< Tilbake til oversikten

Karbo og fett SAMMEN ...

elian sa for siden:

Jeg har alltid tenkt at fett og proteiner senker GI'n på et måltid som inneholder karbohydrater...

Det er vel forsåvidt riktig det, men etter å ha lest både Skaldemanns bok og Ketolyse boka. SÅ forstår jeg det sånn at fett og karbo sammen er skikkelig tabu?? Uansett mengde?

Så hvis jeg velger en lørdag å spise ris til middagen, eller gå så langt som å skeie ut med en øl :eek: Er det da sånn at jeg må/bør ha et veldig lavt inntak av fett denne dagen?

Summer sa for siden:

Slik har jeg forstått det i hvert fall. Det viktigste er å holde seg unna høyglykemiske karber og fett sammen fordi insulinet øker fettlagringen. Så jeg forholder meg til regelen, at jo mer (og høyere glykemiske) karbohydrater, desto mindre fett.

elian sa for siden:

Gjelder dette da hele den dagen, eller bare akkurat i det ene måltidet?

energibunten sa for siden:

Det gjelder nok sammen, men loven om total kalorimengde gjelder jo uansett. Om du kombinerer karbo og fett, men ikke spiser mer enn du trenger så går det jo bra likevel. Problemet er vel heller at fet og søt mat smaker så godt og er så appetittvekkende ? (feks kaker, bakverk, hamburger, chips)

Summer sa for siden:

Kroppskjemien vår endres hele tiden, så du endrer den jo ved neste måltid. Men om det skjer med en gang, eller om du begynner å stabilisere da er jeg ikke helt sikker på.

MorStine sa for siden:

Interessant dette her, må følge med litt i denne tråden mtp vedlikehold etterhvert...

nalana sa for siden:

Hvis du ikke har småspist i mellom eller har tette mellommål, så skal det holde at du ikke spiser det i samme måltid. 3 timer uten mat både foran og bak karbeutskeielsen skal visst holde. Da har du ikke blandet fett og karber på skadelig måte.

elian sa for siden:

Jeg har lest hvordan fett og karbo fungerer i sammen og at det ikke er heldig.

Men så har jeg jo også lest om GI, og da er jo plutselig fett og karbo sammen bra alikevel?? Fordi det senker GI'n ??

Så hva er egentlig riktig??

Blir litt forvirra av akkurat det der....

Livredd for å spise fett til karbomåltidene mine... Ikke at det er mange av de, siden jeg går på Ketolyse. Men noe er det jo.... :confused:

elian sa for siden:

Jeg blir ikke klok på dette... Ingen fler som har lyst til å svare? :rolleyes:

Ignite sa for siden:

Slik jeg har forstått dette, så vil du lagre fett når du spiser fett og karbo samtidig. Det kan dog dempes hvis du starter måltidet med fettet og tar karbo senere i måltidet (Skaldeman).

Så ikke start med karbo først, for så å kjøre på med fett. Da ber du om fettlagring.

elian sa for siden:

Ok, skjønner.... :)

Men hva med proteiner og karbo sammen? DET må vel være ganske gunstig? Da senker man vel GI'n, og lagrer lite fett? Eller....

Jeg tenker på tida etter at vekttapet er nådd og jeg skal holde meg til lavkarbo....

Kula sa for siden:

Jeg kan jo gjøre et forsøk på å forklare.

Du senker egentlig ikke GI ved å legge til fett - du lager en helt ny matvare. Hvis du spiser et visst antall brødskiver som tilsammen veier 100 g vil disse inneholde ca 50 g karbohydrater og ha en bestemt GI.

Hvis du smører et tykt lag med smør på skivene - la oss for enkelthets skyld si 100 g smør tilsammen - har du doblet matvarevekten. Smør inneholder praktisk talt ikke karbohydrater og har GI null. Den nye matvaren du har laget vil jo da ha en lavere GI per vektenhet. Dette betyr at 100 g av den nye matvaren (altså halvparten av maten du har laget) inneholder bare 25 g karbohydrat og har en mye lavere GI.

Hvis du trenger 200 g mat for å bli mett, vil 100 g brød + 100 g smør ha en lavere GI enn 200 g brød alene.

Petronella sa for siden:

Nå må jeg blande meg litt også, jeg skjønner lissom ikkeno .....:o Betyr det at det ikke er bra å spise fett og karber samtidig? For det gjør jeg jo hele tia...veldig lite karber så klart, men likevel.....:confused:

mofe sa for siden:

Satt på kanten er det snakk om loff med majones på, ikke våre mengder med karber. :)

Petronella sa for siden:

Ahaaaa....:o trudde jeg var helt på bærtur jeg nå...(hadde ikke vært noe nytt for å si det sånn ) ;)

elian sa for siden:

Men jeg har liksom blitt livredd for å spise fett og karbo sammen jeg nå da.... :o

Så når jeg skal tilbake til grove brød (f.eks fedon, eller hjemmebakt) så kommer jeg til å slite med å kun ha fettfritt pålegg på....

Og skal jeg spise ris eller pasta må sausen være fettfri....?? Det blir jo ÆSJ.... :cool:

Da holder jeg meg heller unna karbo.... Men kan jeg holde meg til ca 30-40gram karbo pr dag fra grønnsaker resten av livet? :rolleyes:

Summer sa for siden:

Du kan ha litt smør på skivene, og du skal jo ikke holde deg unna pålegg med fett i. Vi skal ha fettsyrer, vi skal bare ikke ha så mye når vi spiser mye karber, og vi skal helst ikke ha noe særlig når vi spiser høyglykemiske karber (sukker, loff) -i et vektmessig perspektiv, uansett, så må jo kroppen vår ha fettsyrer for å holde seg frisk.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.