< Tilbake til oversikten

Forhold fett/proteiner

Sol sa for siden:

Etter å ha lagt inn noen dagers inntak av mat på "mat på data" ser jeg at jeg spiser for lite karbo,- maks 10 pr dag. Så da skal jeg skjerpe meg på det.

Samtidig ser det ut som jeg fortsatt spiser mer protein enn fett,- jeg som syns jeg har gått så grundig til verks og spist fett til tusen...

Så altså,- mener å ha lest et sted at 1 gr protein pr kg kropp er bra/nok. I så fall spiser jeg for mye protein,- 2-2,5 gr pr kg kroppsvekt kanskje.

Bør jeg spiser flere gram fett enn protein pr dag? Hvordan bør forholdet fett/protein være. Kan noen gi sånn ca prosent? Vekten står ganske stille, så det er tid for justeringer!

Blir veldig glad hvis noen kan komme med konkrete tilbakemeldinger.

Sol sa for siden:

Her går det litt langsomt.....
Men hvis jeg da prøver spiser 60-70 gr proteiner og 15-20 gr karbo pr dag, hvor mye fett bør jeg få i meg?

Homer Simpson sa for siden:

Hvis du f.eks skal ha 70% fett (energiprosent) om dagen og spiser 20 gram karber og 70 g protein må du spise 93 g fett.

Det regner du ut sånn:

I karber og protein er det 4 kcal pr gram, mens det i fett er 9 kcal pr gram.

20 g karber x 4 = 80 kcal
70 g protein x 4 = 280 kcal
93 g fett x 9 = 837 kcal
Kcal totalt = 1197

For å finne ut hvor mange energiprosent hver enkelt utgjør tar du:

kcal fett x 100 / kcal totalt

I dette tilfellet blir det:

karber: 80 x 100 / 1197 = 6,68%
protein: 280 x 100 / 1197 = 23,39%
fett: 837 x 100 / 1197 = 69,92%

Håper du forstod mer nå.

Når det er sagt så syntes jeg dette var veldig lite på en hel dag, men jeg vet jo ikke hvor mye du veier.
Knappe 1200 kcal er jo GR-opplegg

Sol sa for siden:

Tusen takk! Dette skjønte jeg mye mere av! Syns bare jeg har lest at 1 gram protein pr kroppskilo er nok. Men det er kanskje feil! Ketolyse-boka sier ikke det, tror jeg, men kanskje Skaldemann?

Tusen takk for oppklaring uansett. Jeg må bare prøve meg litt fram, for det er litt for lite framgang å spore.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.