< Tilbake til oversikten

Fløtegratinert kjøttdeig

Areola sa for siden:

Opprinnelig oppskrift: HER

Må dele denne, for den er kjempegod, vi kaller det bare for godis:D

FLØTEGRATINERT KJØTTDEIG / "GODIS"

400 gr Kjøttdeig
1 pk Bacon
1 stor løk
1 kartong Matfløte
salt og pepper
ost

Stek opp kjøttdeig, bacon delt små biter og løk i små biter. Helst hver for seg:) Legg alt i en ildfast form, og hell på matfløte til kjøttet nesten dekkes. Krydre med salt og pepper, og strø ost oppå.
ca 180 grader i ca 30 minutter.

Serveres med salat, og helst med sweet & Sour saus (mye karbo i den sausen, men mener jeg har sett noen oppskrifter her inne)

sma sa for siden:

Hørtes veldig godt ut! Men blir det ikke veldig salt med så masse bacon?

Areola sa for siden:

Glemte å skrive at baconet skal kuttes opp..
men nei, jeg synes ikke det blir veldig salt. men så pleier jeg ikke å salte og pepre så inmarri mye heller.

Dette er forresten veldig godt dagen etter i stekepanna :)

Brumm sa for siden:

Nam, dette var godt.

nordlandsjenta sa for siden:

dette hørtes veldig godt ut!!!:sikle:
tror dette blir middagen i morgen ja... med blomkål oppi... :)

Lindipindi sa for siden:

Nam, denne retten virker kjempegod. Skal teste den i morgen. Tusen takk!!

Elanessë sa for siden:

Denne må prøves ut ja! Takktakk

Hyper sa for siden:

men hvorfor matfløte?

Areola sa for siden:

Det var det jeg brukte første gangen, også fortsatte jeg med det :p
Jeg har prøvd med begge deler, og synes den ble best med matfløte. Matfløte tykner og holder alt sammen på en måte. Med kremfløte ble det mer "flytende", og ble ikke holdt sammen.

Grovsnus sa for siden:

Leste oppskrifta i går og testa ut i dag. Nam
Den var farlig god.
Skifta ut salt og pepper med en knivsodd cayenne som jeg rista ut i fløten(ekte fløte) før jeg tømte den over . Dryssa litt ost på toppen og gratinerte.
Så med 400gr kj.deig 100 gr bacon og 200gr (2 dl) fløte var det nok til middag for meg.sammen med 1/2 ltr vann.

Mvh Grovsnus
Ha en fin dag

Joika sa for siden:

Supert! Har MYE kjøttdeig i fryseren. Hørtes skikkelig godt ut...

Areola sa for siden:

Den er kjempefin å fryse ned i porsjonsstørrelser også :)

Lindipindi sa for siden:

Nam, denne var så god at jeg forspiste meg de luxe. Tipper jeg er ute av ketose etter denne festmiddagen, men pytt, skal være kjempeflink i morgen :) Retten var iallefall nydelig, men bør deles med noen slik at man ikke forspiser seg fnise

Joika sa for siden:

Nå står min i ovnen!

Jabba sa for siden:

Hvis det er 2,9 karber i 100 gr fløte hvor mange karber er det da i en slik liten kartong? Hvordan regner man om dl til gram?

scartz sa for siden:

Er jo nå light sweet n sour saus ute i butikkene :) Den har redusert sukker, og 14 karbs per 100 gram om jeg husker rett... Det er jo ok om man begrenser :)

Jabba sa for siden:

Mmmmm - sweet & sour saus er kjempegodt !!! Den kan vi vel lage lavkarbo???

Jabba sa for siden:

Åhhhh - takker !!!

Life_Tone sa for siden:

Må nesten dra opp denne, for den er kjempe god! Jeg videresendte denne oppskriften til min kjäre mor som ikke spiser lavkarbo og hele familien der elsker den! D var for 2 år siden kanskje og den lages flittig av de enda :P Så tenkte d var på tide å lage denne igjen nå :)

StegforSteg sa for siden:

Jummy - denne skal jeg prøve i morra, men lager den dobbelt, slik at vi kan ha 2 dager :) :)

Janome sa for siden:

Hatt dette til middag idag....var kjempegodt :), men vær forsiktig med saltet, ble litt salt her:eek:, skal prøve uten salt neste gang, tror baconet gir mer enn nok saltsmak.

Festina lente sa for siden:

Så flott - der fikk jeg dagen middagstips!! :D Skal løpe rett ut på kjøkkenet og gå i gang! (Sikle, sikle.....:o)

Kanutten sa for siden:

Sitter og spiser dette nå. :sikle:

Kanutten sa for siden:

Jag har bare hatt litt lavkarbopasta oppi i tillegg...

Timiane sa for siden:

Dette blir middagen min imorgen:) Gleder meg.

Timiane sa for siden:

Nå er middagen vel fordøyd. Godt var det, men må nok ha i litt mere smak neste gang.

Festina lente sa for siden:

Det ble kjempebra! :D Denne kommer jeg garantert til å lage flere ganger. Har tipset kollegene mine også, så nå er vi flere "disipler" :p

helidude73 sa for siden:

Nam nam.. den var god :)
Takk!

//Helidude

Debussy sa for siden:

Hadde ikke bacon i dag, og heller ikke noe S&S, men brukte kjøttdeig, løk, blomkål, fløte, krydderblandig og ost. Ble kjempegodt!
Er det mye bedre med bacon, tro?

Bøtt sa for siden:

Denne skal testes ut ikveld,høres kjempegod ut:):)setter igang nu:D

Bøtt sa for siden:

Jepp jepp denne var kjempegod:stortsmil
Den var jo super enkel og kjapp å lage og så er den grei å ha som porsjoner i fryseren.Så den skal jeg lage flere ganger ja:)

KimPossible sa for siden:

Dette var skikkelig digg! Har nettop laget, og jeg ble skikkelig glad, fordi det var så godt. Og fett!! Brukte kremfløte og lot være å ha i noe salt.
Sambo syntes det var godt også, men han syntes det bli litt for fett da, han følte seg godt smurt... :p
Jeg skal ha restene til lunsj i morgen! :D

Venus Willendorf sa for siden:

Jeg lagde denne i kveld, men fløten skilte seg og ble vått fløte"pulver" og vann istedet. Det ble jo fremdeles spiselig, men ikke helt som planlagt. Noen som kan tenke seg hvor det gikk galt?:confused:

Jeg stekte en pakke karbonadedeig og hadde i en form, så stekte jeg ferdigkuttet bacon og strødde på toppen, helte over matfløte (som fremdeles har et par måneder igjen av holdbarhetstiden) og strødde revet norvegia over.
Stekte på ca 200 i ca 25 minutter til osten var passe..:confused:

Camomilla sa for siden:

Jeg synes matfløte skiller seg fort når noe skal i ovnen - har du prøvd med kremfløte? Har aldri laget denne retten selv, men lagde gratinert blomkål her om dagen, med matfløte. Etter ca 1/2 time i ovnen hadde fløten skilt seg i "fløte-gryn" og "fløte-vann" - ikke særlig apetittlig, men det smakte jo godt.

Venus Willendorf sa for siden:

Det er første gang jeg har fløtegratinert noe, så jeg er temmelig blank på det området.
Men da skal jeg prøve igjen en annen gang, med kremfløte :)

Anitave sa for siden:

Denne tror jeg at jeg skal prøve med hvitløk og chili i også og grønnsaker.
Nom nom.

KimPossible sa for siden:

Jeg brukte kremfløte, den skilte seg ikke noe den altså. :)

TrineG sa for siden:

Denne var nydelig, og kommer til og bli laget flere ganger. Jeg brukte kremfløte,gikk helt fint :)

Elsker enkle oppskrifter :D

swimzy sa for siden:

Denne skal prøves ut i helga, men kommer til å ta i litt mer grønnsaker.

you`re beautiful! sa for siden:

Nå prøver jeg meg på denne, byttet ut matfløten med kremfløte og halverte baconet og løken og tilsatte mere grønnsaker. Det lukter veldig godt så er spent nå:)

monja sa for siden:

Vi hadde denne for noen dager siden. Veldig godt. Hadde brokkoli og blomkål i formen. Nam nam :sikle:

Eirorinon sa for siden:

Matretten står i ovnen, så nå gleder jeg meg ^^

Anitave sa for siden:

Har prøvd med både krem og matfløte, begge skilte seg. Men smakte jo godt. Hadde med biff og grønt i også..Men er jo rimelig "smakløs" med bare salt og pepper men med litt testing med urter og krydder blir den enda mer snadder.

mona80 sa for siden:

Lavkarbo pasta?
Hvor får en kjøpt det?

Tetsou sa for siden:

Prøvde denne i dag, men tror jeg tok i for mye fløte, da resultatet ble for mye suppe.

Hva er riktig konsistens for denne ?

Jabba sa for siden:

Hmmmm - denne tenker jeg at jeg vil prøve i kveld.....Kanskje lage en stor porsjon og fryse ned resten ?

fridr sa for siden:

Blir denne til middag idag :D
Mannen er kjempeglad i denne retten. Takk for oppskrift, har laget den av og til i 2 år nå :)

Lindemor sa for siden:

Her er vi også veldig fornøyde med denne retten! Takk for oppskriften! :blomster:

Marella77 sa for siden:

Denne skal jeg prøve ! Takk :)

jannesnuppa sa for siden:

Høres nydelig ut :) en kan vel kansje riste ut en ts JBK i fløten, så den får sauskonsistens..

rariteten sa for siden:

Kjempegodt!

For å unngå at det blir "rennete", kan man lage gratineringen med fløte og rømme.
Når jeg skal gratinere rører jeg alltid ut rømme og fløte sammen med hvitløk og evt. salt/pepper om det trengs. (i denne trengs ikke salt)
Den kan brukes til både grønnsaker, fisk og kjøtt :))

Lindemor sa for siden:

Denne er kjempegod og skal lages igjen til helgen! :)

Aud... sa for siden:

Prøvde denne ut i helgen. Var kjempegod!

For å få litt mer smak (liker mat med smak) rørte jeg ut ett par teskjeer med (sterk!) chilisaus (fra innvandrerbutikken) i fløten. Hadde også ett par fedd med hvitløk oppi stekepannen da jeg stekte kjøttdeigen.

Serverte med coleslaw

Bøtt sa for siden:

Tar denne frem igjen da den er knallgod:) Blir dette til middag i dag:)

:sikle:

lille engelen sa for siden:

lagde det her til middag idag. Det var ganske godt. nå er det gubben jeg vil ha ned i vekt, men jeg må jo lage til oss begge... men fløten ble bare liggende i bunn. ble trekt opp litt, men det ble ikke borte da.... brukte forresten kremfløte istedet for matfløte

Areola sa for siden:

Det er derfor jeg bruker matfløte, da henger formen sammen :)

Colt-pixy sa for siden:

Tror jeg skal prøve denne til helgen når jeg er alene hjemme, den høres hvertfall kjempe god ut.

Lava sa for siden:

Tror jeg skal lage dette til middag idag. Virker som de fleste liker det :)

Lava sa for siden:

Det var godt! Hadde litt grønn paprika i. retten hold seg passe sammen, og skal nok lages flere ganger. :ja:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.