< Tilbake til oversikten

Frokostfavoritter

guro sa for siden:

Jeg ønsker meg noen tips til frokost variasjoner. Kanskje andre synes det er nyttig også? Kan dere ikke legge inn deres frokost favoritter i denne tråden? Legg bare inn link om dere allerede har lagt ut oppskrift.

Min favoritt frokost er havregrøt med Cottage Cheese. Det er frokost som hele familien er glad i, fra 1 åringen til far i huset. Den inneholder desverre ganske mye karber, for mye for noen. Men det har fungert bra for meg sålangt. Dessuten er det et sundt, godt og ballansert måltid. Oppskriften har jeg fått på Lindberg kurs men jeg satser på at jeg får lov å legge den ut likevel. Kan samtidig anbefale kurs for de som synes dette er litt vanskelig å komme igang med på egenhånd.

Frokostgrøt (2-3 porsjoner)

· 2 dl store havregryn

· 5 dl melk

· (en klype salt)

Kokes opp. Tilsett:

· 1 beger cottage cheese

og varm opp. Server med

· 2 ss hakkede

solsikkekjerner

· 2 ss knuste linfrø

· masse kanel

· litt fruktsukker eller annen søtning

Som alternativ søtning er det godt med hakkede svisker og aprikoser i grøten.

Anne sa for siden:

Jeg nikker enig til frokosten din Guro. Og særlig vinterstid!:ja:

I tillegg synes jeg dette er godt på hverdager hvor jeg må ha en rask frokost:
[color=blue][/color]
Alt. 1
1 beger yoplait 0,1% yoghurt
2 ss cottage cheese
2 ss Lindberg müsli eller bl.nøtter eller sojaflokker
Gjerne kanel (antioksidanter og smak)eller et par bær/aprikos/svisker
[color=blue][/color]
Alt. 2
1 Fiberrik m/røkelaks alt makrell i tomat
1 aprikos eller noe grønt i tillegg feks paprika
[color=blue][/color]
Alt 3
Eggeomelett for 2 p.
4 egg
Litt fløte/vann
Det jeg har av bacon alt.noen pølse- eller kjøttrester
Litt vårløk, paprika og tomat ++ det man har

swimzy sa for siden:

Skala prøve meg på denne imorgen guro :)

Secondo sa for siden:

Takk for frokosttips :)

nellie sa for siden:

Havregrøten er veldig populær hos oss også:) 16 månedersen og 31-åringen spiser den nesten hver dag og jeg sniker til meg en liten porsjon i ny og ne jeg også:) Metter godt og som oftest lenge:ja:

Idarull sa for siden:

Hvis man bytter ut med halvt fløte, halvt vann så hjelper det litt. Og kanskje man kan bruke mandelmel eller kokosmel istedenfor noe av grynene.

nellie sa for siden:

Synes den er fin som den er, jeg:p Balansert og fin. Men hvis man er opptatt av å kutte karbohydratene, så er det nok lurt å gjøre som du sier:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.