< Tilbake til oversikten

Karbo-loading

tommygutt sa for siden:

Neste helg skal jeg gjennomføre min første konkuranse etter at jeg la over til lavkarbo kosthold. Jeg skal derfor ta en dag med en skikkelig karbo-loading på onsdagen til uka.

Hva er bra matvarer å hive innpå i forbindelse med denne karbo-dagen?

Myrg sa for siden:

Akkurat hva som er bra sett fra et rent vitenskapelig standpunkt skal jeg ikke uttale meg om, men når karbodagen kommer er jeg alltid like glad i morgenshake av havregryn, melk, isbitier, banan, proteinpulver med sjokoladesmak og peanøttsmør. :D

tommygutt sa for siden:

Høres ut som en bra blanding :-)

Bulldog sa for siden:

Hva slags konkurranse?

Jeg ville holdt meg til naturlige karbohydratkilder (frukt, rotfrukter, litt ris, etc), og begrenset inntaket av fett. Tenk også over at det skal ikke rare greiene til for å fylle glykogenlagrene i kroppen, så å overspise for å "fylle på" har lite for seg :)

hans sa for siden:

Hvor mye er "rare greiene"?

Bulldog sa for siden:

Det avhenger av mager kroppsmasse, og hvor "tom" man er, men musklene klarer å holde på et sted rundt 400g, og leveren rundt 100g glykogen. Om man antar at muskler og lever er helt tømt (hvilket de aldri er), og personen er en topptrent, relativt kraftig mann, så vil ca 600g karbohydrat over 24 timer være passende. I virkeligheten vil tallet være vesentlig lavere.

Forutsatt at ikke læreboka mi er helt på bærtur da :D

tommygutt sa for siden:

Jeg skal gå ski-maraton, blir kjapt 3 timer på ski tenker jeg.

Tenker du på å begrense fett-inntaket den dagen jeg inntar mye karbo?

Megvel sa for siden:

Skal du gå 42km på ski brenner du rundt en million kalorier, så da kan du vel helle i deg hva som helst (så at korn og sukker var frarådet fra noen her, de snakket om at magen kom i ulage?)... Det var vel i Hajdi sin journal det sto om dette? De snakket om å karbe på rotfrukter...

Bulldog sa for siden:

Å hjelpes... Kunne du ikke bare løftet noe tungt i stedet? :P

Ja, mindre fett på "karbodagen". Da blir man ikke så fort mett, og fordøyelsen får det litt lettere.

Men hadde det ikke egentlig vært litt tøft og gått løpet lavkarbo-stail?

Megvel sa for siden:

Cocosa i lomma...det går rett i levra og leverer energi (120kcal per ss) på 15 minutter!

tommygutt sa for siden:

Jeg angrer som f... allerede, men skal gjennomføre mitt første skirenn på 15 år :)

Jeg burde kanskje gått 100% lavkarbo-stail ja, men nå er det min kjære "mentor" på steinalderkost som anbefaler dette, så jeg skal prøve dette ut nå, så får vi se om jeg prøver andre ting når terrengsykkelen kommer fram igjen til våren. Uansett, dette blir vondt!

Hajdi sa for siden:

Hohoisann. Skimaraton! Du er tøff!
Da jeg hadde min første konkurranse (styrkeløft sist lørdag) på lavkarbodiett, begynnte jeg å karbe opp litt kvelden før (type frukt og gulrøtter).
På selve konkurransedagen spiste jeg brødmat og drakk carbodrikker i tillegg til frukt (etter konkurransen skeia jeg ut med cola og sjokolade, men det er en annen sak. hehe). ble heldigvis ikke dårlig i magen.
Men det er nok ganske anerledes med oppkarbing til din type konkurranse og min type konkurranse. men en ting er sikkert -do not run out of carbs! da går du på en smell. da er det sannsynligvis bedre å la være å karbe...

Lykke til!

Bulldog sa for siden:

Det er et veldig godt poeng... Det kan umulig være kult å gå på en smell midt i et tre timer langt løp.

energibunten sa for siden:

Jeg er litt bekymra for å karbe for mye så tett intill. Heller passe på i god tid før konk å gi karbolagrene sjanse til å fylle seg normalt og så spise så normalt som mulig (ikke pasta og sånt, men litt karbo med vanlig mat) Det du ikke vil er å forstyrre fettforbrenningen din og evt senke den. Har lest om endel folk som ikke funker med karbing før, men kun litt under og etterpå. Senker du fettforbrenningen til fordel for blodsukker får du kanskje motsatt effekt. Mer av utholdenheten trenger glucogenet og du får rett og slett lavere total utholdenhet.

Men jeg har ikke fasiten på langt nær, så her må du forsøke deg frem og så vil jeg gjerne høre litt etterpå.

tommygutt sa for siden:

Da har jeg gjennomført min karbodag. Magen er litt i opprør, men føler meg ellers pigg. Jeg skal fullføre Holmenkollen med karbodag og Birken om en drøy måned uten karbodag, så får jeg en god pekepinn på hva som er best for meg før sykkel-sessongen starter.

Uansett, treningsresultaten på lavkarbo er meget oppløftende for min del, så jeg gleder meg til et år med mange konkuranser. Drømmen er New York maraton i november, sukk.....

Goggen sa for siden:

Et lite tips til. Gå inn på [url]www.matoghelse.no[/url] Der er det mange artikler om kosthold og trening. Du må lete litt, men det er verd anstrengelsene.

tommygutt sa for siden:

Min første lavkarbo-konkuranse er historie og for en opplevelse det ble!

Startet dagen 06.00 med egg og bacon og to tynne skiver. Like før start 09.40 ble det en liten shake med honning og cocosa og litt farris. Med meg i camelbaken hadde jeg rent vann og ei flaske med shake, honning og cocosa. Drakk jevnt og trutt av vannet og etter to mil stoppet jeg opp på en matstasjon når tempoet på gruppa jeg lå i gikk ned og drakk hele flaska med "super-blandingen". Jeg hadde følt meg veldig pigg så langt, men begynte å bli litt kjørt etter mye staking pga dårlig feste på skiene. Etter at flaska var slukt, kjente jeg etter ca 20 minutter at kreftene kom sigende tilbake. Deilig å slippe denne opp og nedturen som disse energi-gelene gir. Disse har jeg alltid brukt i sykkelritt og er et helvete å få ned, med en påfølgende nedtur som varer helt ned i kjellern.

Kom i mål 25 minutter foran målet jeg hadde satt meg og jeg trodde nesten ikke mine egne øyne når jeg så på klokka. Ingen antydning til kramper, jevn flyt hele veien, mye staking, uten at dette tok knekken på meg.

Alt i alt mitt første skirenn på 15 år ble en gedigen opptur og mitt store mål om merket på Birken kan justeres fram til i år, IKKE 2010 som jeg satte når jeg begynte å trene i fjor vår.

Birken skal gjennomføres uten karbo-loading, for å finne ut hva som funker best for meg.

Hilsen strålende fornøyd Tommy :-)

Goggen sa for siden:

Gratulerer med vel gjennomført bragd!!

Millsi sa for siden:

Gratulerer med vel gjennomført staffett!!!

Photobscura sa for siden:

Jeg må nesten bare spørre... Blir dere ikke i veldig dårlig form av sånn karbo-loading?? Jeg har vært superkonsekvent siden jeg skiftet kosthold, men har tatt meg små avstikkere når jeg har feira jul. I fjor ble det; tre poteter, seks lefsefirkanter samt litt flatbrød. Ikke mer som skulle til før magen ble som en ballong, søvnen ble dårlig og humør og generell form sank betraktelig. Så jeg er litt forundra over at det skal være bra på noen måte. Men jeg er jo åpen på en forklaring på dette?

tommygutt sa for siden:

Jeg ble uvell i magen på torsdag, dagen etter karbo-loadingen, så det er hvertfall et veldig godt argument for å prøve uten karbo neste gang.

Tøft Tommygutt !

Jeg inntar litt druesukker etter trening og det reagerer jeg aldri på. Ellers er jeg veldig følsom om jeg bare spiser karbo uten nok fett/protein sammen med tanke på luft i magen og energinivå.

Regner med at du spiste vanlig dagen før slik at magen kom i lage igjen ?

Jeg ville nok ha kjørt karbing sammen med tøff trening feks mandag-onsdag ved å innta mye druesukker etter trening i drikken, men så kjøre lett/ingen trening og lavkarbo torsdag og fredag for konk på lørdag. Mulig en liten kort økt med litt fartslek, spurter, spensthopp, etc på fredag da jeg har brukt slikt med hell, og da kanskje en liten dasj druesukker i drikken etter det.

har du eller noen vurdert noe protein underveis ?

grattis med vel gjennomført.

tommygutt sa for siden:

Takk :-)

Jeg spiste som vanig både torsdag og fredag, med unntak av en liten porsjon fullkornpasta på fredag.

Jeg fikk i meg litt protein i den næringsshaken hvor jeg også hadde honning og cocosa.

Hvordan er det med druesukker og påvirkning av blodsukker?

Druesukker er ren glukose så blodsukkeret går opp, så også insulinet, men iallefall etter trening regulerer kroppen dette mye bedre og når du inntar det umiddelbart etter trening vil glukosen suges opp av muskelcellene. Insulinet hjelper til med å øke opptaket av glukosen og også av proteinet som flyter rundt i blodet. Dette øker restitusjonen og gjennoppbygger glukogenlagrene.
Siden kroppen tar opp glukose med en så høy rate blir både glukose og insulinnivåene effektivt regulert. Det er jo generelt derfor trening er bra for alle relatert blodsukkernivåer, diabetes, etc, etc.

tommygutt sa for siden:

Okey. Hva med under konkuranse? Vil det ikke gi noe av den samme effekten som energi-gel? Fort opp og enda fortere ned?

Under konk må man prøve seg frem og jeg vet ikke helt. Jeg tror jeg holder meg unna for mye glukose da for man må jo innta jevnt hele tiden. Men er det langt nok vil det hjelpe uansett.
For stor mengde vil jo bli jojo selvfølgelig. Proteiner har også noe for seg under konk.
Har lest man kan benytte en 5-10% oppløsning av karbo i drikk underveis.

tommygutt sa for siden:

Ok. Det var vel omtrent noe sånt (protein) jeg fikk i meg tenker jeg. Er skeptisk til druesukker under konkuranse, må innrømme det. Veldig redd for yo-yo-efekten, som jeg for første gang ikke fikk i går.

Hajdi sa for siden:

Gratulere med vel gjennomført konkurranse!! Jeg bøyer meg i støvet!
...og noterer dine karboloaderfaringer bak øret ;)

Tuppen sa for siden:

signerer hajdi!

tommygutt sa for siden:

Takker så mye. Jeg skal bli et levende bevis på at man kan prestere langt og lenge på lavkarbo :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.