Kan ikke se noen grunn til at du ikke kan søte med f.eks. Natreen eller Maltitol. Begge tåler jo oppvarming. Lykke til. Solbærsaft er jo bare så knallgodt!!!
Kansje du kan tilsette litt askorbinsyre (c vitaminpulver) for holdbarheten sin del? Det har hvertfall jeg tenkt at var lurt når jeg vurderte å lage hjemmelaget saft.. :)
Brukte ca. 1/2 glass Natreen til 1,5ltr. saft... Har 1/2 liter oppe, resten er fryst... Morro at det gikk ann å bruke kunstig sukker. Har aldri tenkt på det før...
Jeg har akkurat laget rips saft. Jeg lager råsaft, søter med fruktose og fryser saften på halvliters brusflasker. Råsaft er mindre holbar en kokt saft, litt friskere i smaken og lettere å lage. Det slo meg da jeg smakte på den før jeg søtet den at jeg kunne drukket den uten søtning, men det hadde nok ikke resten av familien akseptert og det er dem jeg lager saft til - ikke meg selv.
Rå saft av bær
· 3 kg bær (rips, solbær el)
i bøtte, knuses og overhelles
· 2,5 dl kaldt vann
· 75 gr sitron syre
La stå til neste dag. Sil av og rør inn
· 3 kg fruktose/annen søtning
La stå (rør av og til) til fruktosen er oppløst (1 døgn). Frys (i ½ liters brus flasker).
Jeg delte opp safta jeg kokte i dag i 2 deler, 3 liter til familien og 1 1/2 liter til meg selv. Jeg søtet familiens saft med 1/2 kg. fruktose, og jeg synes det var nok jeg...
Jo da det er mye! Jeg kjøper fruktosen i Sverige til annen pris. Oppskriften var opprinnelig på 4,5 kg sukker så jeg bremset den ned litt. Neeste år blir det enda mindre.
Jeg bare lurer på om noen kan si meg hvor mye jeg kan drikke om dagen av denne solbærsirrupen? Jeg har søtet den med 1/2 glass Natreen på 1,5liter saft.
Dette må jo være en flott kilde til C-vitaminer? Men er det mye karbohydrater i solbærene?
7.6 karbohydrater pr 100 gram, dvs 76 pr kilo - hvor mye det blir pr kilo saft aner jeg ikke.
I Natreen er det 89.6 karber pr 100 gram. 1/2 glass er 35 gram, så det blir ikke så ille.
Nå kommer ikke bær eller produkter av bær før steg 4 på Atkins stigen - dvs. ved ca. 35-40 karber pr dag. Husker ikke hvordan du ligger an i løypa, -men som med alt annet - prøv deg frem og ikke overdriv !!
:klem:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.