< Tilbake til oversikten

Høyt insulinnivå

Robyn sa for siden:

I forbindelse med at jeg skal starte opp på Eurodiett har legen tatt masse blodprøver av meg.

Prøven av insulinnivået viste at den var litt høy, 196. (Tror referanseverdien gikk opp til 173 om jeg ikke husker helt feil.)

Er det noen som vet hva det eventuellt kan indikere?

Har søkt litt rundt men ikke blitt særlig klokere. Skal tilbake til legen men ikke før i mars.
Og så er jeg jo fryktelig nysgjerrig da... ;)

Kitt sa for siden:

"Insulin har en meget kort halveringstid i blodet. En tilfeldig prøve reflekterer således dårlig den insulinmengden som utskilles fra beta-cellene i pankreas. C-peptid har derimot lengre halveringstid i blodet og gir derfor et bedre mål på den endogene insulinproduksjonen. Insulinverdien må sees i sammenheng med samtidig målt glukose. Høye verdier sees ved: Insulinom og etter injeksjon av insulin. Kan også sees ved type 2 diabetes (insulinresistens), adipositas, Cushing syndrom, steroidbehandling, akromegali, leversykdom og ved bruk av p-piller (østrogeneffekt). Insulin stiger kraftig etter et måltid, og det er derfor avgjørende for vurderingen at prøven er tatt fastende. Lave verdier sees ved: Type 1 diabetes" Fra Fürst laboratoriet

Ved overvekt kan forhøyet insulin ha sammenheng med insulinresistens. Uansett må dette sees i sammenheng med flere prøver. Be om en samtale med legen din for å få ordentlig svar på spørsmålene dine.

Robyn sa for siden:

Tusen takk for svar Kitt. :)

Det var jo listet opp en hel del mulige grunner, og siden en av de er adipositas kan jo hele grunnen ligge der.

Har lest meg frem til insulinresistens, og håper i det lengste jeg ikke er det.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.