Jeg tror jeg tåler sukker særdeles dårlig... Eller raske karbohydrater generelt.
Og det har blitt værre og værre i det siste.
Det er særlig dagen etter inntak av sjokolade jeg føler meg skikkelig dårlig både fysisk OG psykisk!
Sånn som de siste søndagene.. Nesten som jeg er sjuk. Trøtt,uopplagt og nesten influensa-symptomer.
Er dette reelt eller bare noe jeg innbiller meg?
Har jo vært innom Atkins og Lindberg før, men hoppet av etter ei tid. Nå føler jeg at jeg vil finne noe jeg kan leve med som gjør at kroppen er tipp-topp og at psyken holder seg stabil! Har sliti med depresjon over lengre tid.
Noen med synspunkter eller erfaringer som kan gi meg litt "hjelp" eller råd?
hmm..mitt råd er det innlysende...å ikke spise sukker..rett og slett..
jeg blir også dårlig av sukker, hvetemel osv...
skikkelig oppblåst, slapp, uopplagt og mere til....
Det kan jo være du sliter med hypoglykemi eller er i grenseland mot diabetes 2? Det kan egentlig bare legen din fortelle deg! Da må du ta en sukkerbelastningstest (det tar mange timer, du drikker sukkerskvip på fastende hjerte og måler blodsukkeret over flere timer). Det høres ut som om det kan være lurt for deg!
Personlig så sovner jeg nesten tvert et par timer etter et stort sukkerinntak/lettkarbo uten mye fett eller proteiner samtidig. Blir gretten og utålelig. Skikkelig kult på jobben:( Jeg sliter da med en hypoglykemi i grenseland. Har fått et nytt og bedre liv på lavkarbo! (Ketolysekuren/Atkins) Blodsukkeret er helt flatt!
Ja, så det går virkelig an å bli dårlig av sukker altså?
Begynte å lure på om det var noe jeg innbilte meg...
Nesten så jeg skulle ønske jeg fikk beskjed om at jeg er allergisk mot sukker. Innbiller meg det hadde vært mye enklere å holde seg unna da :rolleyes:.
Jeg blir også dårlig av sukker. Jeg merker at jeg blir rastløs og 'ekkel' i kroppen. Klarer ikke å slappe av men blir samtidig utrolig slapp og trøtt når det har gått en times tid etter 'inntak'. Jeg er derimot ikke i nærheten av å ha sukkersyke av noen type, men jeg tror noe av det som skjer med meg er at jeg reagerer psykisk (dårlig samvittighet etc) og det har innvirkning på den fysiske formen min.
Jeg har det kjempebra når jeg spiser minimalt med karbohydrater, jeg får jevn energi, humøret er bra og den gode samvittigheten gjør meg så glad! :)
Forøvrig er trening fantastisk for humøret! :D :D :D
Det er også bevist at det er beste medisinen mot depresjoner ... Så jeg trener, og det gjør meg glad :)
Ehrm, løsningen er vel - lavkarbo, helt enkelt. Så du er på riktig sted. Jeg har nøyaktig samme reaksjon på sukker som det du beskriver, så jeg holder meg unna. :)
Nå er ikke jeg så flink til å trene selv akkurat, men det er utrolig hva en gåtur kan gjøre? eller en tur i skiløypa :)
jeg tror jeg i ditt sted ville ha fått sjekket noen blodprøver. insulin, hba1c, for å få sjekket om du kanskje har et snev av insulinresistens.
det har jeg nemlig. ( hadde for 1 år siden ). jeg er slapp, føler meg litt lat. smådeppa... og jeg har kuttet ut sukker helt og holdent, både fordi jeg vet at kroppen min ikke har gått av det, og fordi jeg gjerne vil bli kvitt den derre bilringen som jeg har rundt navelen.
jeg kjenner at humøret er på tur tilbake
hvis det er noe trøst, så savner man ikke slikkerier etter en ukes tid. jeg kan til og med sitte på jobb og se på at mine kollegaer joffler i seg kaker og konfekt, eller at min samboer stapper i seg en pose med smågodt..
man mister rett og slett det der suget.
Nå er det nesten så jeg er overbevist om at et lavkarbo-kosthold er best for meg..
Det som holder meg igjen er tanken på om jeg "feiler" IGJEN!!! Snart er jeg gitt opp av alt og alle snufs...
jeg har også litt den tanken.. at jeg sikkert kommer til å feile igjen..
men jeg har jo så lyst å få bort belgen :)
jeg er av den overbevisning at vi er selv vår værste fiende..
hvis noen andre hadde sagt det du sier til deg selv, ville du likt den personen da?
jeg vet hva mitt svar er..
og så moralen tilslutt da :) man må ha tro på seg selv for at man skal få til det man vil..
Ja, så har jeg sjekket ut blodsukkeret mitt, og det var det ingenting i veien med...
MEN jeg har også gjort noe annet i dag. Jeg har droppa brødskivene til lunsj og heller tatt meg salat. Det funka, for jeg har ikke antydning til sukker-sug!!! Og gjett om det er deilig!!
Men jeg vet ikke om jeg kommer til å være fanatisk anti-brødist... Skal prøve ut litt nå jeg.. Kjenne etter hva som gir meg sug og hva som holder meg i sjakk og spise deretter :)
Men det er mye mulig jeg kommer til å henge litt rundt her, for dere er så forbanna hyggelige :D
men har du sjekket insulin nivået ditt?
mitt var altfor høyt for 2 år siden, og da jeg målte det på labben i går, så var det gått ned 3/4!! og var langt innenfor referanseverdiene!! jeg er lykkelig tihiii :)
Men hvordan måles det da?
Jeg vet nesten ikke hva de tok av prøver i dag, men de fylte 6 glass..
Men de tok en dråpe i et apparat og så sa hun at blodsukkeret var bra.
Uansett så får jeg en reaksjon på sukker, og på raske karbohydrater. Hodepine blandt annet.
I dag byttet jeg ut brødet til lunsj med en salat og jeg følte meg mye bedre fra lunsj og ut dagen :).. Så det blir nok en endring...sakte, men sikkert!
Ja, så viste blodprøvene at alt er bra!?
Men nå har jeg bestemt med for å spise lav-karbo ala Fedon.
Vet fra før at det er bra for meg, så det gjelder egentlig å utvide mat oppskriftene sånn at jeg ikke blir lei!
Hei Cathrinemor!
Selvom du har sjekket blodsukkeret ditt er det ikke det samme som å sjekke insulinet som beskrevet et sted ovenfor her. Det må teas fastende over noen timer. Var sån jeg fant ut at jeg har insulinresistens. Den testen tok jeg hos indremedisinern.
Du er jo kjempeflink å trene, men om du blir så dårlig av sukker så er kanskje Lavkarbo noe for deg likevel?Det trenger jo ikke være så "ekstremt" som ketolyse vet du;) Tror uansett du vil finne noe som passer for deg!
Jeg er litt på "let" jeg nå...
Har holdt meg unna sjokolade et par dager nå. I går var det ikke noe "typisk" lørdagsgodt her, men vi koste oss med is.
Jeg våknet iallefall opplagt i dag, og det var deilig :).
Ikke hodepine, og jeg føler meg opplagt.
Nå skal jeg prøve meg litt frem for å se hva som er bra for meg og hva som ikke er bra..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.