< Tilbake til oversikten

Magnesium?

Skrible sa for siden:

Siden jeg ikke har legetime før om en ukes tid, så spør jeg dere istedet!

Jeg fikk veldig streng beskjed om visse vitamintilskudd/tran jeg trengte - dette har jeg vært nøye med og spist hver dag, uten å legge til noe jeg ikke fikk beskjed om at jeg trengte.

Men - jeg legger merke til at det har blitt veldig tungt å gå. Pleier å sette pris på å spasere rundt i byen uten å ha det sånn - nå er det litt tungt å få med seg leggene, synes jeg. (Beina føles temmelig visne.) Det kan godt være at jeg rett og slett spiser for lite (jeg ligger på tre eurodiett-måltider daglig, stort sett helt uten noe ekstra - jeg har trøbbel med å få i meg mer), men det står også i diverse informasjonshefter at det kanskje er magnesium jeg mangler? Noen som har opplevd det samme?

Fedonisten sa for siden:

For det første syns jeg tre produkter pr. dag er veldig lite! De fleste får beskjed om å bruke 4-5 produkter hvis de ikke skal spise annen mat i tillegg....

Når det gjelder tunghetsfølelsen i bena; tar du kalium? (mener det heter Kaleorid og fås kjøpt på apoteket) Dette er EKSTREMT VIKTIG at du tar - hvis du ikke allerede gjør det.

Det KAN selvfølgelig også ha med mangel på magnesium å gjøre, men de fleste opplever heller muskelsmerter/kramper hvis man får for lite av det.

Men du spiser grønnsaker ved siden av produktene, sant?

:)

jeef-micro sa for siden:

Må si meg enig med Fedonisten... Tre måltider pr dag er ALT for lite. Disse produktene er både lavkarbo og lakv kcal, og du må ha litt energi for å holde deg på beina...

Jeg tar Magnesium og kaliumi allefall... Trodde det var "standard" på ED jeg..

Skrible sa for siden:

:) :)

Tusen takk for svar, begge to. Jeg fikk ikke kalium/magnesium med på listen da jeg var hos lege først, så jeg antok at hun mente det ikke skulle være nødvendig: nå skal jeg prøve å tygge litt av det også og se om det hjelper.

Er klar over at tre produkter per dag og ingenting annet er veldig lite, men jeg spiser meg veldig mett, og skjønner ikke hvordan jeg skal få i meg mer. :confused: Det blir kanskje litt lettere for meg i fase 2, om jeg da greier å spise en ED-'dessert' til det ordentlige måltidet mitt..

jeef-micro sa for siden:

Du må huske at når du spiser sålite vil kropen din gå i spare-modus da... jeg sliter også med å få i meg nok mat, og spiser ofte etter klokka for å få i meg maten. Ed-dessertene er jo mer ment som måltid enn som desserter....men jeg vet ikke nok til å påstå noe

Cam sa for siden:

Kan du ikke bare holde deg til de EDproduktene du liker (for det er vel noen få, iallfall?) og heller droppe de tingene du sliter med å få ned. Jeg har bare droppa alle de salte tingene, og gleder meg til de EDmåltidene jeg har! Spiser 4-5 hver dag, oftest 4. Jeg spiser heller ingen ting utenom. Dette har vi jo også skrevet en del om inn på den babbeltråden.

Jeg fikk ikke beskjed om noen tilskudd, det kan være det var fordi blodprøvene så fine ut? Hun nevnte iallfall ikke noe om det. Jeg har også følt meg litt "slapp" og tung i beina, men regner med det er fordi energiinntaket foreløpig er så veldig lite... Kan jo hende jeg burde prøve med kalium, var det det?

Men fikk altså ikke beskjed om noe lsikt, det er jo ikke så lenge vi er i fase 1 uansett, så de helt store skadene rekker man vel ikke å påføre kroppen! Blir aldri til at jeg gidder å ta sånne kosttilskudd heller, har prøvd tidligere... :-)

Men helt klart - du må spise mer enn 3 produkter om dagen! Men klarer du ikke det, må det da kunne være mulig å spise f.eks speilegg (selvf uten brød!) eller et stykke rent kjøtt i stedet for et av produktene? Hovedsaken er jo at du holder deg i ketose, og da er jo ikke egg, kjøtt eller fisk noe problem.

Skrible sa for siden:

Det var egentlig ikke smaken på produktene som var noe problem - bare det at jeg gikk rundt og var temmelig kvalm og slapp og sånn. Jeg tror det hadde mest med metformin-tilvenning å gjøre at jeg ikke fikk i meg så mye mat, egentlig. Virker litt lettere nå, og så har jeg fått tak i kalium også. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.