Jeg er absolutt ikke tilhenger av barn og søtstoff og snupp på 20 mnd får ikke noe slikt.
Tenkte jeg skulle kjøre litt mer intens lavkarbo for meg selv frem til sommeren og bruker da splenda og/eller sukrin.
Er det greit å bruke sukrin i matlaging og gi små barn det? :confused:
Finner ikke noe om dette på siden til sukrin så jeg lurer på om noen her inne har erfaringer på det området.
Har ingen erfaringer, men av alt jeg har lest om sukrin, kan jeg ikke se noen grunn til ikke å gi det til barn. Det er i hvert fall et naturlig produkt:
"Sukrin er et 100% naturlig produkt, basert på sukkeralkoholet Erythritol. Erythritol finnes naturlig i bl.a. pærer, meloner og sopp, og har således blitt spist av oss mennesker i lang tid."
Men jeg har altså ingen erfaringer, eller kunnskap utover det jeg har lest.
Det var det jeg også leste så jeg regner jo med at det ikke er noe problem, sikkert bare "sukkerALKOHOLET" jeg har hengt meg litt opp i... he he :rolleyes:
Ungene her har fått sukrin, men synes ikke det er godt på pannekaker og havregryn feks, pga at det kjennes kaldt ut på tungen... Rare greier, men det er jo en kjølig smak eller hva jeg skal si!?
Ser ut til at Erythritol (som sukrin er laget av) er helt greit. Det smaker som sucrose, og det er vel bare den kjølige følelsen og at det smaker litt mindre søtt pr mengde som er forskjellen...og at det er omtreng 0 carbo.
Erythritol tas opp i tynntarmen og skilles ut gjennom urinen. Så lenge man spiser normal mengde vil tynntarmen kunne ta unna. Om man spiser for mye kan det gå over i tykktarmen og gi litt "løsaktig effekt".
Det trigger ikke insulin og har faktisk også en antioksidantisk effekt.
Alt med måte er jeg helt enig i, ikke noe hun kommer til å få hver dag. Lager jeg til henne bruker jeg små mengder fruktose, aldri sukker.
Men noen ganger SKAL hun bare ha det jeg spiser så det er greit å vite at det ikke er skadelig på noen måte. :)
Greit å ha mulighet til å bake kaker alle kan spise :p
Jeg har brukt sukrin i bla. Tiramisu og kakao, og det har gått helt fint.
Min datter får kunn bittelitt av det, og ikke kunstig søtning (heller ikke sukker selvsagt).
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.