Har laget en god gryte og har gått til innkjøp av dette johannesbrødkjernemelet. Skulle bruke det som tykningsmiddel, men gryta var like tynn etterpå den? Rørte ut 1 ts i kaldt vann, rørte det inn i gryta og ventet og ventet, nei, ble ikke tykkere i det hele tatt. Nå skal jeg ha resten av gryta i morgen, noen som har tips til meg?
Jeg drysser det rett i gryten jeg, og rører kraftig. Bruker ganske mye, 2-3 ss på en vanlig stor gryte. Funker som bare det. Tror man må prøve seg frem.
Ok, takk:). Hadde nok 1 liter tilsammen, med vann, fond og fløte. Brukte 1 toppet ts, og rørte den ut i litt kaldt vann før jeg heldte det i gryta. Skal prøve å jevne med å strø rett i gryta i dag. Var sikkert gjerrig på melet også, får ofre mere:D
Heisann, [font=Comic Sans MS][/font] mener å huske at man skal ha JBK i mens det koker....!? Det er da den funker som tykningsmiddel - for min del har det funket hver gang i alle fall!;)
Det er nok der det ligger. Jeg tenkte motsatt, gjorde som med gammeldags jevning, tok kjelen vekk fra plata og rørte det i:D.
Takk for svar til dere alle:). Skal prøve å gjøre det riktig neste gang.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.