< Tilbake til oversikten

Hvordan kan man tilberede rødspette?

Photobscura sa for siden:

Trenger noen tips. Vi har dårlig med penger, men det finnes da noe ymse i kjøleskapet. Bl.a fant jeg en pakke med rødspette, men jeg aner ikke hvordan jeg tilbereder det, jeg er jo vant til sprøstekt vendt i hvetemel. Noen gode tips?
Jeg har ellers litt purre, blomkål, meieismør, litt seterrømme, og sikkert ett og annet mer.

Distrea sa for siden:

pitabrød og tagliatelle :eek:

Den første der hørtes god ut! Jeg har faktisk både parmesan og kapers, dog jeg tror kapersen kan være en smule gammel.

En stund enda til middag, dessuten må de tine. Noen flere tips? (Og jeg har søkt i databasen her, og fant ikkeno).

Ciss sa for siden:

Har du fløte?
Legg filetene i en ildfast form sammen med purre og evt sopp hvis du har. Bland fløte, litt hvitvin, 1 sammenvispet egg, salt, pepper og muskat og hell over. Revet ost på toppen og stek i stekeovn til fisken er ferdig. Forresten mulig det er lurt å røre inn litt johannes også... Skikkelig festmat!!!

Lava sa for siden:

Jeg her ikke ofte rødspette, men jeg steker den uten mel, bare salt og pepper,
tilbehør kan være så enkelt som de grønnsakene du har og rømme til.

Høres veldig godt ut! Men jeg har ikke fløte (og prøver å holde meg unna :(), men rømme kan erstatte det på mange måter. Vet ikke helt om jeg har ost..

Men takk for tips anyway! Rødspette er jo billig, så jeg skal skrive det opp bak øret til senere ;)

Tror jeg skal prøve å steke det i smør med masse salt og pepper og litt sitron og parmesan. Lage blomkålris til kanskje? :)

Bee sa for siden:

godfisk.no

Der finner jeg alltid ett eller annet. Både lettvint og litt mer avansert. ;)

Det ble til at jeg stekte de til ded var helt sprø (og fillete) og krydra med salt, pepper og sitron. Til det spiste jeg tomater og blomkålris. Haha, hadde gurkemeje i blomkålrisen da jeg syntes det så litt kjipt ut at rødspetta hadde samme farge. Gjorde seg :ja:

Takk fot tips alel sammen!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.