Bruker du vanlige saltede peanøtter da? Jeg er litt skeptisk til å bruke for mye av de der, siden de er ristet og jeg ikke er så sikker på oljekvaliteten. Men jeg vil gjerne prøve å lage mitt eget nøttesmør av feks. økologiske selvristede nøtter, feks. cashewnøtter eller mandler. Mmm.
Ja, jeg bruker de billigste jeg finner! Men jeg er helt enig med deg, jeg tror ikke de er de sunneste. Nå er det sånn at jeg begynte med matomlegging for seks uker siden, så jeg tar ting litt av gangen.
Er også så utrolig heldig å ha min svigerinne i samme hus, og hun er kostholdsekspert. Utdannet sådan..
Hun som fikk meg til å vurdere lavkarbo i utgangspunktet. Stor takk til henne!!! :)
Tror nok ikke det hjemmelagde peanøttsmøret er verre enn de du kjøper i vanlig butikk uansett, hehe. Ta litt av gangen du, det er ofte det beste. Jeg kjøper peanøttsmør på helsekosten eller feks. Ultra, der har de sånne uten transfett og sukker/druesukker. Men jeg vil prøve å lage selv også, synes jo det er litt stas å ha laget det meste selv. :D
Jeg har aldri fått smør av å male de. Jeg hiver de i food prosessor og lar den gå til det blir smør. Noen ganger går det oppi litt kokosolje(cocosa), andre ganger trengs det ikke.
Ristede solsikke , hasselnøtt eller gresskarkjerner gir også veldig godt nøttesmør. Tilsett litt sukrin og kakao for å lage "nutella".
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.