Millsi sa for siden:
Er det LIKE ille som hvetemel? Bakte speltbrød i går til ungene og de elsker det. Men om det er like usunt som loff/kneip dropper vi det og baker rugbrød i stedet.
Millsi sa for siden:
Er det LIKE ille som hvetemel? Bakte speltbrød i går til ungene og de elsker det. Men om det er like usunt som loff/kneip dropper vi det og baker rugbrød i stedet.
Goggen sa for siden:
Meltypen er forsåvidt bedre, men karbohydratmessig omtrent det samme. Litt mer karbo i spelt. Spelt er en gammel kornsort. Hvete tok over fordi det ga mye mer avling pr.mål.
Spelt er nok et sunnere korn, men for oss som ikke tåler karbohydrater særlig godt er det bare å styre unna.
Millsi sa for siden:
Takk for svar. Men for ungene er det vel et bedre valg?
Goggen sa for siden:
Det sies så, jeg har ikke ull oversikt over fordelene, men du kan lese mer her.
www.woman24.no/vekt_og_kosthold/article32288.ece
Goggen sa for siden:
Men jeg må legge til at jeg IKKE tror brød er så sunt som de fleste mener. Selv for barn. Barn blir opplært til et feil kosthold om de spiser for mye brød. Selv for barn er lavkarbo-kosthold det beste. Med noe brød/korn. Vi spiser brød SOM mat, men i mange andre land spiser de brød TIL mat.
Men man må også se på hva annet man dytter i ungene selvsagt. Juice er ikke mye bedre enn brus. Også smakssatt vann er feil.
Og det er heller ikke så mye forskjell på hvitt og grovt mel om man tenker på energi og karbohydrater.
Iset sa for siden:
Spelt er sunnere enn hvete. Men som Goggen sier så bør man jo holde seg unna om man teller karbohydrater, for mengden er vel den samme. Jeg og vesla spiser Lindbergbrød og knekkebrød, mannen (som teller karbohydrater) spiser litt knekkebrød, bare.
Helene sa for siden:
Spelt er mye lettere å fordøye og inneholder mer næring.
En del som ikke tåler hvete tåler spelt. Magen tåler det bedre. Og det er jo ikke å forakte.
energibunten sa for siden:
Dette var gullende gode ord. Går selv rundt og "bekymrer" meg over overvekten av brød for ungene. Dette med å spise det til mat istedenfor som mat er veldig godt sagt.
Unger trenger energi ja, men nok protein og fett til oppbygning, samt nok fett til energi er viktigst. Dersom man alltid gir dem et komplett måltid med litt av alle næringsstoffer så tror jeg karbo er helt greit å ha med til maten, men ikke som mat :-)
Dersom ungene er aktive skal man ikke være redd for å kombinere både karbo og fett og protein, men juice, sukret yoghurt, frokostblandinger, brødskiver, søte pålegg, vaffel, pannekaker, potet, pasta, nudler, kjeks, etc er det mye karbo i og det er en stor del av veldig mange ungers daglige matinntak.
Pass nå på å gi dem nok vann, kjøtt, fett, fisk, smør, ost, melk, kjøttpålegg, nøtter, grønsaker, frukt osv og deretter la dem få spise noe grovt brød, knekkebrød, litt ris og pasta, osv til maten så vokser de og blir sunne ! Og de får kontroll på blodsukkeret og får god konsentrasjon og energi gjennom hele dagen.
Spelt inneholder mindre gluten dersom det muligens er noe gluteninntoleranse og hele speltkornet inneholder vitaminer. Selv siktet speltmel har mer næringstoffer. Men fortsatt er karbo karbo...
Millsi sa for siden:
Skulle så gjerne kjøpt Lindebergbrød,men her i gikk selges ikke slikte sunne ting :mad:. Har kjøpt en del rugbrød i det siste da. Og det går ned ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.