< Tilbake til oversikten

Blomkål og bacon-grateng med ost

Sivensvans sa for siden:

Fant denne på Dagbladets nettsider i dag - og, vel verdt et forsøk, sant?
(Bare bytte ut lettrømme med skikkelige saker!:D)

500 g renset blomkål 1 l grønnsaksbuljong (utblandet) 100 g bacon i små terninger 150 g renset sopp i biter 1 ss smør 2 dl lettrømme ½ hakket hvitløkbåt salt og pepper etter smak 1 ss reven hvitost 1 ss hakket kruspersille 1 ss hakket frisk gressløk

Slik gjør du:

Sett stekeovnen på 225 grader C. Smør en ildfast form.

• Skjær kålen i buketter eller store biter som kokes i ca. 5 minutter til knapt mør. La kålen renne av og legg den i formen.

• Smelt smør i en panne og stek bacon og sopp. Bland inn litt salt og pepper og fordel dette over kålen.

• Bland rømme med litt salt, pepper og evt. hvitløk. Fordel den over kålen, dryss ost over og gratiner retten midt i ovnen i ca. 10-15 minutter.

• Dryss hakket kruspersille og gressløk over like før servering.

Distrea sa for siden:

åååhhh.... MAT:D namnam

Tusta85 sa for siden:

Oh, middag!

Iset sa for siden:

1 SPISESKJE ost? Tror nok jeg hadde 100-doblet den mengden ja. :lol:
Må prøves, elsker gratinert blomkål.

Distrea sa for siden:

også litt mer bacon:D når skal jeg komme Iset?:p

å nei... har skapet fullt av ED jeg ja... :o

Iset sa for siden:

Hehe du må bare komme når du vil. Jeg skal lage denne formen i dag og ha den til pesto- og hvitløksmarinert laksefilet. Det er bare jeg som spiser blomkål her i huset så da er det maassse rester igjen. :p

MorStine sa for siden:

Skal også lage denne i dag, vet bare ikke om jeg skal ha koteletter eller kjøttkaker til...:sikle:

Sivensvans sa for siden:

:lol::_punk:
JA til mere ost!! (og bacon!....er nok ikke lavkarbo-folk som står bak denne..skimter jo en bakt potet i bildet der....;))

Iset sa for siden:

Hehe nei sant det. EN liten spiseskje, HAHA. Nå koker blomkålen og jeg har skjært opp masse sopp og bacon. Gleder meg til middag! Mannen liker ikke blomkål, men han får kikerter, rømmesalat og stekt sopp/bacon til laksefiletene.

Distrea sa for siden:

:sikle: kommer så for jeg er tilbake på vanlig kost... DVS lavkarbo kost selvfølgelig :D

Iset sa for siden:

RAAAAP. Dette var utrolig godt!

Distrea sa for siden:

:lol:

MorStine sa for siden:

Har hverken gressløk eller persille, hverken i tørr eller frisk form... Jaja, jeg prøver allikevel...

Iset sa for siden:

Jeg brukte ikke oppskriften manisk, det gjør jeg aldri. :knegg:
Jeg kokte blomkålen i buketter i vann og kjøttbuljong. Lot den renne av og la den i en ildfast form. Så helte jeg over litt fløte og masse stekt sopp og bacon (stekte det i samme gryte med litt krydder). Drysset over salt og peppermix og MASSE revet ost og gratinerte det. Glemte å ha i hvitløk, det som er så godt. Skal ha i det og vårløk neste gang.

nordlandsjenta sa for siden:

måtte prøve denne jeg også... men den ble litt amputert...:p
er sånn små(veldig)forelska i en fyr, og hvem andre enn han møtte jeg på i butikken... ble så forfjamset, at jeg glemte HELT av å kjøpe sopp, å noe til å ha attåt, og middagsønsket til dattra mi... :D så hun ble ikke så fornøyd, men maten var god alikevell... å jeg sitter og smiler siden jeg fikk sett (og snakket med) HAN... thihii...:p

Max sa for siden:

Min står i ovnen nuh. Jeg mangedoblet også mengden ost maaange ganger, og brukte CF istedenfor lettrømme. Tør ikke bruke fløte, magen min liker visst ikke det.

Og - ovnsstekte svinekoteletter med SPRØ SVOR til :D

Tusta85 sa for siden:

Og jeg er så rar at jeg lager den uten noe annet til. :o

Max sa for siden:

Detta var gøtt! Kan fint spises uten noe annet til ja :)

Iset sa for siden:

Åh herregud ... Jeg har nettopp spist gratengrester til kvelds og nå ligger jeg her og klarer verken å snakke eller gå. Snakk om å spise seg dårlig, dette var ALTFOR godt. Fy skam, å legge ut gode oppskrifter på den måten der. HJELP!

blåbær sa for siden:

Jeg vil også være forelska :rolleyes:

Gleder meg også til å lage denne, så den tidligere i dag, og ble veldig frista. Problemet er at det er så mange oppskrifter å prøve her, og jeg har alt for lite tid til å lage alle, i tillegg til at jeg er litt vanedyr, og lager mye av det samme flere ganger ...

je, d er deilig å være forelsket... skulle bare ønske at han også var det... hehe...

jeg er nok litt sånn som deg, blåbær... har en STOR tendens til å lage d samme om og om igjen... men d er artig å prøve noe nytt! kan iallefall anbefale denne retten! åsså er d jo så bra me retter som ikke tar sånn alt for lang tid å lage!;)

MorStine sa for siden:

Var knakanes god den her, den skal lages igjen... Brukte pizzakrydder i og det ble DIGG!!!

Nordlandsjenta: Heldiggris:p Savner den "mo-i-knærne"-følelsen innimellom, ja... Selv om det jo kan være slitsomt også.

hehe... jepp og jepp:D:D

Licota sa for siden:

Naaamm!

Borghild sa for siden:

Mmmm høres kjempe godt ut. Men bruker dere lett rømme?

Licota sa for siden:

Neinei! Må bruke seterrømme eller creme fraiche. Også tonnevis med ost! :D Og litt ekstra bacon.

Iset sa for siden:

Lettrømme er faktisk helt ok, det er uhyre liten forskjell på lettrømme og seterrømme, og lettrømme får man i økologisk versjon. Men liker man seterrømme/CF bedre så bruker man jo det. Jeg foretrekker absolutt lettrømme når jeg skal bruke rømme kaldt, synes den smaker friskere og bedre, men i varmretter er det ett fett. :D

Borghild sa for siden:

Tester den ut i morgen, får gjester til varm lunch, må jo være god til grillmat også. MMMmm gleder meg.:D

Gwen sa for siden:

Testet ut i dag, jeg fikk veldig mye tynn saus i bunnen av formen. Sikkert fordi jeg kokte blomkålen litt for lenge....:rolleyes:
Men den var supergod!

Hadde på litt løk også, og CF blandet med hvitløk.....Nam!

Tunrida sa for siden:

Nam! Denne skal jeg prøve meg på i dag :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.