< Tilbake til oversikten

Syre og base?

Karro sa for siden:

Hei!
Jeg er ny - og grønn. Hva er dette med syre og base?

Nille sa for siden:

I hvilken forbindelse ? Er ikke sikker på hva du mener ?

Tenker du i blod - iforbindelse med stoffskiftet eller i spesifikt i maten du spiser ?

Alle prosesser i kroppen er avhengig av den rette pH verdien i blodet, vevet og vellene våre. Om den varierer veldig har man/får man som regel probemer med stoffskiftet. Men dette er ikke noe vi går i detaljer på i lavkarbo kosthold, da maten vi spiser (om vi følger reglene) er "i balanse" på alle måter.
Syredannende matvarer som kjøtt, ost og egg spises sammen med basedannende matvarer som grønnsaker. Vi maser alltid om at alle måltider skal inneholder proteiner, fett og grønnsaker. Og gjør man det har man balanse over hele linja, også syre/base balanse. Hvis man ikke har et balansert kosthold vil man kunne oppleve fordøyelsesproblemer som f.eks. sur mage/sure oppstøt. mange opplever også muskel- og leddverk som også kan være et tegn på feil balanse i kostholdet.

Vet ikke om dette gir noen mening eller svar på det du lurer på.......

Equilibrium sa for siden:

Syre og base? Er det et tema som tilhører ketolyse? Aldri hørt om!:confused:

Karro sa for siden:

I mat - tror jeg. Leste noen tråder hvor det ble minnet på dette, og skjønte ikkeno'. Er dette noe jeg må vite noe om?

:confused:

Nille sa for siden:

Har oppdatert svaret mitt i forrige post, men NEI, det er ikke noe du behøver å tenke på. Så lenge du passer på å få i deg næringen kroppen din trenger har du det under kontroll. Vi skal ikke komplisere det mye !

Det er vel spesielt med tanke på de som tar ekstremvarianter uten grønnsaker - (grønnsaker er virkige bl.a. fordi de er basedannende i motvekt til syredannende kjøtt, ost og egg) som bør passe på.

Karro sa for siden:

Takk Nille! Puh - en ting mindre å tenke på :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.