< Tilbake til oversikten

Gravid og normalvektig!

Pluto i magen min:) sa for siden:

Hei!
Jeg er helt fersk i gamet, og har fått øynene opp for fett. Situasjonen min er at jeg er normalvektig, trener så og si hver dag. Akkurat for tiden er jeg gravid (7 mnd på vei). Jeg har begynt å spise mindre karbo og mer fett, satser på OE. Jeg orker bare ett par måltider for dagen når d er så mye fett. Spørsmålet mitt er da, er det noe fare for fosteret, eller er det kanskje bare utelukkende positvit at jeg legger om kosten nå. (er ikke super nøyaktig, tar prot, fett og karbo mengden litt på øyemål...):p

Iset sa for siden:

Det er endel delte meninger om dette, men jeg hadde nok ikke satset på ketosekost så lenge man ikke er helt klar over effektene av dette. Men OE kan jo tilnærmes slik at man spiser endel mer karbo, feks. litt mer grønnsaker, bær og slikt. Jeg spiser det jeg vil av grønnsaker, litt frukt og bær, nøtter og litt fullkorn, men har ingen restriksjoner på kjøtt, fisk, egg, fugl, fett, melkeprodukter osv. Jeg vil tro dette er mye sunnere enn det kostholdet gravide flest ser ut til å ha her i landet. :p Bare få i deg nok mat og nok antioksidanter. Jeg tar endel kosttilskudd selv.

Når har du termin?

Pluto i magen min:) sa for siden:

Å, så deilig d hørtes ut! Så for meg at jeg måtte stå å veie alt jeg spiste. Og d tror jeg ikke hadde holdt i lengden...D er vel ikke nødvendig for emg å gå inn i ketose så lenge jeg ikke har noe mål om å gå ned i vekt?

Termin er 26. mai, gleder meg stort!:)

Iset sa for siden:

Nei jeg skal heller ikke ned i vekt, faktisk har legen bedt meg om å spise meg halvt ihjel nå siden jeg har gått NED 17 kg siden jeg ble gravid, og nå har jeg jo bare 6 uker igjen til termin. Så jeg spiser endel karber, men helst kun fra nøtter, frukt, bær, grønnsaker og fullkorn (litt Lindbergbrød og knekkebrød). Unngår du sukker, hvitt mel, hvit pasta, hvit ris og transfett, har du gjort MYE for deg selv og fosteret, og du minker sjansene for bla. svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes ganske betraktelig. :D

Koselig med vårbarn, gleder meg ihjel jeg og!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.