Jeg laget meg en nå til kvelds som smakte veldig godt :)
2 egg (hadde bare to igjen)
2 SS Udo
1 ss cocosa
1 ss meierismør
1 ss creme fraiche
100 gram frosne jordbær
1 ml stevia
frø fra en halv vaniljestang
en liten skvett melk
Jeg har en kommentar til spørsmålet om å bruke rå egg. Johnny Laupsa-Borge i Mat&Helse anbefaler å bruke bare eggeplommen og f eks å bruke eggehviten i nøttebrød. Rå eggehvite anbefaler han ikke av grunner han går nærmere inn på i artikkelen. www.matoghelse.no/index.php?id=312150
Et spørsmål: Har dere erfaring med hvor lenge en smoothie med rå egg etc kan/bør oppbevares i kjøleskap -f eks kan den lages kvelden før og tas med på jobben dagen etter?
Jeg, som følger ketolysekuren, kan vell egentli ikke ha noe frukt..:mad:
Og jeg som eeelsker smoothies....:( Men noen som vet noe om karbohydratinnholdet i bacardi razz?? Og noen gode oppskrifter på drinker med denne i??:p :p
Mange av disse oppskriftene ser gode ut, men jeg kan jo ikke spise bær under induksjon... :(
Noen gode oppskrifter på smothies som funker under induksjon, OG som smaker godt:)?
bruker å lage denne smoothien:
2 beger youplait 0% sukker (1 eple og en pære)(youghurt)
ca 1 ts natreen
frosne jordbær
en dæsj fløte
av og til litt vanilje kesam i og
Denne kan funke, nå er jeg jo også på vedvarende:) Men vil holde meg i ketose så lenge som mulig.
Kan snart innføre bær igjen, tror jeg. Men buhu... Jeg tåler ikke mandler:(
Kanskje man kan bruke solsikkefrø eller pinjekjerner i stedet??
Nå har jeg sjekka vedvarende-stigen, og jeg kunne, haha! faktisk forrige uke innføre frø og nøtter, uten at jeg gjorde det:eek:!
Overså visst det, jeg! Da blir det nøtter i helga:D
Og i uka som kommer kan jeg konsumere bær.
Det som er litt trist er at jeg tåler bare noen få nøtter, og det er så langt som jeg har funnet ut macademia, cashew og pistasj.
Jeg har tenkt å prøve meg litt forsiktig fram igjen, for å se om det har endret seg, noe det gjerne kan gjøre med allergier over åra. Men sist jeg spise mandler var det en definitiv reaksjon. Dessverre...
Da syns jeg du skal holde deg til det du vet du tåler jeg... er ikke noe vits i å utsette kroppen for den belastningen det å spise noe man er intolerant ovenfor.
Og husk, du får i deg masse bra med å bruke solsikkefrø og pinjekjerner, for fett er det jo nok av med både smør og eggeplommene i smoothien da...
Pisr 2 egg og 2 ts splenda til eggedosis. Ha det oppi blenderen sammen med 0,5 dl kremfløte, 100 gram bringebær og 5-6 isbiter. Kjør dette til en jevn røre, hell i et høyt glass, putt oppi et sugerør - og NYYYYYYYYYYYYYYT!!!!!!!!!!!!!!!!
Fru R, om jeg ikke husker feil så er du på indukson?!? Da må jeg desverre være så slem og brutal, og fortelle deg at du ikke kan spise bær :hylgrine:
Søtstoff er heller ikke så lurt på induksjon, men ikke "ulovlig". (Særlig om du har vært litt hekta på goderi før).
Jeg er på min 3 uke så strengt tatt er jeg ikke på introduksjon ennå....:o
Men det er kjekt å vite at du tenker på meg ;)
Jeg var i min svigemors 50 årsdag på søndag. og da ble det litt mere bær med krem enn det som var lurt... og jeg kom ut av ketosen...
I tillegg har jeg lest endel her inne på ketlolyse forumet og funnet ut det mest sannsynlig ikke er så lurt å droppe alle grønnsaker osv
Så derfor fant jeg ut at jeg måtte justere litt (vekta har gått veldig sent i forhold til andre her også.)
Vel, min konklusjon er da som følger:
Mere salat må til !
Frokosten blir en Smoothie, som går veldig fort med 2 barn som skal i barnehage...
Og så langt har jeg tatt av de 800 g jeg gikk opp etter helgen.... og tatt av 200 g ekstra så snart kan tickeren min flyttes igjen :D :D
Om du følger Atkins-stigen så kan man innføre bær sånn ca i femte eller sjette uke på vedvarende.
Man går ned i vekt selv om man ikke er i ketose også altså, så lenge man fortsatt ha noe å ta av!
De fleste går ut av ketose i løpet av vedvarende, jeg ha nok hoppet litt fram og tilbake nå i vedvarende, og er i så måte tilbake i induksjon nå, for jeg trenger en renseuke.
Det høres bra ut! Mange er i ketose langt over det:)
Jeg tror mitt øvre sjikte ligger på kanskje førti, men jeg har ikke forska så mye i det, klarer sjelden å spis så mye karber ayways:)
Hei :) jeg har protein pulver fra tn som heter fitness protein ? kan dette brukes ? Og kan jeg drikke denne smoothisen på ketolyse dietten ? Hvor mange karbs er det ?
Det står i boka hva du kan spise;)
(Så det spørs så klart hva du har i smothien).
Står det ikke på pakken hvor mange karber som er i pulveret? Om ikke, ville jeg holdt meg unna.
Ketolyse har soyaprotein, og den er det minimalt (ingen?) karber i.
Ser at det er flere som nevner " 1 måleskje" Stevia. Er det spesielle måleskjeer å få til Stevia?? Eller er det et "privat" mål som dere har kommet fram til?
Har Stevia , men synes det er vanskelig å beregne, blir lett formye og da blir det bittert.
Mvh Grovsnus
Ha en fin dag
Egg og olje i smoothien gjør den til en skikkelig måltid :)
Om du ikke vil ha det i, så er det ikke verre enn å kutte det, men da kan jeg ikke garantere for at det blir godt ;)
Denne smoothien er nok i overkant mye karber i da, men GOD er den:
1 banan
litt tofu
1 liten avokado
frosne bringebær/blåbær/jordbær/bjørnebær (kan gjerne blande)
2 ss linfrø
evt litt havrekli
en dæsj kanel
litt kardemomme
litt malt ingefær
bittelitt chilipulver
søtes etter behov (fungerer fint med Splenda eller Natreen)
Smaker helt fantastisk med ferske jorbær og litt hakkede mandler over!:)
Tror jeg skal lage idag ja. Kutter karbo på mandag, så gjett om jeg skal nyyyte siste dagene..:D
Problemet er at bananen er helt sentral smaksmessig. Spiser smoothie nå faktisk, mmm:) Men på mandag er det no, no bananas... Gleder meg litt og da..:)
pisk sammen kremfløte med proteinpulver(ikke til krem, men slik at du slipper klumper..) hell dette i en blender med 2 toppede t-skjeer med kakao ha oppi isbiter og mer melk eller lignende til den har rett konsistens. nam!:D:p:rolleyes:
2 egg + litt splenda= eggedosis
biola eller cultura (u/smak = mindre karber)
none mandel(flak gjerne)
en dæsj rapsolje (oliven smaker..)
gjerne en youplait
en dryss med bringebær (frosne) eller andre bær.
Pisr 2 egg og 2 ts splenda til eggedosis. Ha det oppi blenderen sammen med 0,5 dl kremfløte, 100 gram bringebær og 5-6 isbiter. Kjør dette til en jevn røre, hell i et høyt glass, putt oppi et sugerør - og NYYYYYYYYYYYYYYT!!!!!!!!!!!!!!!!
jeg prøvde denne oppskriften nå, men syntes den smakte veldig mye fløte, er det noe annen man kan ha oppi for at adet skal smake litt mer søtt?? uten å ta i sukker så klart! litt mer splenda kanskje??
Jeg bruker Stevia i mine smoothier. Veeeldig lite som skal til, tenk "lillefingertuppen". Men det er vel ikke mulig å kjøpte Stevia i norge, kanksje? Jeg har fått min fra USA.
De gangene jeg har i litt banan (en kvart), synes jeg det blir søtt nok. Men man skal jo være forsiktig med banan også, spørs jo hvilken filosofi man følger. :)
Mmm. Jeg laga sjokolademelk nå, hadde ikke isbiter osv, men bare å lage den litt tykkere og med is så blir det goood smoothie :D
Brukte 1 1/2 dl kremfløte og like mye vann, 2 spiseskjeer cocosa m smak, 2 t-skjeer bakekakao, 1 t-skje splenda og 1 eggeplomme. Konsistensen ble sjokomelk, supergod :) Litt mer fløte og litt mindre vann + isbiter tror jeg vil bli en perfect smoothie. og litt mer splenda for de som vil ha den søtere, jeg liker at den ikke er såå søt :)
Jeg lagde en god smoothie idag. Hentet fra Spisdegslank-bøkene. 1 dl kesam, litt fun light saft wild berries og litt frossen skogsbærblanding. Nammenam! Man kan også bruke andre safttyper og frosne bær. F.eks. frosne bringebær og bringebærsaft ;)
Til dere som har smakt smoothies med egg i; smaker det egg? Jeg er så redd for å prøve ut dette ;)
Det smaker overhodet ikke egg :nei: Jeg var også veldig skeptisk, for jeg syns rått egg er ekkelt, og liker ikke eggedosis. Men jeg bruker alltid eg i smoothiene nå :ja:
2 egg
2 ss Udo's Choice
2 ss Cocosa Extra Virgin
2 ss C.C.
1 dl kremfløte
100-150 gram frosne bær (som regel bringebær, men variere og/eller blander gjerne med bjørnebær, jordbær eller skogsbær fra tid til annen)
Lett dryss med hvit stevia (som regel 4-6 dryss)
2 egg
Ca 1/2 boks med kokosmelk
Noen never med frosne bringebær
Litt søtningsmiddel
Soyamelk for å få den rette konsistensen
(For mer fett kan litt av soyamelken byttes ut med fløte.)
Eggene og soyamelken smaker ingenting,
bare herlig bringebær og litt kokos.
Nam nam, fikk lyst å lage den nå. :D
Jeg orker ikke lese gjennom alle sidene for å se om denne er postet tidligere (tilgi meg... ) :cool:
Cappuchino-smoothie - 5 porsj
1 boks cottage cheese
8 dl vann (varm opp litt til kaffepulveret)
3 ss instant kaffepulver
60 g sjokolade proteinpulver (favoritten over alle er Scitec Nutrition sin Protein Delite med sjokoladeflak (!) NB er søtet ferdig - så ikke sikkert du trenger ekstra søtt i - smak deg fram! )
1 dl fløte
3 ss fiber (fibermix fra spis-deg-slank, men litt fiberhusk går sikkert også bra)
canderell eller natreen
kjør alt i blenderen og del på 5 flasker. Kan med hell fryses og er perfekt å ta med fra fryseren på morgenene og drikke litt senere på dagen.
Denne må jeg innrømme jeg er TOTALT hekta på - med fiber i blir den passe tykk og smooooooth - og jeg elsker jo kaffe/sjokoladesmaken (selv om jeg ikke drikker kaffe da...)
1/3 beger kesam (jeg bruker mager)
en neve valgfrie bær (jeg har bare prøvd jordbær og blåbær hver for seg)
1 god skvett fløte til søting
Jeg bruker absolutt ca.mål når jeg lager denne, så her er det bare å prøve seg frem!
Jeg får iallefall rundt 2,5 dl drikke som holder meg mett i 5 timer :)
Veldig grei å mekke når man har dårlig tid før jobb på morgenen :P
Jeg lurte på om dette kan regnes som et måltid, som f.eks til frokost? Og, kjenner man eggsmaken mye? Jeg er overhodet ikke glad i egg, men føler jeg må ha det med i ketolysedietten.
Hei
kjempeglad for oppskrifter på smoothie, som jeg elsker om morgenen. Kan man pøse på med fiber for å få dem mer mettende?
Jeg brukte knuste linfrø samt psyllium i min i dag, også sojamelk og linfrøolje sammen med egg og bær og stevia. Da jeg fortsatt syntes at den var litt tjukk, tilsatte jeg min egenlagede iste til passende konsistens, og det ble kjempebra, ga både mer smak og flere antioksidanter (laget på rooiboos-te) enn bare vann.
Væske kan også være naturell iste (feks søtet m fun light som også gir smak) - hvis du lager den på rooiboos-te eller grønn te så er det mye ernæringsmessig bra der:p
Jeg fikk akkurat lyst på denne, som lørdagsgodt. Men hvor kjøper du proteinpulveret? Hvis det er en landsdekkende helsekostkjede, så kansje de har det i Trondheim også. Må jeg bestille på nett, tar det jo dager.
Og hvor store er flaskene dine? Jeg tror jeg trenger flasker også.
Tror jeg må få meg ny blender. Min greier ikke knuse frosne jordbær også er det mange steder inni maskinen hvor det setter seg gørr. Noen som kan si meg en knallbra en som knuser alt?
Min favoritt smoothie:
Ca 200 gram bringebær
5 ss yogurt
2 egg
En dæsj fløte
Søtning
Litt olje
Har du nok væske pleier det ikke være noe problem - for lite væske gir problemer i mange blendere. Jeg kjøpte meg magic bullet fra tvshop for et par år siden og er sååååå sinnsykt fornøyd :) Blander i glasset du drikker fra så slipper ekstra renhold også :) Vet ikke hvor du får kjøpt den nå ser den ikke på tvshop - men jeg bruker den HVER dag - og blander bare det jeg vil ha i smoothien og 10 sek etterpå er isbiter knust og alt er blandet! Perfekt også for daquiries hehe - serverer rett fra glasset de lages i :)
ja den skal ikke brukes mer enn ett minutt av gangen så! nei jeg får prøve i morra før jobb... så får vi se åssen det går! nå er det tid for kveldsmat.... :)
Kjøpte meg blender (igjen, forrige vi hadde gikk i tordenværet ifjor sommer) sist uke og har fått totalt dilla på smoothies... driver og prøver meg fram, og har stort sett blitt fornøyd med forsøkene mine. Hadde akkurat en som var supergod, så tenkte jeg ville dele....
1 neve frosne bringebær
3 ss proteinpulver; 1ss vanilje og 2(ulike) ss sjokolade
2 rå egg
1 ss udo's, 2 ss cocosa(smeltet), 1 ss linfrø
2 "gode" ts gresk yoghurt
1 dl fløte
liten skvett kald kaffi (evt. 1-2 ts pulverkaffi i litt lunkent vann for å løse opp)
"bzzzzz" på blenderen i noen sekunder, og NAM!
--Dette gir to store gode glass, så "spiste" det ene og skal ha det andre til frokost imorra. God og mett nå :)
Noen som har noen tanker om denne? Tips til å forbedre/alternativer? Har prøvd noe liknende med skogsbærblanding(fra butikken) også, veldig godt det òg. Kjøpt gresk yoghurt idag etter å ha lest masse om gresk og tyrkisk yoghurt her inne igår, og syntes den var god!
1 banan
En håndfull frosne bringebær
2 ss yoghurt naturell
Litt appelsin juice
1 egg
Bland sammen!
Litt usikker på hvor sund denne oppskriften er siden jeg strengt tatt ikke har startet med lavkarbo for fullt enda(er i planleggingsfasen), men mettende er den i alle fall! :)
Bare lurer på noe, er det ikke endel karber i disse smoothien? Er det helt ok å starte med så mye karber til frokost, eller har dette ingen betydning så lenge man holder seg under antallet karber man skal ha per dag? (altså de på for eksempel ketolyse)
Takk for masse inspirasjon i denne tråden! Laget en deilig smoothie/sorbet etter jobb i dag og det var bare herlig!
I min smoothie hadde jeg:
1 egg
3-4 ss yoghurt naturell
litt sukrin
frosne bringebær og jordbær
Himmelsk!
Dessverre så sa det pang i det smoothien var ferdig, så nå må jeg kjøpe ny smoothiemaker!:( Så da må jeg leve en stund på denne, gitt....
Ser forresten flere her som uttrykker at de synes det er ekkelt med egg i smoothien. Det var jeg også redd for, men da jeg satt med min deilige sorbet tenkte jeg på at de der litt eksklusive istypene (Som Royal) har jo også egg i seg! Så da tenkte jeg ikke på det mer.... :p Håper dette kan hjelpe flere!
Idag lagte jeg min første lavkarbosmoothie! Den bestod av
100 g frosne bringebær
1 dl kremfløte
1 mellomstort egg
Fyttigrisen så godt det var altså! Og bare 4 karber. Lagte den i morges og tok med på skolen til lunsj i en termokopp. Holdt seg kjempefint. Jeg har bestilt Udo's Choice og Cocosa fra iherb, så skal prøve med det også når det kommer i posten :D
2 egg
1 lita ts tagatesse
75 g frosne bringebær
25 g valnøtter - hakkar dei litt før dei haes i blenderen
1 ss cocosa pure coconut oil
ett par dråpar Monin sugar free vanilla
Pisk egg og tagatesse til dosis. Bland dosisen sammen med resten i blenderen.
Kjør sammen til smoothie. Knallgod syns eg :)
Nå har jeg utvidet denne med 1 ss olivenolje for å gi lenger metthetsfølelse og høyere fettinnhold mens jeg venter på Udo's og cocosa. Smaker fremdeles dødsgodt :D
I min favorittsmoothie har jeg:
Frosne bringebær, jordbær eller blåbær
2-4 ss yoghurt naturell
Noen dråper natreen ved behov
1-2 dl vann evt. sukkerfri saft
Likte godt denne varianten da jeg fremdeles kunne ha meierivarer, men karbohydratutregningen er feil
100 gr bringebær = 3,3
1 egg = 0,3
1 dl fløte = 2,9
Totalt 6,5 karbohydrater
Jeg mener at blåbær er så sunt at det kan forsvares (man spiser liksom ikke en halvkilo i slengen!), men eplejuicen stjeler vel i overkant mye av dagskarbokvoten vil jeg tro. Om du drikker fun light (det gjør ikke jeg!) kan du kanskje finne en smak der som passer? Bare vann blir kanskje litt smakløst?
Man kan nok bruke farris med smak, eller fun light - alt ettersom hva man liker best :) Kombinasjonen blåbær og ingefær gir ganske mye smak i seg selv, så her er det bare å eksperimentere :) Jeg vurderer å gå til innkjøp av Torani sukkerfri vanilje- og ferskensirup.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.