< Tilbake til oversikten

Hvordan holde fokus?

cathrine sa for siden:

Hva er det som gjør at dere klarer å holde dere til det kostholdet dere fører?
Jeg har store problemer med å klare å holde meg til noe bestemt..
Er liksom redd for å "gå glipp av noe" tror jeg!
Samtidig vet jeg at jeg har følt bedring på mange av mine plager de gangene jeg har spist mindre karbo.
Men jeg har ikke holdt ut over tid!
Får dere ikke sinnsykt lyst på brød, pasta og pizza noen ganger? Ta en brødskive til lunsj..-det samme som kollegene!?
Isj..er litt rådvill...

Megvel sa for siden:

Stort sett er det ikke no problem å følge ditt eller datt (untatt skaldemann) for det finnes substitutter for nesten alt i oppskriftsforumet!
Pizzabunn, jeg baker modifisert lollypopbrød i lunsjen, fløtegratinert brokkoli i steden for potet etc. Det går så fint så!

nordlandsjenta sa for siden:

trodde d skulle være mye vanskeligere enn d er... eneste jeg savner er å kunne spise frukt... har alltid vært et "brødmenneske" før, så trodde ikke jeg ville klare kuren... planla lenge å når jeg skulle begynne slankingen, men var bare såvidt jeg gadd, pga alt jeg følte jeg ikke kunne spise... nå angrer jeg ikke ett sekund...:) og fokusen er lett å holde når man ser at vekta går nedover...:D

Lava sa for siden:

Savner ærlig talt ingenting!
Trodde jeg skulle savne pizza brød osv, men nyter den maten jeg spiser nå ;)
rømme er godt til nesten alt.
Sønnen ler av alt det "rare" jeg spiser nå ;)

bibi sa for siden:

For meg har det hjulpet veldig å drikke mye vann. Det har døyvet mang en trang på mat jeg ikke skal spise nå. Jeg syntes det var veldig vanskelig de første dagene - men etter at jeg oppdaget denne nettsiden med alle gode tips vedr. mat osv. så skal nok dette gå bra. :)

Tuppen sa for siden:

jeg har alltid vært avhengig av brød o.l men etter jeg startet her så har jeg ikke hatt trang til det.. har spist brød i noen tilfeller og da fikk magen min gjennomgå.. så lar det heller være ;) pizza og sånt savner jeg ikke siden her inne finner du så mange gode oppskrifter- når ejg har besøk så lager jeg noe som jeg finner her inne... og det er suksess hver gang... trenger ikke å si at dette er lavkarbo mat en gang- jeg tenker ikke lenger på hva som er lavkarbo eller ikke... jeg tenker på hva magen min tåler og ikke tåler ;)

det er ikke så vanskelig som det kan virke i starten... husker at jeg var fortvila i starten- kunne ikke forstå hvordan ejg skulle klare å leve med dette... men... etter ett par uker så var det en vane....

Paxen sa for siden:

Jeg trengte en del forberedelser til å tørre å starte på kostholdsendring. Jeg er av typen som spiste opp ungenes brødskiver da de ikke ville ha mer, og gjerne smurte meg en selv mens jeg lagde kveldmat til dem. De første dagene på Lindbergsk kosthold ( jeg ammer enda og vil vente med Ketolysen) måtte jeg virkelig ta meg sammen og stoppe brødskiva på vei til munnen. Etter noen dager forsvant vanen, og jeg måtte bare tåle å kaste mat (puritaner... det er jeg)

Det som hjalp meg var å lage noen Ziggy's polarbrød og fryse. Dermed hadde jeg for hånden når trangen meldte seg. De er ypperlige til kjappe pizzaer lagd i microen. I tillegg hadde jeg noe sukkerfri sjokolade til godteri-kickene mine. Nå er det gått 4 uker på Lindberg-aktig kosthold og trangen til søtsaker har gått drastisk ned, og jeg har brudt brødvanen.

Jeg er spent på hva som skjer når jeg skal over på ketolyse, så i dag bakte jeg et av ketolysebrødene jeg fant her inne, skar opp i skiver og puttet i fryseren. Klar til alle hastemåltider hvor det er så lett å sprekke. :)

Så mitt tips er Forberedelse og et godt lager av lovlig mat :)

Sol sa for siden:

Det gjør sønnen min også. Og gubben med!

Gerd sa for siden:

Når jeg begynte med ketolyse, tok jeg et valg: Jeg ville ned i vekt. (Det valget har jeg tatt mange ganger før, og det har alltid gått til dundas)Samtidig ble det en stor kostomlegging. Det ble blandt anna å finne substitutter for det som nå er "fyfy". Jeg elsker å kokkelere, så for meg ble det morro å finne og prøve nye retter. Retter som er blitt faste innslag i kostholdet.
Samtidig så ble det så mange andre positive opplevelser, både for kropp og sjel. Og følelsen av å mestre, uten kamp har bidratt til å holde fokus.
[i][/i]
Den største jobben for meg har vært å endre vaner og snu tankemønster. Og det har jeg hatt kjempestor hjelp til her inne på forumet :)

matvraket sa for siden:

Hei, jeg spiste brød til frokost lunsj og kvelds før, ja og gjerne mellom måltid også. men det er ovverraskende hvor mye annen spennende mat man går glipp av hvis man kun spiser brød. jeg opplever at mange av mine kollegaer er misunnelig på meg og min matpakke. det ser jo litt mer forfriskende ut med en salat med kylling og masse godsaker, eller stekt biff eller noe annet snadder :)

men jeg må innrømme at de ser rart på meg hvis jeg sitter å knasker på en ostebit.. eller spiser annet pålegg uten den derre brødskiva.

MorStine sa for siden:

Jeg savner ikke smaken av brød, pasta, pizza ol. Men til tider kan jeg savne lettvintheten om du skjønner, når det er tomt for ting jeg har laget og fryst, og jeg er dritsulten skulle jeg øsnke det var noe kjapt å lettvint jeg bare kunne varmet i ovnen. Men det går fort over når jeg smaker det gode jeg har laget;)

matvraket sa for siden:

vet du når jeg er dritsulten. så tar jeg meg en skive ost, eller en skinke, eller bare noen nøtter, for å døyve sulten mens jeg lager meg noe annet lettvint. men jeg skjønner hva du mener :)

nalana sa for siden:

Det er vanskelig Cathrine. Og jeg har slitt mang en gang med det samme som du snakker om. Blir flinkere for hver omgang til å finne substitutter og til å lage "ny" mat. Ikke minst blitt enda flinkere til å lage store porsjoner når jeg lager mat slik at det alltid finnes noe lettvindt i både kjøleskap og fryser. Håper jeg har lært av alle mine sprekker og klarer det denne gangen.:cool:
Vi får kanskje støtte hverandre litt ekstra vi to som er gamle i faget men allikevel ikke i mål enda.:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.