Må dele denne, for den er kjempegod, vi kaller det bare for godis:D
FLØTEGRATINERT KJØTTDEIG / "GODIS"
400 gr Kjøttdeig
1 pk Bacon
1 stor løk
1 kartong Matfløte
salt og pepper
ost
Stek opp kjøttdeig, bacon delt små biter og løk i små biter. Helst hver for seg:) Legg alt i en ildfast form, og hell på matfløte til kjøttet nesten dekkes. Krydre med salt og pepper, og strø ost oppå.
ca 180 grader i ca 30 minutter.
Serveres med salat, og helst med sweet & Sour saus (mye karbo i den sausen, men mener jeg har sett noen oppskrifter her inne)
Glemte å skrive at baconet skal kuttes opp..
men nei, jeg synes ikke det blir veldig salt. men så pleier jeg ikke å salte og pepre så inmarri mye heller.
Dette er forresten veldig godt dagen etter i stekepanna :)
Det var det jeg brukte første gangen, også fortsatte jeg med det :p
Jeg har prøvd med begge deler, og synes den ble best med matfløte. Matfløte tykner og holder alt sammen på en måte. Med kremfløte ble det mer "flytende", og ble ikke holdt sammen.
Leste oppskrifta i går og testa ut i dag. Nam
Den var farlig god.
Skifta ut salt og pepper med en knivsodd cayenne som jeg rista ut i fløten(ekte fløte) før jeg tømte den over . Dryssa litt ost på toppen og gratinerte.
Så med 400gr kj.deig 100 gr bacon og 200gr (2 dl) fløte var det nok til middag for meg.sammen med 1/2 ltr vann.
Nam, denne var så god at jeg forspiste meg de luxe. Tipper jeg er ute av ketose etter denne festmiddagen, men pytt, skal være kjempeflink i morgen :) Retten var iallefall nydelig, men bør deles med noen slik at man ikke forspiser seg fnise
Er jo nå light sweet n sour saus ute i butikkene :) Den har redusert sukker, og 14 karbs per 100 gram om jeg husker rett... Det er jo ok om man begrenser :)
Må nesten dra opp denne, for den er kjempe god! Jeg videresendte denne oppskriften til min kjäre mor som ikke spiser lavkarbo og hele familien der elsker den! D var for 2 år siden kanskje og den lages flittig av de enda :P Så tenkte d var på tide å lage denne igjen nå :)
Hatt dette til middag idag....var kjempegodt :), men vær forsiktig med saltet, ble litt salt her:eek:, skal prøve uten salt neste gang, tror baconet gir mer enn nok saltsmak.
Hadde ikke bacon i dag, og heller ikke noe S&S, men brukte kjøttdeig, løk, blomkål, fløte, krydderblandig og ost. Ble kjempegodt!
Er det mye bedre med bacon, tro?
Jepp jepp denne var kjempegod:stortsmil
Den var jo super enkel og kjapp å lage og så er den grei å ha som porsjoner i fryseren.Så den skal jeg lage flere ganger ja:)
Dette var skikkelig digg! Har nettop laget, og jeg ble skikkelig glad, fordi det var så godt. Og fett!! Brukte kremfløte og lot være å ha i noe salt.
Sambo syntes det var godt også, men han syntes det bli litt for fett da, han følte seg godt smurt... :p
Jeg skal ha restene til lunsj i morgen! :D
Jeg lagde denne i kveld, men fløten skilte seg og ble vått fløte"pulver" og vann istedet. Det ble jo fremdeles spiselig, men ikke helt som planlagt. Noen som kan tenke seg hvor det gikk galt?:confused:
Jeg stekte en pakke karbonadedeig og hadde i en form, så stekte jeg ferdigkuttet bacon og strødde på toppen, helte over matfløte (som fremdeles har et par måneder igjen av holdbarhetstiden) og strødde revet norvegia over.
Stekte på ca 200 i ca 25 minutter til osten var passe..:confused:
Jeg synes matfløte skiller seg fort når noe skal i ovnen - har du prøvd med kremfløte? Har aldri laget denne retten selv, men lagde gratinert blomkål her om dagen, med matfløte. Etter ca 1/2 time i ovnen hadde fløten skilt seg i "fløte-gryn" og "fløte-vann" - ikke særlig apetittlig, men det smakte jo godt.
Nå prøver jeg meg på denne, byttet ut matfløten med kremfløte og halverte baconet og løken og tilsatte mere grønnsaker. Det lukter veldig godt så er spent nå:)
Har prøvd med både krem og matfløte, begge skilte seg. Men smakte jo godt. Hadde med biff og grønt i også..Men er jo rimelig "smakløs" med bare salt og pepper men med litt testing med urter og krydder blir den enda mer snadder.
For å unngå at det blir "rennete", kan man lage gratineringen med fløte og rømme.
Når jeg skal gratinere rører jeg alltid ut rømme og fløte sammen med hvitløk og evt. salt/pepper om det trengs. (i denne trengs ikke salt)
Den kan brukes til både grønnsaker, fisk og kjøtt :))
For å få litt mer smak (liker mat med smak) rørte jeg ut ett par teskjeer med (sterk!) chilisaus (fra innvandrerbutikken) i fløten. Hadde også ett par fedd med hvitløk oppi stekepannen da jeg stekte kjøttdeigen.
lagde det her til middag idag. Det var ganske godt. nå er det gubben jeg vil ha ned i vekt, men jeg må jo lage til oss begge... men fløten ble bare liggende i bunn. ble trekt opp litt, men det ble ikke borte da.... brukte forresten kremfløte istedet for matfløte
Det var godt! Hadde litt grønn paprika i. retten hold seg passe sammen, og skal nok lages flere ganger. :ja:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.