Distrea sa for siden:
Herregud!... er det mulig... noen som har sett? Skal jo ikke snakke stygt om andre.... men ÆRLIG TALT? ... skal vi lissom syns synd på disse folka?
Lurer på hva hu skal studere... går sikkert på prinsesseskole... :D :lol:
Distrea sa for siden:
Herregud!... er det mulig... noen som har sett? Skal jo ikke snakke stygt om andre.... men ÆRLIG TALT? ... skal vi lissom syns synd på disse folka?
Lurer på hva hu skal studere... går sikkert på prinsesseskole... :D :lol:
nellie sa for siden:
Hmmm. Er fort gjort å jobbe seg opp gjeld, når man først er i gang med å bruke penger. Sett mange eksempler på det.
Bra de får hjelp til å komme på den rette stien igjen da=)
:heia:
Distrea sa for siden:
her er det ikke snakk om å jobbe seg opp gjeld.... men å leve SKIKKELIG over evne HVER dag. 60.000 i utgifter i mnd.... stakkar?... får ikke det ordet fra meg gitt;) hjelp heller noen som trenger det sier nå jeg :rolleyes:
Aline sa for siden:
Hmpf, enig...! Er det mulig!!!
Underholdning :rolleyes:
Problemet er jo at de færreste nok kjenner seg igjen i disse...
Jeg lærer at jeg ikke skal kjøpe 7 millioner dyre sko ;)
Distrea sa for siden:
holder med halvparten :p... de kan mamma kjøpe :lol:
JenJen sa for siden:
Ser på det litt sånn "til skrekk og advarsel".
Men jeg syns faktisk litt synd i dem, på den måten at de har tydeligvis ikke lært verdien av penger og når man er nødt til å rette et kritisk blikk mot eget forbruk.
nellie sa for siden:
det JEG lurer på er; hvilken dialekt har hun egentlig? ista snakka ho liksom stavangersk.. så var det litt sånn hammerfest.. nå er det?
kanskje det bare er fordi at det er litt gebrokkent
Aline sa for siden:
Tror hun er fra nord, men prøver å snakke sør/øst :)
Kanutten sa for siden:
Var selv en gang i verden meeeget velstående... kjøpte tv til ca 80 000 kr... Et B&O for mange år siden. Alt vi hadde i huset var B&O.....
Men NÅ har jeg et 20 tommer tv i stua, stereoanlegget mitt er ala ghettoblaster, alle møbla har jeg kjøpt på loppemarkede.. Og jeg trives MYE bedre nå enn tidligere med alle penga... Penga er IKKE roten til alt godt...
Mine ting tåler nå tidens tann samt ungas oppvekst... :love:
nellie sa for siden:
dæven. jeg synes han mannen forandra seg endel jeg..
virka mye mer glad nå på sisten.
nellie sa for siden:
Jeg er veldig stolt over min økonomiske sans.
Har jo gjeld på 1.2 mill osv, men det er i det minste pga leiligheten min!
Betaler som en helt gjør jeg og.
Kommer ALDRI til å bli sånn der. men er utrolig flink til å bruke mastercardet mitt på "småting"
Men NÅ har jeg begynt å spare:spent: utenom BSUen
Så nå skal det bli andre boller!
Photobscura sa for siden:
Nå har jeg aldri kjørt meg sånn i grøfta på en måte som matcher disse fantastiske eksemplarene, men det er pinlig lett å gå i saksa, og jeg har jobba mange år for å dekke for vinduskonvoluttangsten min. Voksen jente nå!!
Men jeg må si meg enig i at disse menneske var drøye, det er en ting å ignorere når man alt lever som en lus, men å bevisst bruke hauger av penger man ikke har når inkassoene står der som et sluk allerede, da er man bra mentalblind.
Aline sa for siden:
Enig :)
safran sa for siden:
Prinsesseskole. Fnis.
MorStine sa for siden:
Vi sliter også veldig økonomisk, fordi vi har valgt å leve for en inntekt slik at jeg kan gå hjemme med ungene og følge opp dem, og det å ha 4 barn i sfo og barnehage vil bety tap for oss. Så ja, vi sliter med mye gjeld, men det er ikke pga slik luksus livsførsel. Kjenner jeg blir litt provosert, men det endret seg jo etterhvert. Skulle gjerne hatt litt hjelp her i huset og:sparke: Men vi har vært hos rådgiver nå og fått endel tips, råd og hjelp der. Godt å bli penset inn på rett spor og å lære å bruke det lille vi har riktig.
Aline sa for siden:
Så bra at dere får råd og hjelp :)
Jeg hadde fått mer medfølelse om det var en familie som din som kom på tv :ja:
Barregninger på 20 000 ble litt latterlig for meg.
nellie sa for siden:
ta med han ut på byen og vise han hvordan det skal gjøres jeg:D
Bruker ikke ei krone på byen.
MorStine sa for siden:
Ja, noe så fjollete, hva tror de at de er?! Er ingen luksusførsel som har skapt våre problemer. Men vi vet at vi egentlig har for dyr bil, men lite valgmuligheter når man skal frakte en familie på 6 trygt rundt... Vi lever etter pungen ja:) Og lavkarbokosten er jo litt kostbar, men vi sparer jo endel på nada snoping da;) Gjelder å handle smart og være prisbevisst...
Embla sa for siden:
Jeg har i grunnen ikke sett på dette programmet, men merker jeg blir litt flau nå:o All den tid jeg ikke har en fulltidsjobb bor jeg hjemme hos foreldrene fordi jeg ikke har råd til å flytte ut. Det som skjer da er at hver gang jeg får lønn legger jeg til side mesteparten og bruker resten på unødvendige ting. Går sjelden ut på by'n, men jeg kan fint bruke masse penger på hudpleie- og skjønnhetsprodukter, bøker, mat, klær og diverse annet småplukk.
Skikkelig bortskjemt altså, men jeg gleder meg faktisk til jeg får en fast jobb og kan flytte hjemmefra(og slipper å ha penger som jeg kan bruke hemningsløst). Det eneste jeg har så langt er et studielån på vel 165 000 som jeg betaler ned på regelmessig.
Og for å si det sånn: jeg er nok ikke så ille som deltakerne i dette programmet. 20 000 i barregninger??? 60 000 kr i måneden???? Herremin, hadde jeg hatt så mye penger hadde jeg bodd for meg selv for lenge siden:rolleyes:
Distrea sa for siden:
nei da Embla, dette skal du ikke bli flau over :klem:
Slikt kan skje ALLE... men når man i utgangspungtet tjener veldig bra, har en fin leilighet bare strør om deg med penger, oppfører seg som kongen på haugen.... så når det går dritt og folk vil ha pengene sine... da får man hjelp til å forvalte dette.... når de faktisk hadde hatt mulihet til å bare selge og begynt på nytt. De var egentlig HELDIGE.... men ser det tydeligvis ikke selv.
Det finnes mange der ute som kommer ufrivillig ut i uføret, kanskje man tjener mindre, noe uforutsett kommer opp, kannskje man er alene om de fleste regninner. hvis man da fra FØR har en vanlig liten leilighet og dårlig lønn blir det ikke så mange tiltak som vil hjelpe. Det er DA det er syns på folk... syns jeg :o ikke når du har skapet fullt av sko til 2 tusen paret... som man ikke har brukt en gang:rolleyes:
Jeg syns forresten det står Respekt av å bo hos foreldrene i ett knipetak jeg, det viser at man tar tak i det. Tror de fleste av oss ville bodd for oss selv hvis ikke det var er grunn til noe annet :klem:
Aline sa for siden:
Enig med Distrea :ja:
MorStine sa for siden:
Embla da:trøste: DU skal da ikke være flau. Regner ikke med at du har 250000 i inkassogjeld og allikevel lever som en konge (dronning), og kaster regninger i søpla når de kommer. Han hadde 0 peiling på hvor mye han skyldte rundt om...
Kan ikke sammenligne deg med sånne folk, du har jo råd til å leve slik siden du bor hjemme;)
Iset sa for siden:
Først tenkte jeg "herregud, så teite de er" men så tenkte jeg meg litt om. Er det ikke de samme reaksjonene overvektige mennesker får på programmer som "Du er hva du spiser" og lignende? De VET jo at de blir syke og fete av å spise slik, like mye som folkene i dette økonomiprogrammet VET at de lever over evne, men de har et problem. Shoppoholisme eller hva det heter, er jo faktisk en sykdom. Godt de får hjelp iallfall.
Risten sa for siden:
Jeg har ikke denne kanalen, men har lest tråden her og Iset, jeg tror du har helt rett. Vi skal være forsiktig med å "dømme" andre mennesker som har havnet i en avhengighetssitusjon, om det er mat, røyk, alkohol eller shopping.
Distrea sa for siden:
ja,,,, dere har vel rett.... men kan ikke noe for det jeg... reagerer allikevel... og det er nok DERFOR programmet blir sendt :o
Embla sa for siden:
Det som ofte slår meg med mange reality-programmer er hvordan folk egentlig fråtser i andres problemer. Ikke et vondt ord om de som ser på disse programmene, det gjør jeg svært ofte selv og synes faktisk det er ganske underholdende til tider.
Forleden dag så jeg et program om tre svært overvektige kvinner, alle tre skulle gifte seg og med programlederens hjelp gå ned i vekt før bryllupene. Vinneren fikk en nydelig brudekjole. Grep meg selv flere ganger i å "synes synd" på disse kvinnene. De gråt og var helt fortvilet fordi de selv følte at de så grusomme ut i kjolene de prøvde- dette er noe jeg ofte har følt selv og da kan jeg nesten ikke forestille meg hvor vanskelig det må være for dem som tross alt veier langt mer enn det jeg gjør:(
Iset sa for siden:
Helt enig, jeg synes sånne programmer er helt latterlige. Og jeg synes heller ikke de driver med folkeopplysning, slik mange mener (feks. om vekt og helse). Jeg synes tvert imot de forenkler et så alvorlig problem som overvekt er, ved å påstå at det "bare er å trene og spise mindre". Hva veier disse kvinnene ett år etter at hun fæle engelske dama er borte vekk? Sikkert like mye eller mer. :snill:
Embla sa for siden:
Nei, folkeopplysning er vel noe av det siste jeg ville kalt slike program og av og til synes jeg det er direkte skremmende å se hvordan folk kan finne folks problemer underholdende. Egentlig er det vel produsentene som har skylden, men på den andre siden: det er jo massene som ønsker å se disse programmene.
Enkelte programmer synes jeg selv er underholdende, jeg foretrekker da helst konkurranse-pregede show som for eksempel The Apprentice eller Paradise Hotel. Liker også litt "koselige" show hvor folk faktisk blir hjulpet på en skikkelig måte. Tenker da på showet hvor et team lager et helt nytt hjem for folk(heter vel ikke Extreme Makeover?), bryllupsshowet hvor et brudepar får hele bryllupet stelt i stand for seg og show a la Homsepatruljen.
Jeg synes ofte at reality-show blir så ufattelig overfladisk. Hva vet vi egentlig om hva som ligger bak? Vi får jo ikke se halvparten av hva som har foregått bak kulissene. Ene dagen er kvinnene i programmet sterkt overvektig, den neste har de plutselig gått ned 30 kg. Sjeldent hører man et ord om hvilke metoder de har brukt for å gå ned i vekt eller hvor lang tid det har gått, ei heller om hva som skjer med dem senere. Synes også det er synd at slike show er laget ene og alene for underholdning og ikke fordi det har noen informativ nytteverdi for andre.
Iset sa for siden:
Amen!
Photobscura sa for siden:
Jeg tror det aller beste reality-programmet jeg noensine har sett er "How to look good naked". Nå har jeg lasta ned en haug av episoder, og ligger her i sofaen med lapperten i fanget og gråter og føler meg sexy :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.