< Tilbake til oversikten

Stekefett

totitten sa for siden:

hvilket smør eller hvilken olje er best å steke i? Tenker da på den som tåler best høy temperatur uten å inneholde transfett... Noen som vet?

Iset sa for siden:

Hvilket smør? Smør er smør, alt annet er margarin. ;) Meierismør eller setersmør, feks. Alt det står SMØR på. Eller kokosfett, det tåler også høye temperaturer. Olje bruker jeg svært sjelden siden jeg liker å steke på høy varme, men til asiatiske retter passer det jo bedre med olje (litt dårlig med smør i woken, synes jeg) og da bruker jeg rapsolje eller olivenolje. Sikkert dumt, men det er ikke ofte jeg gjør det.

Millsi sa for siden:

Vanlig SMØR!! De det står smør på er goode. ekte setersmør.

Princez sa for siden:

Det som tåler aller mest varme, og som er best å steke i er klarnet smør. Dvs at man varmer opp smør på svak varme, og venter til det "gule" i smøret har falt til bunnen. Det klare fettet som ligger igjen på toppen kan du steke med.

Princez sa for siden:

Glemte å føye til at dette kalles ghee, og kan kjøpes i helsekostbutikker. :):)

energibunten sa for siden:

Cocosa (ikke den virgin, men den smaksløse med brun etikett) eller spekk (grisefett som fåes i butikken) kan du bruke til asiatiske retter ! De er jo kjent for å bruke nettopp spekk eller kokosfett.

Tuppen sa for siden:

foretrekker SMØR eller litt olje i wok som iset sier.... men som regel er det SMØR

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.