Er litt usikker på om det er viktig hvilket smør man bruker.
Hjemme hos oss sier vi smør - enten det er meierismør eller margarin. Det "smøret" vi oftest bruker heter Soft Ekstra (plantemargarin). Ellers bruker vi mye Melange til steking.
Hva sier dere - bør vi gå over til f.eks. Meierismør ?
Meierismør er vel kanskje det med mest fett? Ser hvertfall mange her inne skriver om det.
Selv klarer jeg ikke meierismør på "brød"maten da det er så hardt og aldri tenker på å sette det ut før, så der bruker jeg soft.
Til steking og i sauser ol bruker jeg meierismør.
Margarin er gift, det tar jeg ikke inn i huset her. Et ekte godt gammeldags søppelprodukt. Det eneste som er smør er altså det det står SMØR på (setersmør, meierismør osv), samme hva folk kaller det. :p
Å bruke margarin (feks Melange) til steking er faktisk det VERSTE man kan gjøre for helsa ... Margarin blir enda mer skadelig ved oppvarming.
Jeg ville brukt smør eller ingenting. Absolutt aldri ALDRI margarin. Nei og nei. Vårt setersmør i bordpakke står alltid i brødboksen så det er smøremykt til enhver tid. Bruker allikevel så mye at det ikke harskner.
Velg alltid meierismør framfor margarin! Meierismør inneholder naturlige fettsyrer. Det består av over 60 energiprosent mettet fett, noe som har ført til at myndighetene og mange andre har advart mot denne unike matvaren.
Melkesukker og melkeprotein kan være ugunstig for en del mennesker, mens melkefett i flere og flere studier har vist seg å være gunstig. Melkefett inneholder naturlige transfettsyrer, for eksempel konjugerte linolsyrer (CLA), smør- og vaksensyre, som alle muligens er krefthemmende i motsetning til de skadelige transfettsyrene i margarin og bakerfett. Melkefett er også en god kilde til de viktige fettløslige vitaminene A, D og E, i tillegg til andre kjente og ukjente stoffer.
Meierismør inneholder blant annet et ukjent stoff som bedrer opptaket og effekten av flere mineraler og vitaminer i kroppen. Denne såkalte x-faktoren ble første gang beskrevet av tannlege og forsker Weston A. Price, som reiste omkring blant urbefolkninger og studerte sammenhengen mellom helse/tannhelse og kosthold på 1930-tallet. X-faktoren finnes spesielt i melkefett fra kuer som spiser raskt voksende, grønt gress. Derfor er smør fra kuer på beite fra april til oktober det som er rikest på x-faktoren, som også antas å motvirke hull i tennene.
Margarin lages av soyaolje eller andre oljer rike på flerumettet fett. Disse oljene er delvis mettet ved at oljene har gjennomgått en industriell herdingsprosess. Herding fører til at det dannes «unaturlige» mettede fettsyrer fra umettede fettsyrer, inkludert en rekke former for transfettsyrer som har vist seg å være ugunstige. Selv om mange margarinleverandører har fått fjernet transfettsyrene, er margarin fortsatt et raffinert produkt som mangler både x-faktoren, CLA og andre viktige substanser. De fettløselige vitaminene er tilsatt i ettertid, men alle hjelpefaktorene som følger med i naturlige kilder som er rike på disse vitaminene, mangler.
Meierismør til pålegg og i baking etc.
Cocosa til steking (den "billige" smaker ikke kokos)
Cocosa når man vil spise fett med skje (den "dyre" smaker deilig kokos)
Hehe...han har jo noen fornuftige tanker ja:D Men det er bra jeg kan fortsette med det. Er liksom blitt litt vant med det fra ketolyse. Så meierismøret blir fortsatt med:D
Bremykt er iallfall bedre enn andre margariner siden det er 70 % smør, men jeg er usikker på hvilken kvalitet oljen er av. Bille absolutt holdt meg konsekvent til meierismør/setersmør. Det trenger jo ikke å stå i kjøleskapet.
Jeg ser nå at temaet om smør og smørtyper er diskutert flere ganger før her på forumet (kikket på "lignende tråder" under). Jeg prøvde først å søke etter eksisterende informasjon om temaet, men å søke på "smør" eller "margarin" gir jo en million treff her inne ;).
Men jeg registrerer at det er flere som heller ikke hadde fått med seg dette, så det var da godt for noe. :D
Jeg tror (ikke vet) at bremykt er greit som bordsmør. Det inneholder 70% melkefett og resten rapsolje. Raps inneholder mye enumettet fett som er helt greit bare det ikke er ødelagt i produksjon eller om man bruker det til steking.
Om noen vet noe om dårlig produksjon så si ifra. Raps kan utvinnes med varme og da er vi like langt med bremykt også.
En annen måte er å ha en tynn ostehøvel man høvler smør med før bruk. Legg på en tallerken og etter noen minutter kan det smøres...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.