:mad: Nå har jeg vært på butikken, og er litt irritert! ... dere veit ... dagen startet ikke sååå bra ;)
Jeg er sååå lei av disse som står rett uten for kassene og skal selge, vise, gi bort noe... Jeg er IKKE interisert! Prøver så godt jeg kan bare overse, holde på med mitt for at de skal forstå at jeg ikke er interisert,,, men klarer dem å la deg være? Nææææ... Så sier jeg først forsiktig at jeg ikke er interisert, så maser dem litt til, også prøver man igjen å si at " det spiller ingen rolle, jeg er uansett ikke interisert"... så kommer DET ER GRATIS frasen... og da... Ja, DA er jeg faktsik blitt irritert!
Når de står på disse standene sine, har de stor plakater, er jeg interisert klarer jeg fint å gå bort.
Det var LETT i reservere seg for telefoonsalg, men hvordan skal man slippe dette.
Eneste for meg... MENY i drammen... blir lenge til dere ser meg pga denne U-tingen.
Hmm, for min del synes jeg det er mye bedre de står på butikkene, enn at de ringer meg. Har ingen problemer med å si nei til disse selgerene.
Hvis det er strømselgere, kan jeg f.eks svare at jeg allerede har Norges billigste strøm. Da blir de litt paffe. Og før de rekker å spørre om hvilket selskap er jeg langt borte.
Eller: Jeg bruker Trondheim E-verk. De er ganske dyre, men strømmen dere er mye bedre :)
Når jeg blir stoppet slik så har jeg alltid deres vare, har deres mobilabonnement, er kunde allerede osv. Da er jeg ikke interessang og de lar meg gå videre uten noen mas :lol:
jepp, kunne ønske det var så lett å bare gå forbi.
-jeg er "desverre" oppdratt slik at jeg skal svare på tiltale, derfor får jeg litt støkk i meg når jeg ikke gjør det, eller hvis jeg føler meg uhøffelig.
syns det kjempe enkelt å bli kvitt telefonselgere... noen få tastetrykk.
men få disse folka til å ta ett nei takk for et nei takk det klarer jeg ikke:rolleyes:
Årh jeg irriterer meg med deg, Distrea. Faktisk blir jeg av og til så irritert at jeg snur og går i en annen butikk. Skjønner ikke butikkene at dette er dårlig reklame for dem, eller har de ikke noe de skulle ha sagt? Jeg haaater disse salgsgreiene! Jeg har vært ute for et par greie selgere men 4000 møkkaselgere, frekke som fy! Det koker i meg!
Jeg foretrekker helt klart telefonsalg. Da kan jeg bare legge på eller la være å ta telefonen.
a) later som jeg ikke ser eller hører dem
b) går langt utenom
og JA, de irriterer meg.
Leste også et eller annet sted at forbrukerrådet advarer mot å kjøpe av selgere utenfor butikker/kjøpesentre. Som regel er ikke tilbudet så godt som de påstår når en leser den lille skrifta !
Jeg er kjempedårlig til å si nei. Har bestilt mange forskjellige abonement, blitt kunde i ulike selskap, og blitt fast giver til mange organisasjoner på denne måten. Ofte har jeg klart å rette det opp med å avbestille like etterpå, så jeg har heldigvis ikke tapt så mye penger på det.
Er heldigvis blitt flinkere i det siste, bruker samme trikset som Georgine. Det er det eneste jeg får til. Liker ikke å være streng, selv om det kanskje er mer ærlig.
Jeg ble engang stanset av en fra Elixia. Hun kvidret imot meg med ordene; "Heeeei, hvordan går det med treningen a?" Jeg ble så irritert så jeg brølte tilbake; "Det har du f........ ikke noe med!" Hmm - noe av vreden hadde vel også årsak i at hun skikkelig ramte et ømt punkt!!:o
Jeg går bare rett forbi og later som jeg ikke ser og hører de. Og når jeg betaler i kassen sier jeg ifra at de mister meg som kunde om de fortsetter å tillate selgere å stå ved inngangen. Tror at om mange nok sier ifra, så blir det slutt på maset :D
Skjønner godt hva du mener. Tenk heller slik at hvis du svarer et tydelig men vennlig "Nei takk", så er det ikke du som er uhøflig hvis de ikke tar deg alvorlig.
Da kan du jo eventuelt følge opp med "Unnskyld, men hørte du ikke at jeg sa nei takk?". Gir de seg ikke da er jo ikke høflighet noe mer du behøver å bekymre deg for!
Jeg bruker å gå rett forbi og ikke se på de. Om det ikke funker og de kommer likevel og skal f.eks ha meg til å bytte mobilabonnement - så sier jeg at jeg har det billigste. Jasså, sier de da. Hvilket abb. da? Det er gratis, sier jeg og går. :D
Kvier meg ikke for å lyve i slike sammenhenger. Faktisk så ønsker jeg flere ganger at de faktisk kommer til meg slik at jeg kan avfeie de. :D
DET er jeg også, men jeg lar ikke folk få behandle meg som de vil likevel. Om jeg har sagt at jeg ikke er interessert og de ignorerer det så er det jo ikke jeg som er uhøflig - det er jo de. :)
På den andre siden så har jeg tatt til meg litt dr. Phil-psykologi akkurat der. Jeg er voksen og kan selv bestemme hva jeg vil gjøre med livet mitt. Når jeg var barn så var jeg barn, men nå er jeg voksen og kan bestemme selv. Så det så. :D
Jeg har kjøpt mobil ab. og Kosttilskudd hos slike selgere uten problem, men er det produkter som jeg ikke er interessert i så har jeg ingen problemer med å si nei. Jeg var dørselger engang i tiden og har stor medfølelse for de fleste selgere.
HELT helt enig med deg der!! Elixia gjorde den tabben å plage meg på vei inn i butikken i januar, jeg var usannsynlig sulten, stressa og skulle inn for å hente en postpakke. Så var det å kaste seg over meg og spøre høyt og skingrende foran alle andre som gikk forbi "Har DU kommet igang med treningen da??!"
Jepp... jeg mumlet nei og gikk videre, og tror du ikke jeg ble stoppet igjen på vei ut? Sukk.. jeg fortalte at jeg er medlem... og at jeg hadde trent, hadde jeg bare hatt TID. Man betaler ikke over 400 kr mnd fordi det er GØY, liksom :p
Så nå har jeg meldt meg ut. (Vel, det hadde jeg tenkt til uansett, men - ufattelig slitsom form for markedsføring. Vil jeg snakke med noen fra Elixia om motivasjon, oppsøker jeg de. Vil jeg ha en telefon, stikker jeg i en butikk..)
Typen til venninna mi er god og rund, og har fantastisk med selvironi. Elixia-tutta spør "Ja, har du kommet igang med treninga da?" hvorpå han svarer momentat mens han tusler bedagelig forbi i sitt eget tempo "Ser'e sånn ut?!"
Det hører med til historien at jeg en måned etterpå meldte meg inn på SATS, som ligger rett overfor Elixia her på Skøyen. Det var en fryd å si at nå var jeg medlem hos konkurrenten neste gang de stoppet meg. De ga seg ikke der, og begynte å snakke om at siden jeg var der på første måned, kunne jeg heve kontrakten. Er det mulig... :eek::D
Ble stoppet av et menneske av det meget pågående slaget som syntes jeg trengte nytt kredittkort (særlig det....har jo en stabel fra før!!!!), etterpå sa min 6 år gamle datter "Mamma, hvorfor var den dama så sint?" Ble svar skyldig.....
Har faktisk aldri sett noen som står rett utenfor en butikkasse, men jeg vet hvilke selgere du mener.
For meg funker det å gå i kjapt tempo og se ut som om jeg har det travelt. De skal være gode hvis de klarer å slenge argumentene sine etter meg i fart!
Dessuten er jeg ofte ute og vandrer med mp3-spiller og ørepropper, så da er det jo veldig enkelt å late som om man ikke hører.
Føler jeg meg EKSTRA smårampete, morer jeg med å svare på retoriske spørsmål. "Vil du ha billigere strøm?" "Nei, det vil jeg ikke!"
Case closed. ;)
Elixia går greit, synes jeg, siden man bare kan si at man allerede ER medlem. Jeg er jo medlem også, hehe. Men ja, det er en slitsom form for markedsføring.
Ellers synes jeg det er lurt å ta opp mobiltelefonen og late som om man snakker i den mens man haster forbi, da ignorerer de meg for det meste.
Jeg bruker å svare høflig "nei takk" første gangen de spør, og når de begynner å mase så svarer jeg at jeg sier nei når jeg mener nei, og at jeg syns de skal respektere det svaret jeg gir. Da blir det stort sett stille...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.