< Tilbake til oversikten

Skolebrød

#1

Lisbeth sa for siden:

Hadde Heistad vaniljekrem igjen etter fastelaven i går, som måtte brukes opp. Derfor ble det skolebrød i dag.

Brukte Ziggy's lappeoppskrift, modifisert av Lokkebiff (tror jeg) for å få en søt version.

1 boks Philadelphia Naturell
ca 80 g revet ost
3 egg
3 ts kardemomme
2 ts kanel
1 ts bakepulver
3 ts johannesbrødkjernemel
5 ts splenda
10-15 dråper vaniljeessens

Stivpisk eggehvitene.

Bland resten av ingrediensene bortsett fra den revne osten. Rør godt så du får en jevn røre. Vend så denne blandingen + osten forsiktig inn i de stivpiskede eggehvitene med en slikkepott til en jevn deigrøre.

Lag 10 "klatter" fordelt på 2 stekebrett med bakepapir. Lag en liten fordypning i midten og fyll med vaniljekrem/eggekrem.

Stekes midt i ovnen på ca 175 grader i 25-30 minutter, og avkjøles på rist.

Lag en blanding av vann og splenda som du pensler lappene med, og dypp dem deretter i kokos.

Jeg strødde litt ekstra splenda på toppen for å få de enda litt søtere.


#2

sma sa for siden:

Jeg er bare så imponert over alle oppskritene dere lager her inne altså! :blomster:


#3

lokkebiff sa for siden:

Wow!!! De så jo bare såååå gode og proffe ut!!! :sikle:


#4

xeena82 sa for siden:

Nam disse så skikkelig god ut. Driver å samler oppskrifter her inne... Finner ideer til hvordan man kan lage ting:) Skal deffinitivt prøve å lage disse snart. :)


#5

Tuppen sa for siden:

:sikle:


#6

JenJen sa for siden:

:sikle:


#7

sma sa for siden:

Disse skal fylles med vaniljekrem/eggekrem - noen som har oppskrift på de? :)


#8

karbofix sa for siden:

Det står stivpisk eggehvitene, er det bare det du bruker eller bruker du plommen oxo...?
Ganske ny her så jeg må vel få inn alt med teskje... ;)


#9

Lava sa for siden:

Hvorfor heter det "skolebrød" ?
Jeg vil heller kalle dem
Undervisningsboller! :lol:


#10

Ella-A sa for siden:

dytter på denne jeg - skal eggeplommene være i eller skal de kastes? :p


#11

Alyssa sa for siden:

Eggeplommene skal nok være i ;)


#12

Ella-A sa for siden:

ooh takk :D skal prøve å lage disse bollene med bare sukker oppå, uten noe eggekrem, tror de blir gode uansett jeg :D


#13

Ella-A sa for siden:

kødder du med meg eller?!? disse var RÅNYDELIGE! Mine falt sammen så det susa etter, så det ble bare 6 stk, men dæsken de var rådeilige! Disse skal jeg lage mange av senere! Bruke heistads vaniljesaus, med 4dl fløte og blandet med krem. Hadde nok ikke trengt å blande med krem, men de ble ihvertfall så gode at min kjære ikke klarte holde fingrene av fatet :D Droppa kokos, hadde bare splenda blandet med pittelitt vann over :) ANBEFALES :D


#14

Kaysa sa for siden:

hva skal eggeplommene brukes til??
første skal man jo bare stivpiske eggehvitene...


#15

Kitt sa for siden:

De skal nok inn der det står "bland resten av ingrediensene":p


#16

Kaysa sa for siden:

okei;) hehe
Takk skal du ha



#18

Kaysa sa for siden:

nå står de i ovnen, ble 6 stykk;)


#19

Zuma sa for siden:

:sikle::sikle:


#20

Lurer* sa for siden:

Dere som er så flinke til å regne karber, hvor mange karbo er det i denne oppskriften?


#21

Lene:) sa for siden:

Hei:) I følge mine beregninger skal det være omtrendt 32,38 karbohydrater i hele røra. Men da brukte jeg 130g Piano vaniljekrem istedet for Heistad sin (fant ikke denne:()


#22

mokki sa for siden:

Nå står 6stk til kjøling her. fireåringen snoker rundt og kan ikke vente....
De lukta kjempegodt, og en ørliten smakstest virket svææært lovende.. Kunne med fordel laget bollene mindre i utganspunktet for de este jho utover..... men men store og goooode nå da...


#23

wollafruen sa for siden:

Er det noe annet enn johannesbrødkjernemel man kan bruke? Jeg har soyaprotein og hveteprotein. Begge deler ganske nøytralt i smaken, men vet ikke om de lager noen "bismak" allikevel?


#24

nomma sa for siden:

jeg bruker fiberhusk i stedet for JBK men vet ikke om det passer her. :confused:


#25

Nannah sa for siden:

Vill tro at det passer enda bedre en JBK jeg...:ja:


#26

ragrik sa for siden:

Mmmm, dette ser jo helt nydelig ut! Har 8 stk i ovnen nå :) Lukter så digg, altså! Tusen takk for fin oppskrift!

Ragnhild :)


#27

Matglad sa for siden:

Jeg lagde disse i dag, men hadde ikke alle ingrediensene, så jeg måtte fikse litt. Men du verden så gode de ble.

Jeg hadde ikke eggekrem, så jeg droppet å tenke på de som skolebrød. Hadde bare en halv pakke Philidelfia, men hadde kremost med mandarin/ananas. Tok derfor 50/50 av disse. Brukte fiberhusk i stedet for JBK og droppet altså toppingen med eggekrem, melis og kokos.

Serverte de til ikke lavkarbere og de syntes også at de var veldig gode.


#28

Idarull sa for siden:

Da skal jeg prøve disse selv om revet ost hørtes merkelig ut :p


#29

Hamster59 sa for siden:

Har gått og drømt om nybakt gjærbakst de siste dagene, :eek: så dette må prøves. :p


#30

knh sa for siden:

Denne må prøves :D


#31

Hamster59 sa for siden:

Prøvde denne idag. Gjorde en tabbe, hadde osten sammen med de andre ingrediensene og det ble litt fast røre. Hadde problemer med å vende røra inn i eggehvitene, brukte litt vann for å få røra litt løsere. Antakelig derfor de ble litt flate. Men godt var det. Brukte vaniljekrem som jeg fant under kringle her på bloggen. Det var så mye igjen at jeg bakte ei halv kringle også.



#33

Titti sa for siden:

Gud, dere er kreative altså. :D


#34

kamp sa for siden:

Har noen oppskrift på vaniljekrem


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.