< Tilbake til oversikten

Kalorier som rettesnor?

StineK sa for siden:

Jeg syns det er vanskelig å vite hvor mye mat jeg skal spise. Føler meg skjelden sulten, men nå har både vekta og livmålet stått stille en måned. Får middels rosa utslag på keto-sticksene så noe får jeg til...

Jeg teller karber etc og ligger på ca 15-20 karber om dagen, og 70-75% fett. Men hvor mye av denne kosten skal jeg spise?

Min vekt er på 90, og jeg spiser nå ca 1800-2000 kcal per døgn. Bør jeg gå opp eller ned i kalorimengde? Eller er den ok? Har lett for å fryse på beina - kan det bety for lite mat??

Sugarpill sa for siden:

Atkins selv anga 10-12 ganger ens kroppsvekt i pund som rettesnor. Du regner altså ut din egen vekt i pund, og ganger med 10-12, og får antallet kalorier du bør spise.

At du fryser på beina betyr ikke nødvendigvis at du spiser for lite.

StineK sa for siden:

Da blir 90kg lik 198 pund, og det igjen skulle tilsi 1980-2376 kcal. Mao så spiser jeg passe mye - og kan øke litt uten å komme uttafor anslaget.

Fint - da vet jeg det er andre ting ved kostholdet jeg bør se på for å få løsnet på vekta.

Takk Etheral!

Sugarpill sa for siden:

Bare hyggelig å kunne hjelpe.:) Håper det løsner for deg.

StineK sa for siden:

Var inne hos iForm på www.iform.no/pub/art.php?id=444 og der kunne jeg beregne energibehov. Endte opp med 1892 kcal/dag for meg.

Er det de samme retningslinjene for kaloriinntak for ketolysekuren som for vanlig kosthold? Dvs spise normal energimengde. Jeg antar vi ikke skal skjære ned på kaloriene som i diverse slankekurer? Men vil vi legge på oss hvis vi spiser mye mere enn de anbefalte?

Smula sa for siden:

Tror nesten du burde bestemme deg for hvilken filosofi du følger.
På ketolyse telles ikke kalorier, der skal du kun sørge for å ligge på mellom 15 og 20 karbohydrater om dagen.

StineK sa for siden:

Har bestemt meg for ketolyse.

Men syns det er vanskelig å si når jeg er mett :rolleyes:, så derfor ba jeg om ca kalorinivå.

Princez sa for siden:

Jeg synes også det er vanskelig å si når jeg er mett.. Tror kanskje "behagelig mett" for meg er litt for mett...

Oi.. det ble mange mett-ord... Hihi.

StineK sa for siden:

Tror kanskje jeg lett havner i samme båt ja. God og mett. :p

Smula sa for siden:

Ok, det er et definisjonsspørsmål... men du skal ikke være stappa og du skal ikke være sulten. En mellomting, altså.

...nå skal det være sagt at jeg har spist meg stappa flere ganger også og likevel gått ned, men det bør vel være unntak og ikke regel.

Princez sa for siden:

Joda, vi vet at det skal være en mellomting, men hvordan føles det da? Det er det som er problemet Smula. Følelsen av sult og metthet er liksom ikke helt som den skal. Men på ketolyse er det hvertfall bedre enn det var før! Jeg kjenner at blodsukkeret er mer stabilt.

Mer konkret da:
Skal man stoppe å spise nå man "klarer" å la være å spise mer, eller skal man stoppe når man egentlig ikke har lyst på mer....?

Er også vanskelig å ikke spise opp det som lligger på tallerkenen... innbarka i meg siden jeg var barn!

blåbær sa for siden:

Sånn har jeg det også! Hvis jeg noen gang får barn så skal de aldri få beskjed om å spise opp alt på tallerkenen!

Summer sa for siden:

Jeg vil anbefale deg å spise ca 30 protein i måltidet, (dvs ca 120g ost, 150g kjøtt/pålegg/fisk, og ca 4 store egg), ha fett til, og riktig mengde karbohydrater. Da vet du at du er på rett spor. Du kan også regne ut ditt proteinbehov ut i fra vekten.

Se her om proteiner og å bergne proteinbehovet.

Goggen sa for siden:

Dette kan jeg signere på! Det å være nødt til å spise opp, når man egentlig ikke vil ha mer er direkte skadelig tror jeg. Og ikke gi barn mat med en gang de gråter heller.

Og ALDRI bruke mat som belønning. Ikke skikkelig mat ihvertfall. Men det er ikke lett. Jeg er ihvertfall innprentet fra barnsben av at man ikke skal kaste mat.

Men du har et godt poeng!
Jeg driver og forer fire stykker fra fire til tjue :) og vet hvor vanskelig dette er.

StineK sa for siden:

Takk for tommelfingerregelen på 30g proteiner per måltid, Lise.

Tror jeg skjønner mere av dette nå. ;-)

Princez sa for siden:

Har to barn på 9 og 12 år. De må aldri spise opp hvis de ikke vil ha mer. Derimot reagerer jeg ganske kraftig hvis de lesser oppå tallerkenen!

Smula sa for siden:

:eek:
Vet du, det der har jeg faktisk aldri hørt om! Betyr det da at når du er sulten spiser du og stopper ikke før du er stappa? For det er litt foruroligende...

Da vet jeg ikke hvordan jeg skal forklare passe mett for deg annet en å anbefale å spise saktere enn det du har gjort til nå.
Cluet her er å spise når du er sulten, men så å stoppe når du IKKE er sulten lenger. Det skal være en ganske vesentlig forskjell fra å være stappa.

De vise sier jo at metthetsfølelsen kicker først inn etter et kvarters tid, så en ide kan være å spise litt, og så vente et kvarter. Er du fremdeles sulten, spiser du litt til. På den måten burde det gå an å kontrollere det. Håper det løser seg.

Princez sa for siden:

Før spiste jeg ikke alltid når jeg var sulten, fordi at sultfølelsen gjerne går over etter en stund. Noen ganger spiste jeg når jeg ikke var sulten, men kunne gjerne spise MYE likevel...

For å svare på spørsmålet ditt:
Ja, det er mulig jeg ser på mett, som litt mettere enn det som er normalt. (Kanskje det er derfor jeg er overvektig også??)
Ser at jeg må prøve å modifisere matinntaket en smule, og se hva som skjer da...

Takk for engasjement Smula, håper det løser seg jeg også.

Risten sa for siden:

Jeg ser at Torkil ofte anbefaler å reduserer litt på mengden mat når vektnedgangen står stille.

Jeg tror det er riktig å stoppe å spise når man klarer å la være å spise mer hvis man har en ødelagt metthetsregulator. Hvis man spiser til man egentlig ikke har lyst på mer, tror jeg man har spist alt for mye.

Håper det løsner for deg. Men du skal heller ikke bekymre deg for mye om det står litt stille. Jeg gikk ned 13 kilo fra mai til desember og hadde lange perioder med null nedgang. Det løsner etter hvert.

StineK sa for siden:

Takk Risten - det samme har jeg lest om i boka. Og jeg driver å teste ut om metthetsregulatoren er på bærtur, og teller derfor kalorier noen dager for å være sikker på at jeg spiser litt mindre enn før. Så får vi se.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.