< Tilbake til oversikten

Slutt på johannesbrødkjernemel?

Lucky sa for siden:

Etter å ha lest alle oppskriftene her inne med johannesbrødkjernemel skulle jeg endelig kjøpe meg dette.
Men i helsekostbutikken fikk jeg beskjed om at det ikke fantes mer, at det var slutt på å lage det. Stemmer dette?
Veit noen evt hvor man kan få tak i dette? (Jeg var i to life-butikker i Oslo.)

Linn H sa for siden:

får nå virkelig ikke håpe det! Jeg kjøper det på helsekosten både på storo og oslo city.

Kitt sa for siden:

Jeg fikk også beskjed om at de ikke fikk tak i det mer!
Tenkte jeg skulle høre litt mer rundt i helskostbutikkene om noen hadde noe igjen! Har jo så lyst til å prøve mange av disse flotte oppskriftene!

KW87 sa for siden:

Å nei,det håper jeg ikke er tilfelle! :(

megselv sa for siden:

Husker da jeg startet på ketolyse og fikk beskjed om det samme, men reiste i en annen helsekost og fikk der beskjed om at det var utsolgt og tomt på lageret, men de fikk inn igjen.
Jeg hamstret nå 4 glass så har 2 igjen.

Helene sa for siden:

Du kan og gå på apoteket og bestille et babyprodukt fra nestle som heter Nestragel. Det inneholder 96% johannesbrøkjærenemel og brukes til babyen er ikke klarer å holde maten nede :)

Når jeg er tom går det 2 dager ca før de får det inn. Har brukt det i maten og nå som jeg går på lavkarbo.

energibunten sa for siden:

Det kan hende det blir regulert som legemiddel og må om apoteket og ut av helsekosten. Slik skjer med mer og mer om dagen pga EØS og EU sitt reglement Norge uten unntak innfører.

nalana sa for siden:

Hvordan er Nestragel prismessig i forhold til JBK?

Gamlemor sa for siden:

Jeg kjøpte det på helsekostbutikken på Tveita i forrige uke, da hadde de akkurat fått inn en forsyning. Så helt slutt kan det i alle fall ikke være.

Helene sa for siden:

Mener å huske at jeg betalte rundt 90kr for 125g sist jeg kjøpte.

Mener og å husker at når jeg begynte å kjøpe det til guttungen min så kosta det 70kr. Har sikkert steget i pris etter nyttår.

Har mer eller mindre funnet ut at det lønner seg å kjøpe det på apoteket. Var inne på helsekosten en gang jeg var tom siden det tar noen dager å få inn på apoteket, men slo det fra meg. Gikk heller å hentet svigermor sin pakke så jeg slapp å bli ned gulpet.

nalana sa for siden:

Da er de ganske like i pris pr gram med min kjappe og ikke veldig nøyaktige hoderegning.
Greit å vite at det finnes et alternativ, for æ vart litt skræmt ja!
Næsten tom sjø:eek:

Ciss sa for siden:

Jeg har nettopp kjøpt meg en ny forsyning johannesbrødkjernemel (handlet på Sunkost). De hadde bare igjen to glass, så jeg spurte om de fikk inn nye forsyninger jevnelig. Det bekreftet hun at de gjorde, så at det ikke er å få tak i er sannsynligvis kun et tomt rykte.

MorStine sa for siden:

Hos vår lokale helsekost (life) hadde de ett glass igjen som jeg kjøpte, og ville ikke ta inn igjen hvis ikke jeg ikke kjøper 4 av de 6 de får inn for da får de ikke solgt det...

Iset sa for siden:

De kan vel bestille det til kun deg, etter forespørsel? Det gjorde alltid vi for kunder da jeg jobbet i Life. Det koster dem INGENTING å slenge med en boks Johannes i bestillingen sin, ikke ett flatt øre. Men de vil nok helst få pengene av deg før de bestiller så de ikke ender opp med kunder som ikke henter varene sine, det opplevde vi mange ganger før vi så oss nødt til å ta depositum.

Megvel sa for siden:

Jeg var på Kinsarvik i Lagunen i bergen i dag, kjøpte mitt første glass av dette (53kr for et lite glass), damen sa at de ikke hadde noe info om at det ikke skulle være å få tak i mer...

MorStine sa for siden:

Jo hun kunne bestille til meg, men ikke mindre enn 6 glass, så jeg MÅTTE kjøpe 4 av de 6, ellers bestilte de ikke. Er visst bare meg som kjøper der tror jeg. Og det er ikke ett SÅ lite sted altså...

MorStine sa for siden:

Men tro meg det er drøye saker altså. Har mine glass leeeenge!

Iset sa for siden:

Åja om det er 6 glass i en innpakket eske og de MÅ bestille 6 glass om gangen pga. regler fra leverandøren blir det jo noe annet. Det måtte vi av og til, men som regel gikk det helt fint å bestille bare et par. Synd.

nalana sa for siden:

Ikke hvis man lager grøt flere ganger i uken:p

Eilan sa for siden:

Men det holder jo lenge, da? Ingen problem å bestille seks glass på en gang vel?

Lisbeth sa for siden:

Jeg spurte på life på Furuset i dag, han skulle bestille (jeg var ikke den eneste som hadde spurt), og regnet med å få inn i løpet av neste uke :)

Embla sa for siden:

Jeg var på Kinsarvik i Bergen sentrum for noen dager siden og kjøpte meg et glass(samme pris som nevnt over), der hadde de i alle fall ganske mye igjen av det:) Har heller ikke hørt noe om at det er på vei ut

Lucky sa for siden:

Oki...takker for svar...da er det håp....dama på Oslo City (
Life) sa det var tomt på hovedlageret og at de ikke kom til å få inn igjen....ikke veit jeg...men det var nå det hun sa..jeg får sjekke andre steder evt gå på apoteket :)

MorStine sa for siden:

Nei, da kan det gå fortere. Måtte begrense grøten til bare 1-2 dager i uka, max, var nok det som var partystopperen min;)

Smula sa for siden:

Takk for den ifoen.
Har foreldre som bor i nærheten så da går det an å dra på ekskursjon dit.
MIN helsekost-person bare ser dumt på meg uansett hva jeg spør om...

nettan sa for siden:

Håper no ikke de har tenkt og slutte med det :(

eriksen sa for siden:

Har ofte hørt før også at leverandøren har vært utsolgt, men da bare for en periode, og så har de fått inn igjen (på Life, Sunkost og Helios).
Har nå bestilt 4 glass fra Kinsarvik siden de er utsolgt mange steder i Oslo for tida, begynner å bli rimelig avhengig.
Kan jo bestilles fra tyskland på nettet også, men det blir vel veldig dyrt med frakten.
Takk for tipset med Nestargel!

Mosepjusk sa for siden:

Fikk akkurat samboeren min til å spørre etter johannesbrødkjernemel på helsekosten på Tveita, men det hadde hun jenta aaaaaaldri hørt om... :confused:

Gamlemor sa for siden:

Da tror jeg "hun jenta" er litt fersk i faget og ikke helt oppdatert.
Hun jeg handlet med hadde i alle fall peiling. Men det er åpenbart ikke samme menneske, for "hun jenta" tror jeg neppe noen har kalt henne på ca 40 år.

Mosepjusk sa for siden:

Takk for svar!

Ja, jeg regna nesten med at hun var for ung eller hva man skal si.
Når man ansetter folk, sørg for at de vet hva de selger!! Sånt er så irriterende asså!

Jeg får ta en tur i morra etter jobb jeg da... :)
Er det på glass? Lite? Stort? Husker du hvor i butikken det står, hehe!?

sma sa for siden:

Ja, det er som et bittelite syltetøyglass, ca 5 cm høyt. :)

Mosepjusk sa for siden:

Takk!
Hørtes ut som et søtt, lite glass, hehe!

sma sa for siden:

Jepp, det er det. :)

Gamlemor sa for siden:

Glassene stod i en av hyllene på veggen bak disken. Dvs et stykke til venstre for disken (sett fra kundens side).
lokalkjent

Hyper sa for siden:

Jeg kjøpte et glass på Kinsarvik på Åsane senter i dag....
Siste som stod i hylla, men jeg håper jo at de får inn igjen...Var innom Life først, og der hadde de ikke..De har hatt før, men tok ikke inn lenger sa dama..:Tydelig at dette ikke selger så godt da?...
Føler det er jeg som kjøper hver gang jeg...hehehe...

Digger forresten Kinsarvik!..Synes de har bra utvalg!!
Spesielt den i sentrum!

205gti16v sa for siden:

Går det ann å lage rømmegraut med johannesbrødkjernemel?

Torkil sa for siden:

Hei

Jeg har lurt på å selge dette på www.ketolyse.no men er usikker på om jeg kan få det til en pris som er konkurransedyktig.
Hvor mye betaler dere for JBK-mel?
Vennlig Hilsen
Torkil :)

Helene sa for siden:

Er vel 55kr for 75g på helsekosten. 90kr for 125kr på apoteket (nestragel)

Paxen sa for siden:

Nestargel koster 84 kr for 125 g på Apotek 1-kjeden.

Kjøpte Johannesbrødkjernemel 50 g på Helsekost for 53 kr før jeg skjønte at Nestargel var omtrent det samme.:rodme: Jobber på apotek nemlig...

MorStine sa for siden:

Mine fire bokser har kommet og Life her har ikke hørt noe om at det skal bli slutt pån JBM...

Helene sa for siden:

Merkelig. Jeg handler hos apotek 1 og betaler mer.

elian sa for siden:

Hva gjør egentlig johannesbrødkjernemel med bakverket? Jeg laget noen boller det skulle være dette i, men hadde ikke. SÅ jeg kuttet det ut og bollene ble grusomme...... :-/

Gerd sa for siden:

Det er stivelse. Gir mer hold i bakverket :ja: Og fin til å jevne supper, sauser og grøt.

elian sa for siden:

Ahh :pTakk!

Men stivelse?? En lovlig art da?

Gerd sa for siden:

Jepp, helt uten karbohydrater :)

elian sa for siden:

Så bra!!!! :D

Vi skal på hytta i vinterferien. å skal det vireklig bli ziggy's rømmegraut med spekemat til :p:p:p:p

wegie sa for siden:

Nestargel koster 84 kroner i Alliancekjeden. :) Kjøpt idag :) Gleder meg til å komme hjem å sjekke kokeboka, nå skal det bli mye godt :)

Paxen sa for siden:

Ja, det var merkelig! Dobbeltsjekket i dag, og det står 84 kr i databasen vår... Spør betjeningen på ditt Apotek 1....

Titti sa for siden:

Jeg kjøpte på helsekost i Larvik.

søker etter oppskriften på Rømmegrøt her, men kan ikke finne den...noen som kan hjelpe? :blomster:

MorStine sa for siden:

Det finnes en oppskrift på det her, har laget den en gang, men den smakte pyton. Smørgrøt er MYE bedre!

wegie sa for siden:

Du får det på apotek i Larvik også :)

Lisbeth sa for siden:

Jeg var på Furuset i dag, og de har fått inn :)

elian sa for siden:

HMMM... Men liker du rømmegrøt til vanlig da?

Har du oppskrift på smørgrøten? :)

nalana sa for siden:

Sunkost-kjeden har tatt det ut av sortimentet pga forandringer. (Har ikke fått lest hele tråden) I Arendal kan det nok snart fåes på Helsekosten på Harebakken. De hadde sluttet med det pga dårlig salg. Jeg sa jeg sikkert kunne sende henne noen kunder og da ville hun ta det inn igjen, men så var importøren tom. Lovte hun skulle ta det inn så fort det kom på lager. I mellomtiden bruker jeg "Nestragel" som jeg kjøpte på apoteket på samme senter. (Sikkert enkelt å få tak i i hele landet. Det er 96,5 % Johannes og 3,5 % calsium-et eller-annet, så karbeinnholdet må jo være nærmest lik 0 i dette produktet også.:)

MorStine sa for siden:

Om jeg liker det vet jeg ikke, kan ikke huske å ha smakt det...

Men smørgrøt:sikle:

2 posjoner:

3 dl fløte
4 ss smør
2 dl vann
2 strøkne ts jbm
ev litt salt, jeg bruker ikke det siden jeg synes smøret er salt nok

MorStine sa for siden:

Og i dag han min kjære vært på Life og hentet de fire glassene med jbm, så nå har vi en stund...

fig sa for siden:

Måtte begrense grøten til bare 1-2 dager i uka, max, var nok det som var partystopperen min;)
Hvilken grøt snakkes det her om? Noe vi kan spise på ketolyse?

fig sa for siden:

Første setningen i innlegget ovenfor var egentlig et sistat,fikk bare ike det til helt riktig.
Men lurer på hvilken grøt dere lager.

MorStine sa for siden:

Ja, det er smørgrøt vi spiser. Spise min soste posjon i dag, så skal jeg prøve om det er fløten som bremser meg.

Oppskrift:
2 posjoner:

3 dl fløte
4 ss smør
1 dl vann
2 strøkne ts jbm

Hyper sa for siden:

hva er forskjell på smørgrøt og rømmegrøt?..
jeg liker IKKE rømmegrøt.....

Alyssa sa for siden:

Det er rømme i rømmegrøt, det er det ikke i smørgrøt. ;)

Hedda:) sa for siden:

Lavkarbopikene.no har johannesbrødkjernemel. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.