< Tilbake til oversikten

"Slankesukker kan gjøre deg feit"

Iset sa for siden:

Stemmer nok det ja, dette er jo gammelt nytt. Men det blir jo fremstilt litt feil for det er jo ikke søtstoffet i seg selv som gjør en feit, men det at en blir mer søtsugen og hiver innpå mer mat når en får i seg mye søtstoffer. Heldigvis gjelder ikke dette meg, jeg blir KVITT søtsug ved å feks. drikke lettbrus, dessuten øker ikke matlysten. Tror dette er veeeldig individuelt.

Summer sa for siden:

Søtstoffet sitter jo i gang prosesser i oss som gjør at resultatet blir slik. Jeg har alltid visst dette med kunstig søtstoff, men etter jeg begynte å vanke i slankeverden og startet dette forumet, så har det på en måte kommet litt i bakgrunnen, for det har liksom vært så mye informasjon som sier "inneholder ingen karber, ingen kalorier, helt geinalt!", at det rett og slett har gått i glemmeboken. Det er absolutt lurt å høre på.

Det beste er å klare seg uten søtstoff i det daglige for å unngå å trigge smaken og kroppen. Men når det er sagt, så er det mange grunner til at Jeppe drikker, og dersom en bruker mat til å fkes døyve vonde følelser, som en selvmedisinering, så skjønner jeg at det kan være tøft å venne seg helt av med alt, og da synes jeg det er bedre med kunstig søtstoff, for man blir garantert mindre overvektig av det enn av sukkerinntak.

safran sa for siden:

Interessant. Og jeg bet meg merke i dette:

Jeg så et interessant program her om dagen - "fakta om mat". Der hadde de et forsøk hvor de lot noen skylle munnen med sukkerholdig drikke og spytte det ut igjen. Dette virket faktisk like effektivt på innsatsen som hos dem som svelget det ned - antageligvis fordi kroppen lot seg lure. Så neste gang jeg har lyst på noe søtt kan jeg kanskje bare skylle munnen i brus og spytte det ut?

lilletrine sa for siden:

Det klasifiseres som bulimi..
Har hørt at noe av sukkeret blir tatt opp via blodårene i munnen, slik som tabeletter som skal legges under tungen.
Men jeg er fremdeles ingen ekspert ;)

sma sa for siden:

Helt enig med du. Og jeg reagerer akkurat slik som du gjør. :)

Hyper sa for siden:

Hæh???

lilletrine sa for siden:

Chew and spit.
Så dokumentar om bulimi hvor jenta tygget og spyttet maten ut igjen ;)

Kitt sa for siden:

Helt enig!
Jeg får dekket det lille søtsuget jeg har igjen med lettbrusen jeg drikker.
Bidrar nok til at jeg får i meg nok væske også. Har aldri vært flink til å drikke, så dersom jeg skulle droppe lettbrusen min, hadde jeg muligens blitt dehydrert (igjen).

lilletrine sa for siden:

Enig på en måte, men jeg får så lavt blodsukker av det (?)

Kitt sa for siden:

Du får lavt blodsukker av hva?

blåbær sa for siden:

Dette gjelder vel bare som bulimi hvis man gjør det med MAT? Hvis man spiser mat vanlig, og bare tar litt søtt i munnen for å få søtsmaken, og så spytter det ut igjen, vil vel ikke det komme helt innenfor dette? Bare spør, altså :rolleyes:

Ikke at jeg gjør det ... :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.