Nepmulk sa for siden:
Hei,
Nybegynner her også - og det går bra, men hodet vil så gjerne finne ut av diverse saker og ting.
Hvor mye fett (gram) bør man få i seg?
Nepmulk sa for siden:
Hei,
Nybegynner her også - og det går bra, men hodet vil så gjerne finne ut av diverse saker og ting.
Hvor mye fett (gram) bør man få i seg?
Karbosara sa for siden:
Har forstått det slik at man skal spise mer fett enn proteiner, og at man ikke setter noen vekt på hvor mye det skal være, men at man skal spise til man blir mett...så er det også begresnset hvor mye fett man greier å spise...
Har du lest "Slank med ketolysekuren" av Torkil Andersen? Den er grei å lese og lettfattelig. Du finner den bl.a. på www.ketolyse.no eller på bilblioteket...Der står det masse lærerikt!
Ellers lykke til og gratulerer med valg av kur!
Stikk gjerne innom til meg!
Santa Sofia sa for siden:
Jeg er også fersk og synes også dette er vanskelig. Nå har jeg skrevet opp det jeg har spist de siste dagene i journalen min, og da krysser jeg fingrene for at en vennlig ketolysekyndig sjel kan sjekke hvor jeg kan stappe inn mer fett ;)
Jeg lurer også på om fett er fett? Hvor mye skal være sunne oljer og hvor mye skal komme fra animalske produkter f.eks?
Velkommen hit forresten!
Karbosara sa for siden:
I følge boka til Torkil trenger man ikke å tenke på hva slags type fett man spiser mens man er på kur...det skal heller skjerpes inn når man skal vedlikeholde...men det er jo tross alt eget valg om man vil bare spise sunt fett, eller også variere kostholdet med noe som ellers vil være mindre sunt!
Så; mens man er på kur: fett er fett!
Takk! Jeg synes nok det er uvant med all den deilige seterrømmen og meierismøret, så jeg tar litt oljer i tillegg og håper at det går bra! :)
Nepmulk sa for siden:
Takker for svar. Har lest boka til Torkil, men følte bare ikke jeg fikk svar på sammenhengen mellom fett og protein - så det hjalp meg å få vite at daglig fettinntak skal være større enn daglig proteininntak :snill:
Torkil sa for siden:
Hei
Jo fetere jo bedre. OG pass opp for alt for mye protein.
hvis 50-75% av energien kommer fra fett er det meget bra.
vennlig Hilsen
Torkil
Mener du da energi som i energimengde, dvs kcal eller matmengde i gram?
beate sa for siden:
Hvor mye er i såfall for mye protein? Er litt redd for at jeg spiser for mye, ligger på 110 - 120 gram pr. dag og veier i underkant av 80 kg. Synes jeg må ha så mye for å være mett i løpet av dagen. Og ligger på ca. 70 - 75 energiprosent fett. Det blir en del fett da synes jeg. Spiser rundt 2100 kcal ifølge et utregningsprogram for fett, proteiner og karber som jeg fant her inne på forumet.
Princez sa for siden:
Tror han mener som i gram.. ;)
Dvs. at antall gram fett er mer enn antall gram proteiner...
For meg ser det ut som din fordeleing er HELT ok! :)
Grovsnus sa for siden:
Har forstått det slik at du trenger ca 1 gr protein pr kg kroppsvekt, med mindre du trener hardt. protein skal utgjøre ca 20 % energi-inntaket målt i kcal. Fett 70-75 %
Og max 15 gr carb(kvinner ) 20 gr (menn)
Så om du er 100 kg trenger du :
100 gr protein = 400 kcal (4kcal pr gr)
166,67 gr fett = 1500 kcal ( 9 kcal pr gr)
20 g carbohydrat= 80 kcal (4 kcal pr gr)
Kcal-beregningene stammer fra 1904, en Engelsk? Lege/forsker (tror jeg det var)
Ting tyder på at rekkefølgen du spiser maten kan ha betydning.
Starter du måltidet med en "carbohydrat-rik " salat, så kan du åpne for insulinproduksjonen. Og dermed for lagring av fett.
Så start med det "feite" og ta den "carbohydrat-rike" salaten som "dessert"
Om du spiser mere fett er ikke det noen ulykke. Men pass på med carb og protein.
Mvh Grovsnus
Ha en fin dag , og God Elg
beate sa for siden:
Er enig i det du skriver her ja, men da spiser jeg tydeligvis for mye da ettersom jeg spiser som en på 100 kg, men er "bare" i underkant av 80 selv. Blir litt forvirret skjønner du for en annen plass på forumet her leste jeg at vi som er på lavkarbo trenger rundt 1.5 gram pr. kg og mer om du er aktiv. Hva er det som er rett da???
Photobscura sa for siden:
Det er lettere å merke om man spiser for mye enn for lite fett, fettdiare er ikke morsomt...
Meierismør (i stedet for planteoljer), cocosa som kosttilskudd, og de feteste delene av kjøttet kan være fingerregler.
Grovsnus sa for siden:
Mener å huske at 1 gr protein pr kg kroppsvekt er det du trenger for å oprettholde muskelmassen, når du ikke trener noe spesiellt. Annet enn en halvtimes daglig spasertur.
Om du trener hardt, dvs bygger muskler så må du ha mere.
Mvh Grovsnus
ha en fin dag
Grovsnus sa for siden:
Ja, og så må du huske å drikke MYE vann.
Det finnes en tabell her på forumet en plass, om du søker så finner du kanskje tabellen.
Men på 80 kg trenger du en plass mellom 2,5 og 3 ltr pr dag, fordelt utover dagen.
Mvh Grovsnus
Ha en fin dag
beate sa for siden:
Dytter denne jeg, lurer også på det samme! Vi skal spise mye fett. Javel, men hva er mye? Jeg regnet jo ikke ut fettinntak før jeg startet med dette så jeg har ikke noe å sammenligne med. Men flere her inne gjør seg regnestykker rundt dette. Så hva kan man regne som høyt nok fettinntak??
Jeg er sikker på at jeg aldri kommer til å forstå dette selv om jeg har holdt på en stund nå. Hehe, blir litt klar av meg selv :p
Takker for svar :)
Karbosara sa for siden:
På ketolysekuren skal 50-75% av dagens energi være fra fett...fortrinnsvis mer fett enn proteiner og karber...men hvor mye...det er jo individuelt.
beate sa for siden:
Ja jeg vet det. Men det som blir så vanskelig er ikke dette med prosentene egentlig. Man kan f. eks spise mat for 1500 kcal (ja vet man ikke teller, men et eksempel) hvorav f. eks 75 energiprosent kommer fra fett. Men man kan jo også spise 3000 kcal hvorav 75 energiprosent kommer fra fett. Og da totalt sett spise for mye slik at man ikke går ned vekt! Hvordan vet man dette da? Jeg har tidligere ligget på rundt 2000 - 2100 kcal. Ifølge normale beregninger nok til å holde vekten. Kanskje skulle jeg istedet ha ligget på rundt 1500 kcal, eller eventuelt 2500 kcal. Hva som passer vet ikke jeg!
Vi skal spise til vi blir passe mett, men ikke stappet. Og spise så mye at vi ikke er sultne. Dette kan jo medføre mye mat og kcal om man liker å spise mye mat da.
Kan man spise så mye man vil så lenge fordelingen er 5/20/75, uansett om det vil tilsvare opp i 3000 kcal pr. dag?
Huff, vanskelig dette her synes jeg....
Du har jo nesten svart deg selv her da! :)
Som du sier; man skal spise seg passe mett, ikke for mett, ikke sånn at man fortsatt er sulten. Å drikke godt med vann hjelper også en til å tolke sultsignalene bedre, det samme med å unngå for mye kunstig søtning, som kan gi fys og falske sultsignaler.
Om du bare slenger hele kaloritellinga på båten og heller hører på kroppen din, når er den mett? Hvor mye mat er nok? Når er du sulten igjen? Når er du tørst? Og når kjeder du deg bare? (Jeg har vært flink til å stå med hodet i kjøleskapet fordi jeg kjeder meg, og tror at alt blir mye morsommere med litt mat.. :D).
Som Torkil sier; 50 til 75 % fett er bra, og hvor mye mengden er innenfor de prosentene er likegyldig (til en viss grad da såklart :D), så lenge du er mett og fornøyd!
Skjønner det er vanskelig for gamle kaloritellere, men det er altså ikke verre enn som så!
Håper dette skapte noe klarhet!
beate sa for siden:
Hehe, skjønner den ja. Er bare litt redd for at jeg spiser for mye når jeg spiser til jeg blir mett viss du skjønner hva jeg mener. Jeg har lest mange bøker og de sier jo alle at appetitten går ned etter noen dager i ketose. Men jeg synes jeg spiser like mye i ketose som tidligere, bare annen mat. Og da lurer jeg jo litt da. Samtidig har jeg også sett eksempler på flere som spiser mye mere enn før, og likevel går ned. Så da er det jo ikke enkelt å bli klok da :)
Har ikke vært i ketose på en stund nå da jeg fikk litt problemer med å holde meg der, men er nå klar igjen for å fortsette. Holder på å karber meg ned til ketose forhåpentligvis fra fredag av. Såvidt at jeg så tegninga idag på stixen. Tenkte at jeg skulle prøve induksjon i et par uker da for å se hva som skjer. Drikker nok vann, men klarer ikke å slutte med cola lighten da og tyggisen min (extra). Men ifølge boka så kan jeg tillate meg litt søtstoff da så får håpe det ikke bremser for mye.
Skal prøve å legge inn mere fett i kosten for å se om dette hjelper også da jeg er usikker på om jeg spiser nok fett.
Om Cola light og tyggis bremser vektnedgangen, så vil du se det etter hvert.
Induksjonen er finfin! Men husk å følge karbostigen etterpå. Mange vil slutte å gå ned på så lite karber over en stund, og det er ikke alltid det hjelper å snevre inn på karbene, men heller spise mer av de i form av langsomme sunne karbokulder.
Ikke tenk så mye på hvor mye du spiser, om du ser på de fleste slanke mennesker som ikke tillegger maten flere egenskaper enn at det nettopp er mat, så kan du også se at de gjerne regulerer inntaket etter aktivitetsnivå (sånn er det med sambo i alle fall, jeg er helt amazed av hvordan han helt naturlig stopper når han er mett, spiser mindre i ferien dersom vi bare dasser, og det er helt naturlig for han. Rare greier :o).
Lykke til :blomster:
nellie sa for siden:
det er jo sånn på ketolysekuren at man skal spise 15-20 gram karber. og da følger jo de andre tallene etter der(som folk sier 50-75% fett og resten proteiner)... og da kommer du ikke opp i 3000 kcal.
Nå følger vel du "generell lavkarbo" Er det for å få spise mer karber, eller er det en annen grunn?
Hvis du føler det er vanskelig, så hadde det kanskje lønna seg å bestemme seg for en bestemt filosofi..
beate sa for siden:
Joda, man kan spise så mye som 3000 kcal og ha den fordelingen. Jeg har et regneark noen her inne har laget som jeg bruker så jeg vet det. Du kan si at mengdene av det man spiser blir større, mens prosentene likevel blir det samme. Skjønner hva jeg mener?
Årsaken til generell lavkarbo nå er at jeg "datt" av lasset fra Ketolyse kan du si :p Brukte så lang tid på de få kiloene jeg har gått ned så fant ut at jeg skulle roe ned litt og heller starte på ny frisk igjen senere. Tenkte egentlig å legge meg en god del høyere på karbene, men kroppen vil liksom at jeg skal tilbake til proteiner og fett så vil prøve igjen :D
Skulle begynne på Atkins Induksjon idag, men glemte helt at jeg skulle ut på en sammenkomst i kommunen i kveld så dermed er oppstart satt til førstkommende søndag :)
Når det er sagt da så vil jeg bare si etter å ha lest både Atkins Skaldemann og Ketolyse at teoriene er nesten det samme bare at Atkins er mer restrektiv på hva du kan spise spesielt i induksjonen og Skaldemann er strengere på inntaket av karber.
Føler at jeg har grepet på dette egentlig, men likevel er det en del spørsmål som dukker opp da vett :p Og da spesielt når jeg opplever det går tregt. Kan være at noe av det jeg spiser er partystoppere, men det er enkelte ting jeg ikke klarer å være foruten. Som f.eks cola light og extra tyggis. Og er det dèt, så må jeg bare finne meg i at det går tregt da. Men samtidig hadde det vært greit å finne ut om jeg kanske spiser for lite fett, for mye proteiner osv.
Jeg trener heller ikke i særlig grad da jeg sliter med kroppen min, og blir værre når jeg trener. i tillegg opplever jeg som flere andre at vekten ihvertfall stagnerer om jeg trener, noe jeg ikke skjønner noe av :confused:
Det er bare å komme med kommentarer til det jeg har skrevet så kanskje jeg lærer noe nytt også :D
Når du sier at kroppen stagnerer når du trener, mener du i vekt da, eller? Måler du deg i tillegg?
beate sa for siden:
Begge deler. Er stabil på vekta eller går helst opp i vekt, og ingen endringen i kroppens omfang. Og at jeg går opp i vekt er ikke at jeg bygger muskler da det skjer relativt fort og det tar jo litt tid å bygge opp muskler.
Lurer på om det har noe med at kroppen holder igjen vann???
Jeg har ikke gått ned i cm over magen selv om jeg har gått ned i vekt heller, men det skyldes kanskje at jeg ikke trener magemuskler. Men tenker å "prøve" å ta meg sammen med dette nå. Det er ihvertfall bedre enn ingenting. Har også fått time på sykehuset for å starte en utredning om ei uke så kanskje det er liiitt håp om at de finner noe som kan hjelpe meg. Håper......
murmeluppa sa for siden:
Jeg skjønner egentlig ingenting av dette.... jeg har begynt å bruke endel majones på salaten min, lager avogtil saus av stekesjy og rømme eller fløte, men jeg liker seriøst ikke for mye saus, og tror jeg kan slite litt der...
Idag tok jeg fløte i kaffen, bare for å øke fettinntaket, det var seriøst ikke noe godt :S
spiser mye laks og entrecote, nå laksepølser og røkelaks. det er jo såkalt fet mat.
så tar jeg noen skjeer med peanutsmør på kvelden, like mye pga fettet som pga kosen, det er det nye snopet mitt, 2-3 ts pr dag er nok.
jeg steker maten i setersmør eller olje.
avocado liker jeg å terne opp og spise med olje og pepper på.
og jeg har begynt å ta majones på omeletten min også, i tillegg til at det er mye ost og gjerne røkelaks i den.
jeg har smeltet smør over grønnsakene.
tror dere dette er nok?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.