ja etter litt om og men har jeg bestemt meg for hvilken filosofi jeg skal velge...og det har falt på ketolyse, i bunn og grunn for at dette er en kur hvor man kan trå tilbake til grovbrød og grove produkter når man er fornøyd :)
jeg har ca 40 kilo å bli kvitt :( men håper å se målet nærmere ved enden av 2008 ;)
jeg har lest boka nå...men synes det kommer dårlig fram hva man kan spise...jeg skulle aller helst hatt en slik jeg ser de har inne hos atkins..
hvilke matvarer er lov og ikke...(er det greit uansett hva jeg spiser så lenge jeg holder meg under 15 karber og passer på å få i meg fett:confused:)
har kjøpt meg bakemiks, noen som har noen gode oppskrifter?
ja..her kommer det til å fylles på nye spørsmål etterhvert
Hei og velkommen.
Du finner masse svar ved å lese og søke etter ting.
Jeg tror det er greit å spise når du er sulten,
og da spiser du deg passe mett,
det holder for meg hvertfall.
Lykke til :)
Først og fremst: Kjøp Ketolyse-boka til Torkil! Det er nesten et must for å forstå hvorfor kuren fungerer slik den gjør. Men, det går såklart an å tjuvstarte.
Rent kjøtt, fisk, kylling, egg, oster, noen meieriprodukter, grønnsaker som vokser over jorden er vel basisen i det jeg spiser. Du kan spise masse, bare du setter deg inn i oversikten over hva du kan spise, og fokuserer på det!
Om man skal bruke søtnig er vel splenda den de anbefaler?
Jeg bruker hvertfall den, men tenkte kjøpe den fribol sin på apteket som er helt uten karber etter som jeg fortsod.
Splenda bruker du like mye i mengde, men det blir bare 1/10 del av vekta om du forstår. Altså om du bruker 1 ss med sukker bruker du 1 ss splenda. Bruker du 100 g sukker bruker du 10 g splenda.
Slik har jeg forstått det, rett meg om jeg tar feil.
Du trenger ikke huske på 3-4 timers regelen lengre. :heia:
Du spiser når du er sulten, men det bør ikke gå mer enn 6 våkne timer mellom hver gang du spiser.
Du kommer til å merke at du er mett lengre på grunn av fettet og proteinen du spiser.
Oppskrifter på forskjellige ting finner du i boka og på oppskriftsforumet (du ser helt øverst på skjermen så står det oppskrifter).
Prøv å hold deg til rene produkter. Max nevnte noen; rent kjøtt, fisk, kylling, egg, oster, noen meieriprodukter, og grønnsaker som vøkser over jorden.
Vær forsiktig med fløte og søtningmiddel. Hos noen fungerer disse som festbrems.
jeg leste i boka at om man har gått i ketose for mange ganger kan man bli "imun" mot dette...jeg har vært i ketose en gang tidligere (før jeg ble gravid..altså 1 år og ni mnd siden) vet ikke om jeg har vært innom ketose nå (spist lite karb) og har vært innom ketose en gang tidligere også...for 3-4 år siden...
Åhhhh, er det sant:confused: at man kan bli imun om man har vært i ketose før?
Jeg som har vært ut og inn av ketose de siste to-tre årene:(.
Kanskje på tide jeg sjekker om jeg er i ketose, og går på vekta. Kanskje jeg må finne på en annen måte å spise på, Grethe Roede feks:eek:.
hei.jeg er ganske ny her,så lurer på en ting.siden man sier at ketolysekuren er en kur,hvordan skal man da unngå å legge på seg igjen når man er ferdig?holder det at jeg bare spiser MINDRE karbs enn jeg spiste før,trimmer osv?skal ned 6 kg,og vil gjerne bli der.skal nede til 50 kg.
Ketolysekuren er en kur som er beregna for de med mer enn 10-15 kilo overvekt. Ikke dermed sagt at den ikke fungerer på de som skal ned mindre. Men grensa er satt pga at det er en stor påkjenning og jobb for kroppen å gå i ketose (fettforbrenning).
Når man velger en lavkarbo-diett, så kan man ikke gå tilbake til gamle matvaner igjen etterpå.(Som ofte er grunnen til at man har lagt på seg) Da vil man legge på seg igjen.
:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.