joggebukse-jenta sa for siden:
har det noe å si om man spiser sent på kvelden?
eller skal man helst ikke spise så mye da?
har det noe å si om man spiser sent på kvelden?
eller skal man helst ikke spise så mye da?
Photobscura sa for siden:
Spis når du er sulten, ikke noe mer hokus pokus enn som så. At det er feil å spise etter f.eks kl seks (som jeg har fått tuta i ørene så lenge jeg kan huske) er bare tull. Noen får ubehag om de spiser rett før de legger seg, men om du ikke får det, så spis når behovet melder seg!
takk, da går jeg en tur på kjøkkenet;-)
kommer sikkert med mange dumme spørsmål, men vil virkelig prøve å gjøre dette riktig så jeg kommer meg nedover på vekta.
Det er bare å spørre om du lurer på noe, vet du! Ellers er det en stooor fordel å lære seg å bruke søkefunksjonen ordentlig, ligger gjerne utrolig mange poster om de temaene som opptar en i starten her fra før, mange like erfaringer!
Lykke til :)
Lindabtn sa for siden:
Tror det er veldig individuelt det der. Jeg går ikke ned i vekt om jeg spiser sent på kvelden (etter 7). Da må jeg i så fall holde meg til noe ekstrem lett mat som en Pipp (oste- og pølse-muffins) eller bare en kalkunpølse. Spiser jeg meg mett er det rett opp på vekta neste morra. Så jeg har rett og slett kuttet det ut. Men tror jeg har funnet ut av at min kropp trives best med lite mat :p
Om du veier mer dagen etter fordi du spiser sent kvelden før, er det maten som fortsatt er i magen din som veier, det er jeg temmelig sikker på :)
Jeg vil uansett ikke råde noen til å gå sulten, det er noe av det dummeste du kan gjøre når du ønsker å gå ned i vekt!!!
Lindabtn sa for siden:
Men jeg mener generelt over det hele har jeg merket at vekten ikke går ned om jeg spiser kveldsmat. Desutten er jeg aldri sulten på kvelden uansett. Veldig sjelden jeg spiser etter trening, det er i så fall noe lett fordøyelig. Men skal sies, jeg spiser når jeg er sulten da :p
Nille sa til meg en gang at det er mange som merker vektnedgang om man ikke spiser\kutter litt ned på kveldsmaten.
Å sulteslanke seg er bare tull :ja:
Nille sa for siden:
Det er, som de andre sier her, veldig individuelt. Det er ikke på noen måte vitenskaplig bevist at man legger på seg eller ikke tar av om man spiser etter klokka 18 eller 19, slik noen ukeblad påstår. I de fleste europeiske land jobber folk til både 17 og 19 eller lengre om kvelden og har ofte ikke middag før langt over 20-21 om kvelden. de er ikke målbart tjukkere enn oss nordboere som spiser middag mellom 14 og 17. Du må prøve deg frem. Noen av oss tåler godt å spise seint, andre ikke.
MEN, kroppen, dvs. magen og fordøyelsen, har det best om man ikke spiser måltid de siste to timene før man legger seg. Det har som sagt kun med fordøyelsen å gjøre. Noen får også dårligere søvnkvalitet om de spiser rett før leggetid (kroppen "jobber" og slapper ikke ordentlig av).
blåbær sa for siden:
Det som er min erfaring i forhold til å spise seint om kvelden, er at det er vanskeligere å slutte å spise da ... Vet ikke hvorfor, men hvis jeg spiser et måltid sent om kvelden, spiser jeg mye mer, og flere porsjoner, og lenge etter at jeg egentlig er mett, enn det jeg gjør ellers om dagen. Har alltid syns at mat smaker bedre om kvelden! Det er ikke så artig å se en hel dag med "flinkhet" gå i røyk på noen få svake øyeblikk. Derfor passer jeg på å pusse tennene tidlig, så har jeg ikke lyst på mat, og slipper hele det problemet!
Det har faktisk blitt mye lettere å la være med denne tullespisinga etter jeg slutta med brød, men kjøleskapet lokker litt hver kveld fremdeles.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.