Hyper sa for siden:
Det så jeg nettopp på en reklame på tv!..
Det er jo fantastisk bra!.....
Hyper sa for siden:
Det så jeg nettopp på en reklame på tv!..
Det er jo fantastisk bra!.....
JenJen sa for siden:
Kjempebra!! :heia:
LilleRosin sa for siden:
Så bra!!!
Tuppen sa for siden:
på tide!
MorStine sa for siden:
Wow! Knall!
Hyper sa for siden:
Begynner nesten å lure på om jeg drømte...hehe..Men jeg SÅ reklamen da jeg stod opp i dag...helt sant!
Summer sa for siden:
Wow! :heia: Det tror jeg vel egentlig er ett av de største skrittene som er tatt! Det blir utrolig spennende å følge med på hvordan det går, for et av hovedargumentene mot fra handelsstanden er jo at de vil tape penger på det.
Georgine sa for siden:
For meg er det et argument for å velge Rimi når jeg handler :heia:
Summer sa for siden:
Andrine84 sa for siden:
Supert! :)
Photobscura sa for siden:
Bra greier! Men jeg er nå fortsatt litt oppgitt over det dere nøkkelhullet deres da :mad:
Bee sa for siden:
Er ikke det Ica? Eller er det Rimi også?
Millsi sa for siden:
Syns dette er kjempebraaa!
Megvel sa for siden:
Som småbarnsmor kan jeg ikke uttale hvor fordelsaktig dette er!!!!
Sånt et argument for å handle der!
Karbosara sa for siden:
Skikkelig bra!
Ica eier Rimi (eller omvendt?!?) så begge har det: www.rimi.no/ Tulletøyseopplegg.
Men fortsatt veldig bra tiltak med å fjerne sukkergreier fra kassene da!
Summer sa for siden:
Jøss, nøkkelhull ...
Hva vil dette egentlig si? Må en av kriteriene være tilstede, eller alle tre?
Det er nettopp det, det går på kryss og tvers, pasta kan ha nøkkelhull fordi det nesten IKKE har fett. Vanlig ost har derimot ikke det, selv om det ikke er sukker i det, men lett-ost har nøkkehullet, og så er det saft uten tilsatt sukker som har det, mens f.eks bacon uten sukker ikke kommer til å ha det. Det bare forvirrer folk spør du meg. Jeg tror de i hovedsak fokuserer på ting som er MAGERT og hvor sukkeret som vanligvis ville ha vært i varen er FJERNET. Om en vare er full av stivelse, så er det fortsatt sunt fordi det er fiber i det, lissom....
Chop sa for siden:
Fjerning av de sukkerholdige varene fra kasseområdet er flott. Min Kiwibutikk har vært bra på det i lang tid. Sukkervarene ligger i nærområdet til kassa, men akkurat ved kassa ligger pakninger med div. frukt og grønnsaker. Epler, knaskegulrøtter, sukkererter osv. Hadde med meg nevøen på seks år som skulle kjøpe lørdagsgodt. Gulrøtter ble med i posen hjem.
Forresten lurer jeg på hvilken oppfatning de små har av dette med sukker og lørdagsgodt. Ellers i uka er foreldrene svært opptatt av at han ikke skal ha for mye sukker. Men kommentaren da han skulle handle samen med meg, jeg spurte om han ikke kunne ta "en sånn", (jeg husker ikke hva det var). Svaret var: "jammen, det er ikke sukker i det". :) Men gulrøtter ble altså med likevel.
Bayone sa for siden:
Bra tanke, men må si jeg ikke ble så veldig imponert når jeg handlet der i går :rolleyes: Sukkerfri kasse innebærer altså kun det som henger "på" kassa, reolene rundt er like fulle av godteri. Synes de kunne ha flyttet hele godteseksjonen lenger inn i butikken. Kassa er fortsatt proppa full av sukkerfritt godteri, tyggis, drops osv. så jeg synes ikke det var så stor forskjell desverre.
Fnutte sa for siden:
Det var om nøkkelhulls-merking på TV'n en dag her (husker ikke hvilket program)
Der ble det sagt at Pizza Grandiosa ikke får merket, men kunne få det hvis de tilsetter mer frukt eller grønnsaker......
Så da er det vel bare å legge på en banan da å nyte med god samvittighet..... :D
MorStine sa for siden:
Nøkkelhullgreia er vel hele Haakongruppen, dvs både Rimi og Ica (+andre)...
Fnutte sa for siden:
Nøkkelhullsmerkingen skal bli felles for de nordiske landene, og har fått litt strengere krav men....:
Jagiello sa for siden:
det hele kommer vel litt an på hva rimi legger i begrepet "kassaområdet". man må vel uansett passere reolene med sukker før man endelig ankommer kassa, er jeg redd.
nøkkelhullmerket bygger på et fellesskandinavisk kostholdsamarbeid, som er basert på andre kostholdsfilosofier enn hva vi opererer med her inne...
Bee sa for siden:
Ja, det nøkkelhullet er noe forbanna tull, unnskyld uttrykket.
Nila sa for siden:
Suverent!!! Og helt klart på tide!!!:)
Karro sa for siden:
Kan ikke se at det gjør noen forskjell. Problemet med sukkervarer rundt kassa er vel at man lar seg friste mens man venter, ikke akkurat når man legger varene på båndet. Og godteriet er fremdeles siste hylle før kassa - akkurat der man står og venter......
Jagiello sa for siden:
-enig:D
Sirius sa for siden:
fra: forbrukerportalen.no/Artikler/2008/uenig_om_nokkelhullet
"Erfaringer fra England og forskning gjort av Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) viser at forbrukerne foretrekker et gradert og fargebasert merkesystem slik som trafikklysmerkingen.
"Trafikklyset" virker mindre mindre forrvirrende enn nøkkelhullet. Men da er det altså bestemt at nøkkelhullet blir? :kadetgaar Ville heller hatt trafikklys-systemet.
Summer sa for siden:
Jeg tenker som så at nøkkehullsystemet bare forvirrer folk og kanskje får dem til å ignorere det, kjøpe noen nøkkelhull innimellom for sikkerhetsskyld, men trafikklyset ville vært mye mer forståelig og også på den måten mer skadelig, for man får dårlig samvittighet for å kjøpe rødt-lys-mat? For lyssystemet vil jo være på samme grunnlag som nøkkelhullet? Eller er jeg på bærtur da?
Sirius sa for siden:
Det er et godt poeng. F.els ville mye av den sunne fete maten antakelig fått rødt lys, og gitt mange dårlig samvittighet. På den annen side liker jeg ideen om en mer oversiktelig merking av maten. Hvis ikke jeg tar helt feil nå, så er det med trafikklyset raskt mulig å se hvordan fordelingen er av fett, sukker,salt osv per vare. Egentlig vil jeg bare ha mer tydelig merking :rolleyes:
Tuppen sa for siden:
var på rimi i går.... såg ikke noe endring????
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.