< Tilbake til oversikten

Tammtaratammta taaaa!!Og hva er konklusjonen??

Millsi sa for siden:

Er det cocosa eller MCT oljen som er best? Ble litt forvittet av den diskusjonstrpden hvor det var rikelig med foskjellige meninger. Jeg har cocsa,men bare brukt det daglig i en uke,så noen gode erfaringer har jeg ikke enda. Har både den emd og uten smak. Kan jeg bruke den uten smak som fett tilskudd å? Jeg vet den mangler de gode vitaminer ol,men som fettkilde er det vel greit nok?

Nille sa for siden:

Fakta:

Cocosa er bra for oss fordi den inneholder laurinsyre, andre mellomlange fettsyrer, vitaminer, mineraler og antioksidanter kroppen vår trenger. Den er i tillegg bra for huden og for fordøyelsen. Det menes også at den til en viss grad kan øke forbrenningen. Noen steder her i verden blir man anbefalt kokosolje istedenfor medisinering om man er på grensen til å ha lavt stoffskifte da dette også skal kunne stimuleres av oljen. Kokosolje er også en av de oljene som tåler varme godt, - så til steking er den også bra.

Her i Norge er det hovedsaklig to typer som selges. Cocosa Extra Virgin (kaldpresset fra ferske nøtter) til kosttilskudd og i mat. Og Cocosa Pure (presset av tørket kokosnøttkjøtt) som brukes til steking. Den første lukter og smaker av kokos, sisnevnte har inge smak eller lukt.

Du kan lese mer om Cocosa HER.

Pure er IKKE kost tilskudd fordi noen av næringsstoffene som ikke tåler varme er tatt bort. Om du ikke klarer smaken av extra virgin vil je anbefale MCT oljen. Den er lukt- og smakfri.

MCT olje er den aktive ingrediensen i Cocosa. MCT forbrenner fort og brukes ofte i dietter der fett er vikig - for de som har problemer med å få i seg nok fett på en annen måte. Enten fordi de ikke liker det eller fordi de ikke spiser nok fettrik kost. (Brukes bl.a. i behandlingen av barn med epilepsi).

MCT er bra som fett tilskudd, men tenker du kost tilskudd (vitaminer og antioksidanter etc se over) ville jeg heller ha tatt Cocosa Extra Virgin. IKKE Pure.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.