< Tilbake til oversikten

Fete bør droppe frokost

Distrea sa for siden:

Jeg har aldri vært så glad i frokost før jobb, skole og slikt... dårlig tid, men er heller ikke sulten.

innimellom har man prøvd å stappe i seg en skive (i gamle dager;)) Det som skjer da, er at det går ikke lange tiden før jeg er skrubb sulten, også må jeg spise nista før,,, også kanskje kjøpe ekstra mat.

konklusjon for meg... frokost gjør at jeg trenger mer mat i løpet av dagen, så best å drøye det ett par timer :D

xtra sa for siden:

Akkurat samme erfaring har jeg: Jo tidligere jeg spiser, jo mer mat trenger jeg resten av dagen. Og siden jeg veldig sjelden har lyst på mat fra morgenen av er valget enkelt :)

Tuppen sa for siden:

helt enig... spiser jeg frokost så trenger jeg mer mat utover dagen.... jeg har aldri likt frokost... men har klart å spise frokost siste året heldigvis...

Valeriana sa for siden:

Birger Svihus kan ha et poeng i det han sier, men jeg tror det er litt forskjellig fra person til person om man trenger frokost eller ikke. Hvis jeg spiser en "vanlig" frokost med mye karbohydrat, for eksempel brød eller kornblanding blir jeg fort sulten igjen og spiser mer i løpet av dagen. Men spiser jeg en fettrik lavkarbofrokost blir jeg langvarig mett og kan ofte gå gjennom hele skoledagen uten behov for mer mat.

Summer sa for siden:

Dette er i grunnen ganske interessant. Det har jo alltid vært hevdet at man bør spise frokost for å få i gang forbrenningen, men det høres jo logisk ut at man ikke skal presse i seg mat og la forbrenningen fra natten fortsette slik som står skrevet.

Nille sa for siden:

Ja, er man f.eks i ketose er det iallefall sikkert at kroppen brenner jevnt hele døgnet. Men det er vel ikke SÅ mange som er i ketose da :)

En av årsaken til at det anbefales å spise frokost er vel at om man ikke spiser frokost er det mange som ikke får spist før lunch. Og da kan man ha ventet så lenge at man blir VELDIG sulten. Så småspiser en gjerne en sjokolade eller noe "rakst" innimellom for ikke å falle om av sult. Såkal krisemat gjør mye skade. Og så er den onde sirkelen igang, blodsukkeret stiger/synker og man spiser mye mer til lunch enn man hadde spist om man hade spist frokost.... om noen skjønner hva jeg mener ! Der har jo Time-dama rett også da.

Jeg har kjempeproblemer med å få i meg mat tidlig. Det er akkurat som om kroppen min ikke vil ta i mot. Men jeg har faktisk fått det bedre i både mage og kropp ved å iallefall spise littegrann. Det blir som regel en fiberrik med varierert pålegg. Ikke mye, men magen er ikke helt tom.

Nå tror jeg ikke at Svihus tenker så "bredt" når han tenker "fete mennesker". Han er noe generell i uttalelsene sine (som vanlig) og har nok ikke tatt høyde for at det finnes flere årsaker til overvekt. Han tenker på frokoster bestående av brødskiver og melk - og det tror jeg han har veldig rett i.

Han har et poeng ja, men virkeligheten er nok noe mer nyansert, syns jeg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.