< Tilbake til oversikten

Spesialistsenteret Pilestredet park

Linn H sa for siden:

Jeg var hos legen i dag og fikk en henvisning til dette stedet. Er det noen som har noen erfaring. Legen min snakket om at de behandlet med diabetesmedisin hos insulinresistente mennesker med god effekt.Det skulle visstnok føre til en litt bedre toleranse for karbohydrater. Per. i dag lever jeg på et minimum og får relativt store reaksjoner ved å skeie ørlite ut...:(
jeg sliter med å se at jeg resten av livet skal leve i ketose da langtidsvirkningene ikke er testet. Er det noen andre som har levd i mange år i ketose her?

Legen skriver at det er ønskelig med en endokrinolog,veiledning og samtale med ernæringsfysiolog.

Gode råd taes imot med takk!!:D

Kitt sa for siden:

Kjenner ikke til dette stedet personlig, men har en venninne som behandles med diabetesmedisiner (metformin) for insulinresistens. Det virker veldig bra på henne. Hun lever på en slags "kun grove meltyper"- diett, går langsomt, men jevnt ned i vekt og har fått blodsukkeret mer under kontroll.

Linn H sa for siden:

metformin har jeg brukt. sluttet med det da jeg startet med ketolyse. Torkil mente det ikke ville ha noen innvirkning på vektnedgangen. Det hadde det heller ikke. Så lenge jeg holder meg i ketose går jeg ned. Men jeg trenger strengt tatt ikke å gå ned noe mer:)
det som skjer nå er at jeg får de samme reaksjonene på maten som før jeg begynte på ketose med eneste gang jeg går ut av ketosen. Svimmel, skjelven,til tider kvalm....føler meg rett og slett helt forferdelig:(

Kitt sa for siden:

Jeg har også sluttet med metformin etter at jeg begynte på ketolyse. Trenger dem ikke for å holde blodsukkeret nede, så.... Men jeg fikk ingen vektnedgang av dem, snarere tvert i mot.:(

Rart å høre/lese deg beskrive symptomer. Hadde aldri tenkt på at grunnen til at jeg følte meg så mye dårlig, kunne komme av maten. Men etter 2 uker i ketose, er jeg overbevist om at kroppen min ikke tåler mye karbohydrater. Jeg tenker som så at dette er min nye livsstil. Kommer nok til å prøve å øke karbene litt etter ønsket vektnedgang, men må jeg klare meg uten, er det egentlig greit. Er jo fler som har levd på lavkarbo i årevis + at de første menneskene jo spiste svært lite karber og rasen finnes jo enda!:)

Linn H sa for siden:

:D ja jeg ser jo det ler

utfordringen min er at hver minste lille "sprekk/uforsiktighet" setter meg ut i dagesvis. Jeg fungerer ikke i jobb på vei inn i ketosen igjen. Får en sterk hodepine, føles spm jeg har vært et par uker til sjøs.Vil veldig gjerne tilbake 100%i jobb. Samtidig tar det lengre og lengre tid å komme seg inn i ketose igjen:(
Finnes det en enkel måte å måle hvor høyt man kan gå på karbene?
På meg er det fryktelig ulikt karb nivå som får meg ut av ketose. Hvis det er fruktinntak går jeg ut av ketose langt raskere enn ved å spise for mye nøtter selv om karb inntaket er det samme den dagen.
Hvis jeg får i meg sukker føles det som en kraftig influensa er på gang:(

LilleVille sa for siden:

Jeg har gått der... For 4 år siden, da de fortsatt het Betanien spesialistsenter...
Utredningen var forsåvidt OK, jeg har mye rare hormonforstyrrelser og sånt, og det fant de ut av.. Men opplegget etterpå imponerte meg ikke. Kan være de har lagt om litt nå, men de var absolutt ikke interessert i lavkarbo da jeg var der ihvertfall. Det var samtaler med sykepleier der man fortalte hva man spiste (og ble veid), og metformin.. Syntes ikke det var verd 200 kr gangen jeg...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.