparebluss og ikke forbrenne noe, og i allefall ikke komme i ketose. Kroppen trenger karber- riktige sådan, fra grønnsaker. Hvordan klarer du å holde deg under 10 pr dag? Hva spiser du? Og om du ikke er i ketose, så går du jo ikke på ketolyse heller for det er jo hele poenget med ketolysen, å være i ketose...

Smula sa for siden:

:eek: For Guds skyld, opp med mengden! Det blir sagt her at det er bedre å ligge på over 20 enn på under 15 om dagen.

For øvrig er jeg en av dem som likevel er i ketose på over 20 karber. Vet ikke nøyaktig hva grensen min er, men jeg kan iallefall ligge på 30 daglig og likevel være i ketose.

Lisbeth sa for siden:

Jeg spiser meg god og mett hver dag, det føles liksom feil å være på "slanker'n" og tvinge i seg mat også..hehe..
Jeg skriver opp alt jeg spiser i journalen min.. hvis du har tid til å se litt på det, hadde jeg blitt veldig glad. Jeg må gjøre noen forandringer neste uke, men vet ikke hva.. :)

sma sa for siden:

Da får du endre det du spiser. Mellom 15 og 20 om dagen er nok det beste. Selv opplever jeg at salaten jeg spiser til lunsj drar med seg en god del karber, og man velger jo selv hva man vil ha i den. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.