< Tilbake til oversikten

Fettceller

blåbær sa for siden:

Jeg mener å huske å ha hørt at når man slanker seg, er det bare fettcellene som blir mindre, men at de fremdeles er der, og at dette er en av grunnene til at det er så lett å legge på seg igjen når man først har vært overvektig.

Noen andre som har hørt dette? Er det bare tull?

Tuppen sa for siden:

mener det stemmer..... prøver å lete etter svar på nettet... men får bare opp ang fettcellefjerning kirugisk.... men mener å ha hørt det ja...

energibunten sa for siden:

jepp, har aldri hørt om noen funksjon som reduserer antall fettceller. bare om at de kan lagre store mengder.. Fettcellene gjør mer enn å bare lagre fett. De skiller ut leptin også for å regulere apetitten. Er funnet ut at noen er mer eller mindre resistente mot leptin og da fortsetter man bare å spise..

Kristin sa for siden:

Mener å ha hørt at totale antall fettceller er konstant. Minker kun hvis de fysisk fjærnes, dvs ved kirurgiske inngrep og fettsuging. Det er bare hvor "fulle" de er som er avgjørende.

Er ny her inne og blar febrilsk og prøver å finne hvor jeg får redigert profilen min og lage slilke fine vektreduksjonslinjer osv.

Kristin

nordlandsjenta sa for siden:

har lest en eller annen plass en gang at når man slanker seg, så står fettcellene igjen som svamper, og bare suger til seg fett, i minst to år... derfor er d lett å legge på seg igjen eller endt slanking... og derfor må man fortsette å være forsiktig med maten i lang lang tid... altså man må legge om kostholdet for godt!
MEN, om d er rett, veit jeg ikke...:p

blåbær sa for siden:

Ok, tusen takk for svar! Det betyr at det også er sånn an man ikke får flere fettceller ved å legge på seg? De blir "bare" større?

Og velkommen, Kristin! Bare les litt rundt på forumet, og søk på "ticker", så finner du ut av det! Det er forklart veldig bra flere steder.

martefie sa for siden:

Jeg har lært, men husker ikke hvor, at damer bare kan få flere fettceller når de er i puberteten og når de er gravide. En god grunn til å ikke legge på seg for mye ila graviditeten.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.