< Tilbake til oversikten

Sucralose/Splenda truer miljøet!

Iset sa for siden:

www.vl.no/samfunn/article3315656.ece

Der sluttet jeg å kjøpe Splenda for resten av livet! Nå er det konsekvent Stevia og Sukrin fremover.

Iset sa for siden:

Hmm mens her (selv om kilden over høres mer seriøs ut) sier de det TOTALT motsatte:

[url="http://sucralose-norsk.org/facts.html"]http://sucralose-norsk.org/facts.html[b][/b][/URL]
[b][/b]

Hva skal man tro??

martefie sa for siden:

Jeg har lest det første, altså at det er en miljøgift i svenske Fitness Magazine. Mener å huske at det ble noe tilsvarende DDT i naturen :eek::eek:. Men er usikker på om jeg husker riktig. :confused:

Når jeg har brukt opp Splendapakka mi, blir det Sukrin på meg også. :ja:

indi sa for siden:

Vel... jeg ville ikke trodd på produsent/importør jaffal! Og uansett, tanken på at stoffet er farlig for dyr og fisker, og ikke nedbrytes i naturen gir meg ikke særlig lyst til å stappe det i kroppen min... Hvor blir det av da? Har jeg en tå full av splenda?

uff... fredagsuseriøs der på slutten ja! God helg! :)

sma sa for siden:

Jeg får ikke tak i sukrin i sverige!!

sma sa for siden:

Takker! :klem:

Nille sa for siden:

Jeg ville da tro mer på vitenskaplig basert forskning over mer enn 20 år, - enn et par svensker som mener de har funnet sucralose i vannet utenfor Stockholm. Sucralose er også godkjent i Australia og New Zealand - som er to av verdens strengeste land når det gjelder innførsel og bruk av næringsmidler. Jeg tar svenskenes påstand med en meget stor klype salt....

Men om man føler det er så ekstremt farlig bør en jo gjøre en liten Googling på Aspartame også..... Det har noen forskere funnet ut at tærer bort invollene våre, og at det "helt sikkert" forårsaker kreft. Det kutter jo ut en masse varer, som de fleste lettbruser, Fun Light og det meste av kunstig søtet snacks som finnes på markedet idag.

Kunstig søtstoff kan aldri bli sunt. Og man bør uansett bruke minst mulig av det, men Sukrin er ikke noe vidunder middel det heller.

Hver og en må gjøre som det passer dem, men ikke ta av helt her da. Det er forskjell på å barbere seg og å skjære hue av seg, for å si det sånn.

Iset sa for siden:

Jeg tenker jo mer på miljøbiten her. Men man kan jo aldri være sikker på hva som egentlig er riktig.

Huldr sa for siden:

Hmmm ... Tankevekkende, i alle fall! Bra du tar det opp, Iset! :blomster:

sma sa for siden:

Jeg fant noe som heter 'suketter'. Det inneholder cyclamat og sakkarin. Er dette 'godkjente' søtningsmidler?

www.suketter.cederroth.com/

Iset sa for siden:

Nå leste jeg en artikkel i Norsk Ukeblad, skrevet av selveste Fedon Lindberg, der han sier at Splenda truer miljøet ved at det skilles ut med urinen. Huff, jeg bruker IKKE Splenda mer jeg altså!

norwegiana sa for siden:

HÆ?? Bruker splenda, vil det ikke skilles ut i kroppen?

Iset sa for siden:

Det opptas visst ikke i kroppen men skilles ut med urinen, går ned i toalettskålen og ut i naturen og ødelegger miljøet. Jeg prøver å være miljøbevisst og vil helst unngå Splenda fra nå av. Nå bruker jeg særdeles lite Splenda uansett, så det er heldigvis ikke noe savn for meg.

norwegiana sa for siden:

Jeg er enig, og takker for svar, men jeg kjører jo bil og det gjør vell større skade enn et par ss splenda i uken?

isola sa for siden:

Dette er da gammelt nytt, leste at havet kan bli søtt og greier. Tror det skal mye til, altså.. Men jeg bruker det uansett veldig lite, siden jeg tåler lite kunstig søtning.

Iset sa for siden:

Helt klart, men problemet er jo om alle tenker sånn ... Et par ss. Splenda i uken fordelt på flere millioner mennesker, vel, you do the math. Jeg synes det er skumle greier.

norwegiana sa for siden:

Det er sant, men forurensingen fra bil plager meg alikevell mer ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.