Ser her er litt spørsmål omkring Kalium, og hvorvidt det er viktig å ta tilskudd av Kalium. Jeg må si at jeg ikke vet alt om dette, men jeg har bladd litt i matvaretabellen og søkt litt på nettet.
For dere som vil søke selv;
Kalium = potassium på engelsk. :)
Her er innholdet av Kalium i 3 kosttilskudd vi har i skapet nå:
Atkins Basic 3 (UK) inneholder 15 mg Kalium
Ki-Med sin NutraPluss inneholder 50mg
Mivitotal - "Norges beste multivitamin" inneholder 200mg kalium
Jeg tar dagsdose med KiMed sin + 2/3 dose med Atkins Basic.
Jeg har ikke lest noen steder at det er viktig å ta Kalium når en følger Atkins, og når jeg ser på innholdet i multitilskuddet så ser det ikke ut til å være særlig vektlagt der... På Atkins spiser en mye kjøtt/fisk/egg, grønne grønnsaker og nøtter/frø som alle har et naturlig høyt innhold av Kalium.
Litt om Kalium:
[/b]
Altså et mineral som er nødvendig for bygging av muskler, normal kroppsvekst og forming av glykogen. Kalium assisterer i proteinsyntesen fra aminosyrer og i karbohydrat forbrenningen.
Jeg tok for meg den store matvaretabellen, og fant disse kaliumverdiene:
Jeg anbefaler dere som er på introduksjonen å prøve Paranøtter som snacks, ganske gode, mettende, og rike på kalium... God valuta for karbohydratene ;)
Flere syn på Kalium? Diskutèr i vei... Jeg er litt grønn, men det over fant jeg ut om emnet... Håper å lære mer... :)
Har ikke så mye peiling på kalium selv men tabellen her er litt misvisende når det gjelder karbo innhold.
Knuste linfrø inneholder faktisk 35 g karb men 28 gram fiber. Dvs.7 gram net karb.
Brokkoli inneholder 1.8 gram net karb blomkål 1.5 g net.karb og det er det vi Atkins skal gå etter. Kan være små forskjeller på forskjellige tabeller.
Det med Linfrøene har jeg vært med på skikkelig diskusjon om, for det står faktisk på enkelte pakker 0 g karb.
Men sjekk alle næringsmiddellister så står det 35 gram og 28 av de er kostfiber.
Faktum er at en kan bli litt forvirret fordi forskjellige produsenter opererer med forskjellig innhold.
Selv soyamelet viser forskjell på innholdet av karb :-)
det kan naturligvis være fordi de kommer fra forskjellige deler av verden,forskjellig jordsmonn osv.
Men jeg har til tider blitt frustrert av forskjellene:confused:
Linfrø går tvers igjennom, ufordøyd. Det har jeg sett når jeg har stelt minstemann. Men det var altså hele linfrø. Med andre ord så blir ikke linfrø tatt opp som næring.
Minstemann er nok for liten til å fordøye det... Tarmsystemet er ikke modnet enda... Opplevd det samme med hakkede sesamfrø (Sesammelk) og hirseflak... Nå spiser 2 åringen Lindbergbrød... Rene musli blandingen i bleien... ;)
Knuste linfrø tar du opp næring fra... Masse gode fettsyrer (omega-3), og ikke minst Kalium... Skallet - kostfiber går rett igjennom... :D
nam paranøtter er digg. jeg har det i kjøleskapet akkurat nå (nøtter skal alltid være i kjøleskapet pga fettsyrene, men det visste du vel:)) og de er yummy!
Kan jeg ta for mye kalium? Og hva skjer da?
Må jeg ta det når jeg spiser massse laks og grønnsaker?
Jeg har ikke tatt kalium tidligere, men leser her at det er så viktig når en går i ketose, så da så. Bør en følges opp med prøver? Litt i villrede. Jeg køpte kalium på helsekost, men ifjor når jeg hadde tenkt å kjøpe,så gikk jeg på apoteket.
Da ble jeg møtt med en meget alvorlig apoteker, som lurte på hvorfor jeg skulle ha det. "For det er det bare enkelte hjertepasienter som skal ha," svarte damen.:confused: :confused: :confused:
Jeg lurer jo litt da. Det er jo viktig å ikke overdosere også....
Som jeg forstår det så er det sjelden man trenger kalium MEN i ketose så mister en kalium noe som kan være svært farlig.
På Lindbergklinikken fikk jeg beskjed om å ta 750 mg 2 ganger daglig når jeg gikk på Eurodiett og var i ketose.
Om jeg husker riktig så er det slik at kaliummangel kan forårsake hjerteproblemer.
Jeg fikk også spørsmål på apoteket men doseringen er riktig og slettes ikke farlig.
Det var for en tid tilbake en ung jente som døde mens hun gikk på Atkins av hjertesvikt. I denne forbindelse ble det satt fokus på nødvendigheten av kalium som kosttilskudd.
Jeg tar 2 stk 750 mg Kaleroid hver dag. Dette gjør jeg fordi jeg går på vanndrivende tabeletter. Det er nok inn i den sammenhengen apotekeren setter hjertepasienter. Mange hjertepasienter får vanndrivende og blodtrykknedsettende medisin og derfor må de ta kalium.
"Normale" mennesker skal normalt ikke behøve tilskudd - men tar man vanndrivende medikamenter eller går på diett hvorman kommer i ketose som på Atkins, som virker vanndrivende, må en ta kalium tilskudd. Dette fordi det med vannet forsvinner en del sporstoffer kroppen har bruk for, bl.a. kalium.
Jeg går to ganger i året for å ta blodprøver, ifølge min lege er det uheldig å ta for mye kalium. Jeg glemte å spørre om hvorfor. Det jeg vet er at jeg måtte øke fra 1 til 2 piller (Kaleroid 750 mg) pr dag etter at jeg begynte på Atkins. Hun kommenterte det ikke, - sa bare at jeg skulle øke dosen. De nye prøvene vil vise om jeg øke eller senke dosen. Skal samtidig spørre hvorfor de passer sånn på at en ikke tar for mye !
Takk for svar...og det ville være flott om du spurte legen om hvorfor det kan være skadelig. Det kan jo være nyttig for oss alle det. :)
Da ser det litt greiere ut, og de "kaliumene" jeg har kjøpt inneholder bare 100 mg pr. stk.. Ingen ting det jo. Kan vel ta de to anbefalte da, selv om jeg trolig spiser veldig mye igjennom kosten også...
Vet noen forresten hvor stor dagsdosen totalt skal være på kalium? :confused:
Jeg er på induksjon igjen, og husker ikke hvor mye kalium jeg skal ta... Noen som vet? Har vært sløv med kalium den uka jeg har vært i ketose, og merket i dag at jeg fikk vondt nederst i ryggen - nyrene regner jeg med? - som sist jeg fikk da jeg glemte kalium under induksjon. Tok 600 mg, men har ikke merket noen bedring.. Ser at Maz over tok 1500 mg.. men mener å ha lest at det er farlig å ta for mye også - så er litt i villrede her.
Er du i ketose og drikker mye vann er det ikke farlig å ta 1500 mg daglig. Men det er lurt å få målt kaliumnivået hos lege før du tar mer enn det altså ! 2 stk. kaleriod a 750 mg er OK dose og ikke fare for overdosering sa min lege da jeg spurte.
Jeg sluttet forresten med Kalium for et år siden, - etter råd fra helhetsterapeuten jeg var hos da. Senere blodprøver tatt hos lege viser nrmalt kaliumnivå og ingen mangel, så det var vel rett avgjørelse. Men så er jeg ikke i ketose lenger heller da
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.