< Tilbake til oversikten

Easy-Life Er det bare jeg som er skeptisk?

Goggen sa for siden:

Jeg registrerer at flere har startet med Easy Life [url]www.easylife.no[/url] Etter det jeg har lest der er dette et lavfett/høykarbo-kosthold + mye trening. Det fokuseres på rask vektnedgang, og store vekttap berømmes. -10 kilo på 14 dager f.eks. Etter min mening er dette hverken sunt eller tilrådelig.

Det er forsåvidt fint at det er gruppebasert med fokus også på det mentale, men hele opplegget lukter av motekur for jo-jo slankere. Jeg tviler jo ikke på man går ned i vekt, men dette har da ingen ting med lavkarbo å gjøre?

Jeg bli nærmest bestyrtet over å skulle lese om slike kurer her. Mulig det er bare jeg som er feilinformert, men nå har jeg lest bortimot alt på den websiden, og er overbevist om at dette er gammelt nytt i ny innpakning. Altså lavfett-mye karbohydrater. Små måltider, med mellommåltider etc.

Og når jeg leser at de fleste? bruker pulver og måltidserstattere blir jeg skremt. For er det noe jeg er sikker på er det at nettopp det er det mest skadelige uansett diett. Skrekkeksemplene fra Cambridekuren dukker opp i hodet. Og det verste er at den selges enda.

Er det bare jeg som er paranoid?

SusieBlues sa for siden:

Jeg er forsåvidt enig i din skepsis. På hjemmesidene står det ikke noe om hva slags næringsfordeling de anbefaler, så jeg har stilt noen spørsmål i den andre tråden hvor dette blir debattert. Håper å få svar, for jeg ser heller ikke at dette er lavkarbo..

Iset sa for siden:

Hvorfor er Easylife-folkene her inne da? Dette er jo et lavkarboforum. Ikke at folk ikke er velkomne, men det er jo litt rart å ville henge på et forum som har en HELT annen "agenda" enn det de er ute etter? Tror jeg må lese litt mer om denne diett-greia.

Goggen sa for siden:

Uttalelser sakset fra bladet deres:

– "I stedet for å spise noen få måltider hver dag, som jeg gjorde før,spiser jeg nå 5-6 ganger hver dag. Jeg rører ikke lenger hvetemel og stivelse, men spiser i stedet mye grønnsaker og frukt, pluss at jeg drikker veldig mye vann, faktisk 2-3 liter hver dag. I tillegg bruker jeg også EasyLife kosterstatter innimellom. En fin måte å
få i seg et fullverdig måltid på en kjapp måte"-

– "Jeg gikk ned 11 kilo fra startdagen 1. mai
til 17. mai, mens jeg senere har gått ned
jevnt og trutt hver eneste uke. Var 9 uker i
den såkalte ketosefasen og det gikk helt
greit.-"

– "Jeg har kuttet ut kjeks og godterier, og
slikt, mens jeg har fått hjelp av EasyLife
instruktøren min her, til å gjennomføre den såkalte Tallerkenmodellen.-"

-"For eksempel spiser jeg mye mer grønnsaker og salat enn tidligere, mens jeg har kuttet ut kaker, godterier og spesielt fet mat,-"

"-Nå spiser jeg havregryn, salater, frukt og kylling, regelmessig, med mange måltider hver dag, men lite i hvert måltid,-"

Dette er sakset fra forskjellige mennesker og slik sett tatt ut av sammenheng, men synes det illustrerer mine bange anelser. Det positive er vel at de er forsiktige med stivelse og mel.

Men en vektnedgang på 11 kilo fra 1-17 mai er jo dramatisk. Dette må da gå utover muskulatur osv.?

Og er dette lavkarbo?

MorStine sa for siden:

Deler skepsisen din, Goggen. Det er jo det velkjente jojoeffekten, er ikke bra for hverken kropp eller sinn å gå ned 11 kg på to uker, det går garantert utover muskelmassen?!

Og jeg ser ikke at det er lavkarbo så lenge man er REDD fet mat og skal holde seg unna det, men fint kan spise havregryn feks... /(vet at mange lavkarbere spiser havregryn altså og at det ikke er det værste, men når man foretrekker det fremfor fet mat?)

Iset sa for siden:

Høres jo mer ut som Grete Roede-og gjengen enn lavkarbo, spør du meg.

sma sa for siden:

Jeg er veldig enig i hva dere andre skriver. Og mener også at dersom dette ikke er et lavkarbo-kosthold så burde det ikke være med her..

Nila sa for siden:

Jeg startet med EasyLife, men fant ut at det ikke var noe for meg....vet ikke helt hva det var. Levde 1 uke på jordbærshake:forvirret før jeg slutta..men, da var det rett på ketolyse, så jeg fortsatte vektnedgangen

Fant det jeg søkte etter på lavkarbo.no. Her det ting som passer meg og min livsstil.

Trives MYYE bedre her inne!!:klem:

Nille sa for siden:

Jeg er skeptisk til alle pulverkurer som ikke er i samråd med lege... Den eneste "pulverkuren" jeg ser hensikt med er Euro-dietten. Den forskrives av lege, den er kortvarig med et overgansprogram til sunn varig kostoldsendring med mat. Akkurat det med oppfølging av lege syns jer er veldig viktig !

sma sa for siden:

Men mener dere at easy-life har en plass her inne på lavkarbo da?

Goggen sa for siden:

Jeg kjenner opplegget for dårlig til å konkludere bastant, men jeg mener at Easy-life er en lavfett/lavkalori-diett med veldig fokus på trening. I tillegg brukes det shaker/pulver med svært lavt kalori-innhold.

Summen av dette er etter min mening at dette er et klassisk opplegg der man struper inntaket og skal svi bort fettet med mye trening og lite mat.

I tillegg blir jeg betenkt når dette foregår i regi av en trenings-senterkjede.

Det virker jo selvsagt, men lavkarbo, slik jeg har forstått begrepet er det ikke. Det mangler fett i kosten. Og det mangler kalorier.

Men det er mulig jeg tar feil selvsagt. Men de som var her forsvant som dugg for sola etter at jeg drev og spurte litt. Så særlig klokere ble jeg ikke.

Nille sa for siden:

Nei, her inne handler det om lavkarbo livsstil og dietter. Det handler om MAT, - skikkelig MAT, ikke pulverkurer.

Det er bare et eneste unntak og det er som sagt Eurodietten, fordi den er den ketogene delen av Lindberg-systemet. En kickstart for insulinresistente, - OG en kur som foreskrives av lege over en tidsbestemt periode med klar og "programfestet" overgang til et godt variert kosthold etter Fedons prinsipper.
[font=Comic Sans MS][/font]
Vi vil aldri anbefale eller gi råd om å bruke typiske pulverkurer her inne. Så om noen spør OSS vil vi nok anbefale å gå over på MAT så snart som mulig. Men når det er sagt så er det jo mange som kanskje har startet opp med en pulverkur og ønsker overgang til et lavkarbo kosthold etterpå. Alle er velkommen til å diskutere, få råd eller opplysninger om lavkarbo kosthold, uansett hva de driver med i øyeblikket. Alle er velkommen !!

fistel sa for siden:

Denne meldingen har jeg postet som svar i en annen tråd, men siden spørsmålet taes opp her også, kopierer jeg den inn her (selv om ting kanskje er tatt litt ut av sammenhengen):

Til Goggen: jeg skjønner at du er skeptisk til pulverdietter, jeg er den fødte skeptiker selv. Men dette er et helhetlig livsstilsprogram med fokus på både kosthold og trening. Som flere har nevnt tidligere er den første fasen en stor motivasjonsfaktor, hvor i hvert fall jeg får tid til å lære meg hvordan fortsette med et sunt og karbohydratfattig kosthold videre. Jeg vet ikke så mye om Eurodietten, men jeg inbiller meg at det er mye av det samme; hovedmålet er hvertfall å komme i ketose - da forbrenner du jo fett og ikke muskler (har sett dere har stilt spørsmål ved dette andre steder i forumet). For meg virker det som om mange av dere her inne er positive til Eurodietten, men ikke til Easylife. Er det fordi dere ikke kjenner godt nok til den? Vi har mye å lære av dere her inne, for å oppnå langsiktige resultater og om hva kroppen faktisk trenger. Selv om Easylife ikke helt utelukker alle typer karbohydrater (vi skal jo fortsatt holde oss unna sukker, hvitt mel osv), så er det mye mindre karbohydrater enn det jeg hvertfall er vant til. Ettersom alle svarene her inne i denne tråden har vært fra folk som er veldig fornøyde med hva de lærer og får ut av Easylife, ser jeg ingen stor grunn til å være skeptisk. Vi kommer oss opp av sofaen, lærer om en bedre og varig livsstil og går ned i vekt. Og trening er ikke bare en bonus forresten, forbrenning av fett er jo kjempeviktig i en vektnedgangsperiode og avgjørende for et sunt og godt liv. Jeg vet at jeg trenger hjelp til både trening og kosthold, så jeg er glad for at jeg endelig har funnet et program som følger meg opp på begge områder. Dessuten teller vi ikke kalorier, men karbohydrater og skal leve etter glykemisk indeks når vi er ferdig med intro-perioden. Håper dette klargjorde litt og at dere ønsker oss velkommen inn i forumet deres, som sagt har vi mye å lære!

Goggen sa for siden:

Jeg mente ikke at noen ikke var velkommen. MEN jeg er som du skjønner uhyre skeptisk til pulver og shaker. Dessverre har jeg sett alt for mange eksempler på hvor ille det er. Alle gikk ned mye, men ingen klarte å stabilisere vekta. Og trening gikk fint i noen måneder, og så ble de betalende ikkebrukere på helsestudio.

Og jeg har mistet troen på pulver og shaker+ mye trening etter disse historiene.

Så det er dietten jeg (fortsatt) er skeptisk til, ikke dere som personer. Jeg ønsker dere alle hjertelig velkommen hit, bare så det er sagt!

Så kan vi jo etterhvert håpe på at du/dere konverterer til skikkelig lavkarbokosthold med fett og mat i.

Og jeg skjønner at det er himmelsk å endelig miste mange kilo veldig fort. Og jeg skjønner at det er fint å trene. Bare så det er sagt også.

Pluto i magen min:) sa for siden:

Jeg må bare si det: Leger kan mye de altså, men at de nødvendigvis er de beste kostholds rådgivere er jeg litt skeptisk til...

jeef-micro sa for siden:

Nå har jeg ikke vært inne på hjemmesiden deres, så jeg har ikke satt meg helt inn i denne dietten.

Slik jeg ser det, så er den maten Easy-life oppfordrer til å spise i samsvar med Fedons anbefalinger, og er dermed lavkarbo.

Hvorfor skal lavkarbo være så fokusert på fett? Jeg spiser lavkarbo, men jeg spiser ikke så mye fett, men jeg er her inne og er absolutt en lavkarber. Det er forskjellig hvilken lavkarboretning vi ønsker å følge... I tilegg fokuseres det her også på trening, som er veldig positivt. Det er bra for kroppen å trene. Selv om ikke alle behøver å trene for å gå ned i vekt, så er det bra for kroppen.

Når det gjelder den pulvergreia er jeg skeptisk som mange andre. Jeg er i utgangspunktet imot slike pulverkurer (bortsett fra ED siden man blir fulgt opp av lege) men det positive med easy-life er jo at man får oppfølging og går over til lavkarbo da.

Nille sa for siden:

Jeg er enig i at de fleste leger IKKE er gode kostholdsrådgivere. MEN De som foreskriver Eurodietten, som er den eneste reseptbelagte pulverdietten, er godkjente Lindberg leger og har kostholdskompeptanse ut over det som er "normalt" for norske leger. Jeg er enig i at de fleste leger IKKE er gode kostholdsrådgivere.

Iset sa for siden:

Er de? Jeg fikk beskjed av Lindbergklinikken at alle fastleger kunne foreskrive ED, jeg måtte bare få legen min til å kontakte Lindbergklinikken. Kanskje de får en innføring da, ikke vet jeg. Men nå har jeg heldigvis en lege som ER rimelig oppdatert innen kosthold og som anbefaler lavkarbo. :)

Pluto i magen min:) sa for siden:

Men da er vi jo enig da!:)
Var vel bare en liten fortvilelse over at norske kostholds råd ofte er så feile!:cool:

Iset sa for siden:

Det er mange utrolige leger der ute. En kollega av min mann slet med begynnende diabetes, og fikk beskjed om å omtrent kutte UT alt fett, men spise mye karbohydrater i form av poteter, pasta, ris og brød, for det var det beste for diabetikere. :snill:

Robyn sa for siden:

Det fikk ikke jeg beskjed om, jeg kan ikke gå til fastlegen min men må gå til en annen som er godkjent ED lege.

Nå vet ikke jeg hvor du bor i landet, men bor man veldig langt unna en ED lege er de kanskje mindre strenge? :confused:

Iset sa for siden:

Jeg bor rett ved Stavanger, og nå har de fått klinikk her tror jeg, men de hadde det ikke da. Sikkert derfor. Jeg husker svært godt at damen jeg snakket med sa at jeg bare kunne få legen min til å kontakte klinikken i Oslo og få tilsendt ED-produktene, siden alle fastleger kunne skrive ut dette.

Mulig reglene er annerledes nå. Men da må man altså gå til en annen lege enn fastlegen for å få dette? Jeg skal ikke ha det altså, er bare nysgjerrig. Om det ikke finnes "godkjente" leger i området da?

Robyn sa for siden:

Jeg er så heldig at jeg har ED lege 5 minutter unna, så jeg vet faktisk ikke hva de som ikke har noen i nærheten gjør.

Miriell sa for siden:

hmmm... en ting som går igjen i denne tråden er veldig mye tror og veldig lite vet... Søskenbarnet mitt gikk ned 20 kg og er fortsatt på samme vekta nå som da han sluttet for to år siden. jeg går nå easylife. I hovedsak pga min svært overvektige samboer, men vi valgte dette opplegget etter at vi snakket med søskenbarnet mitt og jeg spurte han om de telte kalorier (hjertet mitt banker varmt for lavkarbo), og han sa "nei, vi teller karbohydrater"... Syns også det er rart med de "frukt og grønt" utsagnene for det første vi fikk beskjed om at vi på sikt måtte kutte ned på var frukt fordi det inneholder hovedsaklig sukker... Det er riktig at de to første ukene er lavkaloripulver (de ekle greiene, yuck!), men etter de går vi over til oppskrifter vi får utdelt på kurset og som så vidt jeg kunne se fra det lille jeg har kikket på dem (deprimerende å se på oppskrifter akkurat nå, hehe;) er relativt lave på karbohydrater.

Jeg syns denne tråden nesten var trist å lese, for jeg har vært medlem her en stund og har alltid følt meg velkommen, men etter å ha kikket her er jeg ikke så sikker på hvor inkluderende folk her inne egentlig er. Jeg er primært opptatt av lavkarbo, men sliter voldsomt med å få med meg samboeren min på noe some helst og dette opplegget tvinger han ut av sofaen som han er svært så glad i (noe som går ut over mange sider av hverdagen). Alle har en grunn for å velge dette, de har også en grunn for å ville være medlemmer her, før nå trodde jeg det var nok, men det er kansje ikke tilfellet alikevel?

Mener ikke å være sur og krass eller noe, men jeg føler nå at kansje jeg har misforstått lavkarbo.no noe og det ville vært fint å få en tilbakemelding på det dersom folk mener jeg og andre lavkarbointerreserte som velger å prøve EasyLife ett stykke på veien ikke har en plass her inne...

hilsen en undrende Miriell..

Nille sa for siden:

Jeg vil bare gjenta det jeg skrev tidligere i denne tråden.

Eneste årsaken til at jeg ikke er for pulverkurer er at jeg mener man kan få samme virking/effekt ved å gå på Ketolyse eller Atkins Induksjon, og da med mat. Jeg forstår ikke vitsen med pulveret så lenge skikkelig mat gjør samme nytten.

MEN om det er den eneste måten for noen å komme igang på er det greitt.
Og etter å ha lest en del og snakket med folk som bruker Easy Life er det faktisk mye bra der. Bl.a helheten med treningsopplegg og mat/meny etter de første to ukene. Men som alt annet passer heller ikke dette for alle.

OG alle er velkommen her - om det skulle være noen tvil om det :D

Miriell sa for siden:

Tusen takk:D Det var godt å høre:) Sambo og jeg har nettopp hatt en "sprekk". Spiste omelett med kyllingfilèt og en skive ost på toppen. Det var såååååååå godt! Totalt noe sånt som to kh... og anton berg sugarfree sjokolade til dessert. Håper inderlig ikke vi går ut av ketosen pga dette her, men det er ikke bare kroppen som trenger mat, sinnet trenger også noe for å holde seg oppe... I morra (dersom ketosticksene viser ketolyse) går turen til bokhandelen for å få tak i keto boka... ingen grunn til å leve på kun pulver dersom ordentlig mat gjør nytta, som du sier;) Tusen takk for svar:)

Photobscura sa for siden:

Miriell, du er så klart hjertelig velkommen, og jeg håper du får mest mulig ut av dietten du går på, og at du får stor glede av lavkarbomat når du går over på det!

Jeg synes det er sunt med litt skepsisme, og sånn jeg leser det legger de fleste seg flate for sin egen manglende kunnskap, så don't worry, og velkommen inn i varmen :)

Glemte å se på side nr to som vanlig jeg...
Du går IKKE ut av KETOSE på grunn av omelett med ost og kyllingfilet, absolutt ikke, det er jo überperfekt ketosemat!
Og den Anthon Bergen er ganske knøttliten, er den ikke? Stort sett bare sukkeralkoholer også? Kan hende du blir litt oppblåst av den, men børste det av skuldrene og gå videre, du kunne tross alt hatt hodet godt nedi kakeboksen, så ikke tenk så mye på det!

Når du skriver keto-boka, hva mener du da? Ketolysekuren?

Vibeke-67 sa for siden:

Hei.
Jeg vet ikke noe om easy-life egentlig, har bare hørt om det en gang. Men etter å ha lest denne tråden, så har jeg jo lært litt, og må si meg enig med Jeef.
Noe av det som virker positivt med easy-life, er at man melder seg på en gruppe via et treningssenter eller noe? Og får kostholdsveiledning samt treningsveiledning, stemmer ikke det?
Det høres jo kjempebra ut, om det stemmer. Legen min er veldig opptatt av hvor viktig treningen er for meg for å bli frisk, styrketrening to ganger i uka, samt gå masse på tur. Prøver å få dette til, og det er faktisk alfa omega vil jeg si.
Jeg ville ha blitt motivert om jeg gikk i en gruppe som trente sammen og fikk veiledning.
Det er forøvrig forvirrende mange ulike retninger ute og går, og jeg merker at Atkins og ketolyse har et litt annet fokus enn det jeg har på ED i fase 3. jeg bruker ikke pulver, men lager maten selv. jeg teller ikke karber, men har en liste over mat jeg kan spise. Og der kommer fettinntaket mye via olje, nøtter og fisk. jeg er forsiktig med rømme, majones, smør etc. Også trener jeg som sagt.
Men uansett, man finner det som passer en best.
Håper du finner ut av det Miriell. jeg er enig med deg at forumet er et bra sted å være når du driver med lavkarbomat. Du er i alle fall hjertelig velkommen av meg!

Vibeke-67 sa for siden:

[quote=photobscura;453029]Glemte å se på side nr to som vanlig jeg...

Samme her - men det gjør jo ikke noe. velkommen er du alikevel! (og som en presisering til mitt innlegg, i tilfelle det kan misforståes, jeg vet at atkins og ketolyse ikke bruker pulver, jeg tenkte her på ed...til de som lurte og skjønner hva jeg babler om....)

Karbosara sa for siden:

Har en venninne som går på Easy Life, og hun er storfornøyd hittil. Har ikke så mye å si om kuren, men jeg er for at man skal få velge seg sin filosofi uten å føle seg uglesett...det blir jo nesten som religionsfrihet det...

Miriell sa for siden:

Tenkte på den ketolysekur boka ja:) Takk for gode tilbakemeldinger:) Godt å høre at ketolysen ikke er ødelagt pga foret i kveld, :) Det var skikkelig digg:D

Nille sa for siden:

:D Sier som Photo her, du går IKKE ut av ketose med kyllingfilet og ost ihvertfall. Du skal minst over 25 karber før du går ut av ketosen ! Men det var den sjokoladen da..... ;)
Vibeke.. Grunnen til at du ikke teller karber er vel at lista med mat du KAN spiser er sammensatt slik at du ikke behøver å telle. Det er beregnet på forhånd, for å si det sånn. Det er jo mye enklere å gjøre det slik enn å måtte telle. Genialt syns jeg ! :D

Betzy Boop sa for siden:

Kjennte jeg blir skikkelig provosert å lese deler av disse innleggene...:(
Definer Lavkarbo ! I mitt lille hode betyr lavkarbo lite karbohydrater..!!
Ikke om du spiser fett eller ei.. Dette gjelder jo oxo for easy life. Spiser minimalt m karber i forhold til et normalt norsk kosthold..
For mitt eget vedkommede startet jeg oxo på Easy Life. Pulver er ikke min greie,så jeg kuttet det ut etter 2 dager. Spiste meg i ketose på nettopp Lavkarbo mat,noe som jeg fortsatt holder på med.
Kan godt skjønne folks skepsis til pulverkurer,men vær så vennlig å ikke la oss delta i dette forumet fordi vi ikke lever Lavkarbo nok... Det blir for dumt.. Da må dette forumet kalles noe helt annet.. Alle er ute etter en ting her,og det er jo å gå ned i vekt.. Om det er etter den ene eller andre filosofien er vel opp til hver enkelt..
Trodde og tror vel fortsatt,at dette var et sted hvor man kunne utveksle erfaringer og hjelpe hverandre.. Nå ble jeg plutselig litt usikker,hvis ikke alle blir godtatt.. Hmmm..

Betzy Boop sa for siden:

Er så enig m deg Miriell.. Kjente jeg fikk helt vondt i magen av å lese dette.. Er vi liksom mindre verd,fordi vi ikke er Lavkarbo nok?
Følte meg rett og slett diskriminert.. Det var faktisk ikke en god følelse.. :(. Vet du hva,jeg heier i alle fall på både deg og meg,og alle andre som lever etter sin egen lille Lavkarbo diett. :)

Georgine sa for siden:

Det kan lønne seg å lese alle innlegg, Nille skriver lenger opp:

Betzy Boop sa for siden:

Det har jeg gjort;),ville bare si mening..
Ha en fin dag ALLE sammen. :D.

Det må da kunne gå av å sette spørsmål til noe uten at det blir oppfattet som diskriminering?
Pulverkurer skremmer nok ganske mange her inne som har vært innom både Cambridge, Nutrilett, Herbalife og så videre, og har dårlige erfaringer med det. Og å diskutere litt, ganske sivilisert etter min mening må da være lov?
Det er ingen som fryser noen ut her, vi har retninger fra Skaldemann ekstrem som er bare noen få karber om dagen, til Fedon som ligger på pluss minus hundre, nå vet jo de fleste som har fulgt tråden mer om Easy Life, NETTOPP fordi en sånn diskusjon fant sted.
Som jeg skrev før, jeg synes det er sunt å være litt skeptisk, men det er jo heller ingen som sier at det ikke er lov til å skifte mening, eller å i det hele tatt etablere en mening når man skjønner mer hva noe er.

Jeg ante ingenting om Easy Life før jeg leste denne tråden, men nå vet jeg litt mer :)

Nicpins sa for siden:

Helt enig og samma her! :) Sånne tråder og diskusjoner er nyttige, det handler jo om å utveksle erfaringer og kunnskap, ikke sant?! Veldig bra. Det hadde vært kjedelig hvis vi alle hadde hatt akkurat de samme erfaringene, hvordan skulle vi kunne lære noe nytt da?

:) Stå på alle sammen!

Nille sa for siden:

Vondt i magen ? :eek:
Her har vi jo sagt gang på gang at alle er velkommen. Hvor mange ganger må det sies da ? :rolleyes:
Lavkarbo er pr definisjon kosthold som befinner seg på under ca. 150 gram karber pr dag. Det er et altså vidt begrep. Hvem er det som har "definert" at noen ikke er "lavkarbo nok" ? Det er ikke forumledelsen/eierne iallefall og det er de som setter kriteriene her.
At folk er skeptiske til pulverkurer er ikke uventet og alle må jo få lov til å si sin mening. Både for og i mot ! Vel og merke uten å tillegge "andre" meninger de ikke har !

Miriell sa for siden:

Er kjempefornøyd med de svarene som kom her jeg ihvertfall:) Skjønte at jeg bare misforsto. Syns folkene her inne og disse sidene er helt knall:) Man lærer så mye bra:) (nå skal jeg bake lolipops ketobrød, mmmmm, gleder meg til å brøve:)

Det er godt å høre! Vi vil jo ikke at folk skal føle seg uvelkomne, på ingen måte! Så får man bare bære over med at ting blir diskutert!

PS: Lollypopbrødet er kjempegodt! Og så kan man riste det i brødristerern, mmmm!

yurghie sa for siden:

Litt gammel nå denne tråden men dog, siden jeg går på EasyLife selv:

Easy Life kosterstatter markedsføres ikke som lavkarbo, men som lavkalori; VLCD. Innholdet i posene er så godt som identisk med Nutrilett sin VLCD.

På kurset lærer man at man ved å kun holde seg til tre poser, over seks måltider, på en dag vil man etter kort tid komme i ketose - noe som er målet med "motivasjonsfasen" som går over typisk en måned eller mer avhengig av hvor mye man planlegger å gå ned i vekt. Det skal deretter bli en overgangsfase hvor man introduserer mer mat i tillegg for å spise seg opp og øke forbrenningen jevnt. Til slutt skal man over på tallerkenmodellen.

Det blir også satt opp en treningsplan tilpasset den enkelte, for å komme i bedre form og få opp energibruken noe. De fleste på mitt kurs er i såpass dårlig form at det vil si PACE/kondisjon. I tillegg er det analyse hver uke, og man følger progresjonen til hver enkelt (vekt/vann/fettprosent/energi/generelt åssen man har det etc).

Personlig synes jeg det er helt ok å bruke litt kosterstatter en periode, og jeg ser også at de andre trenger en periode hvor de bryter med gamle matvaner uansett hva de måtte være. Selv vil jeg over i noe ala Atkins eller Lutz, og har begynt å stake ut kursen mot et bedre liv etterpå - dette kurset er bare en fase som hjelper meg å få rutine på trening og kosthold, noe som har vært et komplett kaos tidligere.

Pulveret i seg selv er liten del av et stort puslespill, det er livsstilsendring man går på kurs for. Jeg trenger hjelp til å etablere rutiner på trening, kosthold, og ikke minst postiv tenkning. Det samme gjelder alle de andre jeg går sammen med (enten de vet det eller ei ;)).

My 2 cents: som ernæringsvei er EasyLife ikke no spesielt å skryte av men det funker - som et spark bak til å gjøre noe med livet sitt er det supert, men vilje til å endre deg må du ha fra før.

Choice sa for siden:

Hei jeg er Easy life instruktør, og vi anbefaler alle kurs deltakerene å bruke lavkarbo forumet, fordi det bygger på lavkarbo prinsispper. Jeg var super skeptisk til shake selv, men når jeg ser resultatene og varigheten er dette bare gøy å jobbe med. Easy life har hatt over 2000 deltakere, og de allerfleste klarer å holde vekten. Hoved grunnen til at vi anbefaler shake i starten er hovedsakelig MOTIVASJON, og veier du 140 kg så trenger du å se ett annet vekt tall enn 1 kg i uka. Ketose er en del av denne starten, men jeg har også folk på kurset som ikke begynner med shake og disse har en slakkere vekt nedgang. Hvor mye motvasjon trenger de?

Mange vet lite eller ingenting om mat, og ved å begynne på denne måten har vi tid til å lære kursdeltakerene om mat trening, og ikke minst bevistgjøre,vaner og uvaner knyttet til mat. Vi tar fokuset vekk rett og slett for en kort periode. Alle får i seg rikelig med proteine, og ja noe fett!

Jeg har selv prøvd det med trening, og jeg har aldri hat så mye jevn energi, og fått så mye utbytte av treningen enn når jeg har fulgt prinsippene. Jeg har hatt økning i prestasjon, og det som forsvinner er fettet og ikke musklene mine!

Legene i området vårt har nå begynt å anbefale dette til andre, etter at de har fått pasienter på kontoret som har gått ned 20-30 kg og STRÅLER:

De ser også at de helsemessige fordelene er mange!

Jeg med mange delte deres skepsis, men etter nå å ha førstehåndserfaring med konseptet er jeg FRLEST :-)
Og jeg har hatt kursdeltakere som var så skeptiske før de begynte, at jeg er overasket over at de i det hele tatt ble med, som nå er det beste ambasadører for konseptet på vårt senter og i området :-)

Kursene for de som vil ned over 10 kg går over 6 mnd og det gjør at vi har GOD tid til å lære å spise riktig og holde på disse vanene før kurset avsluttes. FOr de som føler at de trenger mere oppfølging finnes det oppfølginskurs som også går over 6 mnd, som tar for seg mere om trening og kosthold.

Grunnen til at dette forumet er fint er at flere opplever ketosen så fantastisk at de velger å fortsette i den med mat, andre trenger bare tips og råd for å holde på den lavglykemiske livstilen.

Så la de nå få være med her!

Choice sa for siden:

Vil bare også si at det er ganske stor forskjell på innhold på de forskjellige shakene der ute. Har ikke funnet noen enda som kan sammenlignes hva protein og karbo innhold angår, de fleste har langt mer karbo og langt mindre protein enn Easylife. KEtose biten også er det ikke så mange andre som har der. ED har jeg ikke lest innholdsbetegnelsen på, tipper de kan være opp mot ganske like.

Nike sa for siden:

Jeg registrerer at en del reagerer mot det usunne i å gå raskt ned i vekt - eksempelvis 10 kg på 2 uker. Jeg skal ikke gå inn på hvorvidt pulverkurer er sunt eller ikke - men jeg vil gjerne kommentere slike "ekstrem-vekttap": Det er jo aldeles ikke snakk om å miste 10 kg fett på 14 dager. Det er ikke fysiologisk mulig. Det dreier seg hovedsaklig om vann, selvsagt også noe fett, gjenre litt muskelmasse, men igjen - vannvekt. Tapet av vann vil være større når man ikke får "bindingseffekten" som vanlig mat gir, ergo vil man ha et større vekttap. Man kan diskutere hvorvidt pulver-kurer er formålstjenlig i det lange løp, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det reageres mot stort, innledende vekttap.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.