< Tilbake til oversikten

Smoothie oppskrifter - her kan du dele din favoritt!

#201

Amarylliz sa for siden:

Lagde min første Smoothie i går kveld! Nam!:sikle:

2 egg
2 ss Raps olje
2 ss Kesam Vanilje
s ss Yoghurt Naturell
1 stor dæsj Splenda
En god del frosne bringebær

Vet ikke helt nærings-karbe-innhold, men godt var det!!!
Både mann og barn likte det også!

Den ble ganske tjukk, så kan vel kutte ned til 1 ss Kesam og 1 ss Yoghurt hvis man liker å drikke den. Jeg spiste den med skje!
Jeg merket ikke oljen!


#202

Siljevanilje sa for siden:

min nye skamgode smothie oppskrift er som følger:

2-3 egg
2 ss smør
1 liten yoghurt eller 2 ss kesam
en dæsj fløte
1 splenda stick
ca 100g av bringebær eller blåbær

mikses. nytes. :sikle:


#203

Trolljenta sa for siden:

Jeg laget meg en nå til kvelds som smakte veldig godt :)

2 egg (hadde bare to igjen)
2 SS Udo
1 ss cocosa
1 ss meierismør
1 ss creme fraiche
100 gram frosne jordbær
1 ml stevia
frø fra en halv vaniljestang
en liten skvett melk


#204

turid sa for siden:

Kan man ta rå egg og olje i alle smoothie oppskrifter for å få mere protein?


#205

Nille sa for siden:

Det gjør jeg ihvertfall ! :D


#206

tbear sa for siden:

Kjempefin tråd som har gitt meg lyst til å prøve.

Jeg har en kommentar til spørsmålet om å bruke rå egg. Johnny Laupsa-Borge i Mat&Helse anbefaler å bruke bare eggeplommen og f eks å bruke eggehviten i nøttebrød. Rå eggehvite anbefaler han ikke av grunner han går nærmere inn på i artikkelen. www.matoghelse.no/index.php?id=312150

Et spørsmål: Har dere erfaring med hvor lenge en smoothie med rå egg etc kan/bør oppbevares i kjøleskap -f eks kan den lages kvelden før og tas med på jobben dagen etter?


#207

Ninja sa for siden:

Anbefaler å oppbevare den i fryseren om natten, så tiner den litt ned til lunsj om du tar den opp når du våkner..


#208

aNNiii sa for siden:

Jeg, som følger ketolysekuren, kan vell egentli ikke ha noe frukt..:mad:
Og jeg som eeelsker smoothies....:( Men noen som vet noe om karbohydratinnholdet i bacardi razz?? Og noen gode oppskrifter på drinker med denne i??:p :p


#209

Photobscura sa for siden:

Mange av disse oppskriftene ser gode ut, men jeg kan jo ikke spise bær under induksjon... :(
Noen gode oppskrifter på smothies som funker under induksjon, OG som smaker godt:)?


#210

stinasol sa for siden:

bruker å lage denne smoothien:
2 beger youplait 0% sukker (1 eple og en pære)(youghurt)
ca 1 ts natreen
frosne jordbær
en dæsj fløte
av og til litt vanilje kesam i og


#211

Ziggy sa for siden:

Du kan jo sjekke ut OE Smoothien, som du finner på denne linken...

OE_Smoothies

Her er det og en god del info om smoothies og lavkarbokosthold.

Selve oppskriften er som følger;

Tror du kan bruke en del av denne på induksjonen også, om ikke hele porsjonen på en gang, du får i såfall regne litt på karboinnholdet først... ;)

.


#212

Photobscura sa for siden:

Denne kan funke, nå er jeg jo også på vedvarende:) Men vil holde meg i ketose så lenge som mulig.
Kan snart innføre bær igjen, tror jeg. Men buhu... Jeg tåler ikke mandler:(
Kanskje man kan bruke solsikkefrø eller pinjekjerner i stedet??


#213

Ziggy sa for siden:

Klart du kan, men hva med evt. hasselnøtter eller valnøtter?!? De har også god fettsyresammensetning! :)

Og ja, er du på vedvarende, så kan du slik jeg husker det, inkludere bær igjen, men sjekk med boka først, så du er sikker da!

.


#214

Photobscura sa for siden:

Nå har jeg sjekka vedvarende-stigen, og jeg kunne, haha! faktisk forrige uke innføre frø og nøtter, uten at jeg gjorde det:eek:!
Overså visst det, jeg! Da blir det nøtter i helga:D
Og i uka som kommer kan jeg konsumere bær.
Det som er litt trist er at jeg tåler bare noen få nøtter, og det er så langt som jeg har funnet ut macademia, cashew og pistasj.
Jeg har tenkt å prøve meg litt forsiktig fram igjen, for å se om det har endret seg, noe det gjerne kan gjøre med allergier over åra. Men sist jeg spise mandler var det en definitiv reaksjon. Dessverre...


#215

Ziggy sa for siden:

Da syns jeg du skal holde deg til det du vet du tåler jeg... er ikke noe vits i å utsette kroppen for den belastningen det å spise noe man er intolerant ovenfor.

Og husk, du får i deg masse bra med å bruke solsikkefrø og pinjekjerner, for fett er det jo nok av med både smør og eggeplommene i smoothien da...

.


#216

Tette80 sa for siden:

Her er oppskrift på en meget enkel smoothie:

Pisr 2 egg og 2 ts splenda til eggedosis. Ha det oppi blenderen sammen med 0,5 dl kremfløte, 100 gram bringebær og 5-6 isbiter. Kjør dette til en jevn røre, hell i et høyt glass, putt oppi et sugerør - og NYYYYYYYYYYYYYYT!!!!!!!!!!!!!!!!

:p


#217

Fru R sa for siden:

TUSEN TAKK !!
Er veldig glad for at du la ut denne oppskriften enkel og kjempe god :)

Og ikke minst den er uten melketing som jeg bør ligge unna.....


#218

Photobscura sa for siden:

Fru R, om jeg ikke husker feil så er du på indukson?!? Da må jeg desverre være så slem og brutal, og fortelle deg at du ikke kan spise bær :hylgrine:
Søtstoff er heller ikke så lurt på induksjon, men ikke "ulovlig". (Særlig om du har vært litt hekta på goderi før).


#219

Fru R sa for siden:

Jeg er på min 3 uke så strengt tatt er jeg ikke på introduksjon ennå....:o
Men det er kjekt å vite at du tenker på meg ;)

Jeg var i min svigemors 50 årsdag på søndag. og da ble det litt mere bær med krem enn det som var lurt... og jeg kom ut av ketosen...
I tillegg har jeg lest endel her inne på ketlolyse forumet og funnet ut det mest sannsynlig ikke er så lurt å droppe alle grønnsaker osv

Så derfor fant jeg ut at jeg måtte justere litt (vekta har gått veldig sent i forhold til andre her også.)

Vel, min konklusjon er da som følger:
Mere salat må til !
Frokosten blir en Smoothie, som går veldig fort med 2 barn som skal i barnehage...

Og så langt har jeg tatt av de 800 g jeg gikk opp etter helgen.... og tatt av 200 g ekstra så snart kan tickeren min flyttes igjen :D :D


#220

Photobscura sa for siden:

Hurra og gratulerer:D

Om du følger Atkins-stigen så kan man innføre bær sånn ca i femte eller sjette uke på vedvarende.
Man går ned i vekt selv om man ikke er i ketose også altså, så lenge man fortsatt ha noe å ta av!
De fleste går ut av ketose i løpet av vedvarende, jeg ha nok hoppet litt fram og tilbake nå i vedvarende, og er i så måte tilbake i induksjon nå, for jeg trenger en renseuke.


#221

Fru R sa for siden:

Ja jeg hoppet over et par trinn... Kan ikke ha melkeprod. og det trinnet er før bær , så jeg tok "en spansk en" :-)

Vet ikke hvor mange karber jeg ligger på nå men tror det er mellom 20 og 30.


#222

Photobscura sa for siden:

Det høres bra ut! Mange er i ketose langt over det:)
Jeg tror mitt øvre sjikte ligger på kanskje førti, men jeg har ikke forska så mye i det, klarer sjelden å spis så mye karber ayways:)


#223

Frøya sa for siden:

jeg savner smoothie oppskrifter med grønnsaker. Er det noen som har prøvd det?

spent på svar :)


#224

Suzy sa for siden:

Wow, Dette hørtes godt ut. Må prøves med en gang. Har for øvrig kjøpt inn MCT olje som jeg skal ha oppi.


#225

ninniaasen sa for siden:

Hei :) jeg har protein pulver fra tn som heter fitness protein ? kan dette brukes ? Og kan jeg drikke denne smoothisen på ketolyse dietten ? Hvor mange karbs er det ?


#226

Photobscura sa for siden:

Det står i boka hva du kan spise;)
(Så det spørs så klart hva du har i smothien).

Står det ikke på pakken hvor mange karber som er i pulveret? Om ikke, ville jeg holdt meg unna.
Ketolyse har soyaprotein, og den er det minimalt (ingen?) karber i.


#227

Kira Bowlers sa for siden:

Oj, oj, oj, og jeg som trodde jeg måtte unngå nesten all frukt! ;)


#228

Madamim sa for siden:

En kjenner ikke at det er egg i smoothien... :)


#229

Grovsnus sa for siden:

Ser at det er flere som nevner " 1 måleskje" Stevia. Er det spesielle måleskjeer å få til Stevia?? Eller er det et "privat" mål som dere har kommet fram til?
Har Stevia , men synes det er vanskelig å beregne, blir lett formye og da blir det bittert.
Mvh Grovsnus
Ha en fin dag


#230

Tuppen sa for siden:

lurer jeg også på.....:confused:


#231

Aline sa for siden:

Egg og olje i smoothien gjør den til en skikkelig måltid :)
Om du ikke vil ha det i, så er det ikke verre enn å kutte det, men da kan jeg ikke garantere for at det blir godt ;)


#232

Nike sa for siden:

Denne smoothien er nok i overkant mye karber i da, men GOD er den:

1 banan
litt tofu
1 liten avokado
frosne bringebær/blåbær/jordbær/bjørnebær (kan gjerne blande)
2 ss linfrø
evt litt havrekli
en dæsj kanel
litt kardemomme
litt malt ingefær
bittelitt chilipulver
søtes etter behov (fungerer fint med Splenda eller Natreen)

Smaker helt fantastisk med ferske jorbær og litt hakkede mandler over!:)

Tror jeg skal lage idag ja. Kutter karbo på mandag, så gjett om jeg skal nyyyte siste dagene..:D


#233

Photobscura sa for siden:

Om man kutter ut bananen og bytter havrekli med kruskakli, så blire bra!


#234

Nike sa for siden:

Problemet er at bananen er helt sentral smaksmessig. Spiser smoothie nå faktisk, mmm:) Men på mandag er det no, no bananas... Gleder meg litt og da..:)


#235

Petronella sa for siden:

Så mange deilige oppskrifter. Godt nå når sommeren setter inn:)


#236

Ninetter sa for siden:

pisk sammen kremfløte med proteinpulver(ikke til krem, men slik at du slipper klumper..) hell dette i en blender med 2 toppede t-skjeer med kakao ha oppi isbiter og mer melk eller lignende til den har rett konsistens. nam!:D:p:rolleyes:

Flott å ha før trening, som jeg bruker den til^^,


#237

luringen sa for siden:

2 egg + litt splenda= eggedosis
biola eller cultura (u/smak = mindre karber)
none mandel(flak gjerne)
en dæsj rapsolje (oliven smaker..)
gjerne en youplait
en dryss med bringebær (frosne) eller andre bær.

Vroooom!


#238

Ninetter sa for siden:

haha! vet du hva "en spansk en" kommer ifraxD selve ordtaket:P?


#239

swimzy sa for siden:

denne oppskriften, er det mye karbohydrater i den???


#240

swimzy sa for siden:

Pisr 2 egg og 2 ts splenda til eggedosis. Ha det oppi blenderen sammen med 0,5 dl kremfløte, 100 gram bringebær og 5-6 isbiter. Kjør dette til en jevn røre, hell i et høyt glass, putt oppi et sugerør - og NYYYYYYYYYYYYYYT!!!!!!!!!!!!!!!!

jeg prøvde denne oppskriften nå, men syntes den smakte veldig mye fløte, er det noe annen man kan ha oppi for at adet skal smake litt mer søtt?? uten å ta i sukker så klart! litt mer splenda kanskje??


#241

mofe sa for siden:

Jeg bruker Stevia i mine smoothier. Veeeldig lite som skal til, tenk "lillefingertuppen". Men det er vel ikke mulig å kjøpte Stevia i norge, kanksje? Jeg har fått min fra USA.

De gangene jeg har i litt banan (en kvart), synes jeg det blir søtt nok. Men man skal jo være forsiktig med banan også, spørs jo hvilken filosofi man følger. :)


#242

klarasophie sa for siden:

Jeg laget en nå uten egg, ble veldig bra, men veide jo ikke opp ingrediensene da..

Men tok en del frosne jordbær, litt fløte, 1 1/2 teskje splenda, litt fun light wild berries saft

Ble kjempe godt, måtte spises med skje, deilig dessert! :)


#243

snuppsi sa for siden:

Mmm. Jeg laga sjokolademelk nå, hadde ikke isbiter osv, men bare å lage den litt tykkere og med is så blir det goood smoothie :D
Brukte 1 1/2 dl kremfløte og like mye vann, 2 spiseskjeer cocosa m smak, 2 t-skjeer bakekakao, 1 t-skje splenda og 1 eggeplomme. Konsistensen ble sjokomelk, supergod :) Litt mer fløte og litt mindre vann + isbiter tror jeg vil bli en perfect smoothie. og litt mer splenda for de som vil ha den søtere, jeg liker at den ikke er såå søt :)

Også god som kakao uten eggeplomma :)


#244

alkymist sa for siden:

her var det mange gode smoothies, men jeg savner karbo innholdet.......hvor mange slike kan man drikke? tilsvarer de et måltid??


#245

brud09 sa for siden:

Jeg lagde en god smoothie idag. Hentet fra Spisdegslank-bøkene. 1 dl kesam, litt fun light saft wild berries og litt frossen skogsbærblanding. Nammenam! Man kan også bruke andre safttyper og frosne bær. F.eks. frosne bringebær og bringebærsaft ;)

Til dere som har smakt smoothies med egg i; smaker det egg? Jeg er så redd for å prøve ut dette ;)


#246

Carisma sa for siden:

Det smaker overhodet ikke egg :nei: Jeg var også veldig skeptisk, for jeg syns rått egg er ekkelt, og liker ikke eggedosis. Men jeg bruker alltid eg i smoothiene nå :ja:


#247

Ingja sa for siden:

Hei!
Hvor får dere kjøpt avocadoolje? De hadde ikke på de lokale helsekosten.
Hvor stor beholder er det, og hva koster det sånn ca?


#248

Ingja sa for siden:

Hvor får du kjøpt avocadoolje?


#249

whynn sa for siden:

jeg er helt ny i dete.. sett på meg selv som vldig "sunn" når jeg har laget den smoothien jeg liker besst.

100 g frosene jordbær
1 eple
2 dl eplejuice.

eller

3 epler
isbiter
2 dl Eple og mango juice..

nyyydlig.. men åssen er det med frukt og sånn på lavkarbo !? lov !?


#250

Photobscura sa for siden:

Eple? Mango? Juice?? Det spørs nå hvilken filosofi du vil følge, men dette tror jeg blir for mye selv for Fedon :p
Frukt=sukker ;)


#251

Idaaee89 sa for siden:

En enkel og sunn smoothie:

1 beger med mager kesam
En dæsj fun light etter smak (anbefaler bringebær)
Mange isbiter
Evt 1-2 ts splenda for å få den søtere.

Smaker som biola bringebær! Kjempegod, enkel og proteinrik! : )


#252

a.p. sa for siden:

Her er den jeg pleier å lage:

2 egg
2 ss Udo's Choice
2 ss Cocosa Extra Virgin
2 ss C.C.
1 dl kremfløte
100-150 gram frosne bær (som regel bringebær, men variere og/eller blander gjerne med bjørnebær, jordbær eller skogsbær fra tid til annen)
Lett dryss med hvit stevia (som regel 4-6 dryss)


#253

celma sa for siden:

Bringebærsmooothie:)

150g halvfrosne bringebær
1/2 avokado
2 rå egg
1 sp solsikkekjerner
1 sp linfrø
1 sp rapsolje

protein: 23g
fett: 44g
karbohydrat: 6g
Kcal: 533


#254

malleleo sa for siden:

til 2 porsjoner

3 egg, 2 dl fløte, 1 ts heistad blådæresyltetøy, 1 ss cocosa, 1 ss rømme.

kjempegod!


#255

Noddyboy sa for siden:

Smoothie fra Noddyboy, perfekt før trening og etter

  • Kesam eller naturell yoghurt
  • Frosne blåbær, bringebær eller skogsbærblanding
  • 1 ss nypepulver (for ekstra antioksidanter)
  • 1-2 egg
  • 2 ss proteinpulver (kanskje ikke så nødvendig hvis man bruker egg men bidrar med fluffy konsistens)
  • En halv avokado (masse gode fettsyrer og kremete konsistens..nei det blir ikke grønn smak...)
  • Liten håndfull linfrø
  • Noe væske, melk eller bare vann

Kos dere...yum yum:visemuskl


#256

Babycherry sa for siden:

Jeg laget en smuuuuudi nå som var ganske god. :p

2 egg
2 ts splenda
en dæsj vaniljesukker
Mix til eggedosis
3-4 ss youghurt naturell
2 ts rapsolje
frosne blåbær til du syns det er passe!

:)


#257

Camel sa for siden:

Jeg har fått helt dilla på denne varianten:

2 egg
Ca 1/2 boks med kokosmelk
Noen never med frosne bringebær
Litt søtningsmiddel
Soyamelk for å få den rette konsistensen
(For mer fett kan litt av soyamelken byttes ut med fløte.)

Eggene og soyamelken smaker ingenting,
bare herlig bringebær og litt kokos.
Nam nam, fikk lyst å lage den nå. :D


#258

Nerthus sa for siden:

Jeg orker ikke lese gjennom alle sidene for å se om denne er postet tidligere (tilgi meg... ) :cool:

Cappuchino-smoothie - 5 porsj

1 boks cottage cheese
8 dl vann (varm opp litt til kaffepulveret)
3 ss instant kaffepulver
60 g sjokolade proteinpulver (favoritten over alle er Scitec Nutrition sin Protein Delite med sjokoladeflak (!) NB er søtet ferdig - så ikke sikkert du trenger ekstra søtt i - smak deg fram! )
1 dl fløte
3 ss fiber (fibermix fra spis-deg-slank, men litt fiberhusk går sikkert også bra)
canderell eller natreen

kjør alt i blenderen og del på 5 flasker. Kan med hell fryses og er perfekt å ta med fra fryseren på morgenene og drikke litt senere på dagen.

Denne må jeg innrømme jeg er TOTALT hekta på - med fiber i blir den passe tykk og smooooooth - og jeg elsker jo kaffe/sjokoladesmaken (selv om jeg ikke drikker kaffe da...)

ca 180 kcal og ca 2.5 g karbo pr porsj.


#259

Holtappen sa for siden:

Helt enig:D denne er bare nydelig :p


#260

rariteten sa for siden:

Min superenkle smoothie:

1/3 beger kesam (jeg bruker mager)
en neve valgfrie bær (jeg har bare prøvd jordbær og blåbær hver for seg)
1 god skvett fløte til søting

Jeg bruker absolutt ca.mål når jeg lager denne, så her er det bare å prøve seg frem!
Jeg får iallefall rundt 2,5 dl drikke som holder meg mett i 5 timer :)

Veldig grei å mekke når man har dårlig tid før jobb på morgenen :P


#261

Tropika sa for siden:

Åh.. så mange gode oppskrifter..

Jeg lurte på om dette kan regnes som et måltid, som f.eks til frokost? Og, kjenner man eggsmaken mye? Jeg er overhodet ikke glad i egg, men føler jeg må ha det med i ketolysedietten.


#262

steppeulven sa for siden:

Hei
kjempeglad for oppskrifter på smoothie, som jeg elsker om morgenen. Kan man pøse på med fiber for å få dem mer mettende?
Jeg brukte knuste linfrø samt psyllium i min i dag, også sojamelk og linfrøolje sammen med egg og bær og stevia. Da jeg fortsatt syntes at den var litt tjukk, tilsatte jeg min egenlagede iste til passende konsistens, og det ble kjempebra, ga både mer smak og flere antioksidanter (laget på rooiboos-te) enn bare vann.


#263

steppeulven sa for siden:

Kjenner ikke eggsmaken i det hele tatt :D


#264

steppeulven sa for siden:

Væske kan også være naturell iste (feks søtet m fun light som også gir smak) - hvis du lager den på rooiboos-te eller grønn te så er det mye ernæringsmessig bra der:p


#265

NIK sa for siden:

NAM! Takk for oppskrift :)


#266

Nerthus sa for siden:

:D brukte den i shots-glass som dessert på tapas-bordet mitt i helga jeg - og den gikk unna gitt!


#267

laura83 sa for siden:

pisker dere egedosisen først og har den i blenderen etterpå???


#268

Idarull sa for siden:

jeg gjør ikke det, har ikke blitt syk av rå egg hittil. hehe. hverken ser eller smaker eggene :D


#269

mam sa for siden:

Jeg fikk akkurat lyst på denne, som lørdagsgodt. Men hvor kjøper du proteinpulveret? Hvis det er en landsdekkende helsekostkjede, så kansje de har det i Trondheim også. Må jeg bestille på nett, tar det jo dager.

Og hvor store er flaskene dine? Jeg tror jeg trenger flasker også.


#270

swimzy sa for siden:

denne prøvde jeg idag med blåbær :D ble godt :)


#271

Idarull sa for siden:

Tror jeg må få meg ny blender. Min greier ikke knuse frosne jordbær også er det mange steder inni maskinen hvor det setter seg gørr. Noen som kan si meg en knallbra en som knuser alt?

Min favoritt smoothie:
Ca 200 gram bringebær
5 ss yogurt
2 egg
En dæsj fløte
Søtning
Litt olje


#272

Nerthus sa for siden:

Har du nok væske pleier det ikke være noe problem - for lite væske gir problemer i mange blendere. Jeg kjøpte meg magic bullet fra tvshop for et par år siden og er sååååå sinnsykt fornøyd :) Blander i glasset du drikker fra så slipper ekstra renhold også :) Vet ikke hvor du får kjøpt den nå ser den ikke på tvshop - men jeg bruker den HVER dag - og blander bare det jeg vil ha i smoothien og 10 sek etterpå er isbiter knust og alt er blandet! Perfekt også for daquiries hehe - serverer rett fra glasset de lages i :)


#273

Idarull sa for siden:

jeg har en magic bullet. kanskje jeg skal prøve den igjen da. den bråker noe vannvittig!


#274

Nerthus sa for siden:

Det gjør den - men i veldig kort tid ;)


#275

Idarull sa for siden:

ja den skal ikke brukes mer enn ett minutt av gangen så! nei jeg får prøve i morra før jobb... så får vi se åssen det går! nå er det tid for kveldsmat.... :)


#276

nøstis sa for siden:

Her er min favoritt :D

2 egg
4-5 frosne jordbær eller bjørnebær
1 ss vanilje kesam/yoghurt
1/5 dl eple juice (evt fun light eple pære saft)

Bland sammen med stavmixer. Kjempegod og frisk når du er sugen på noe godt! ;)


#277

Eucalyptus sa for siden:

En smootie med masse fett:

50 g skogsbærblanding (liker denne best)
15 ml Udo´s choise
2 ss cocosa extra virgin
1,5 dl cocosmelk
1 egg
1 ss CF

En deilig og frisk smootie som metter lenge:) :D


#278

Tirililltove sa for siden:

Takkfor oppskrift u/egg, er allergikere


#279

dollie76 sa for siden:

Kjøpte meg blender (igjen, forrige vi hadde gikk i tordenværet ifjor sommer) sist uke og har fått totalt dilla på smoothies... driver og prøver meg fram, og har stort sett blitt fornøyd med forsøkene mine. Hadde akkurat en som var supergod, så tenkte jeg ville dele....

1 neve frosne bringebær
3 ss proteinpulver; 1ss vanilje og 2(ulike) ss sjokolade
2 rå egg
1 ss udo's, 2 ss cocosa(smeltet), 1 ss linfrø
2 "gode" ts gresk yoghurt
1 dl fløte
liten skvett kald kaffi (evt. 1-2 ts pulverkaffi i litt lunkent vann for å løse opp)

"bzzzzz" på blenderen i noen sekunder, og NAM!
--Dette gir to store gode glass, så "spiste" det ene og skal ha det andre til frokost imorra. God og mett nå :)

Noen som har noen tanker om denne? Tips til å forbedre/alternativer? Har prøvd noe liknende med skogsbærblanding(fra butikken) også, veldig godt det òg. Kjøpt gresk yoghurt idag etter å ha lest masse om gresk og tyrkisk yoghurt her inne igår, og syntes den var god!


#280

Nerthus sa for siden:

Varier med bjørnebær feks, jeg liker det bedre enn bringebær må jeg innrømme :)

Ellers bruker jeg og blande fløte med soyadrikk (2 gram kh pr dl) for å få ned kaloriene - siden jeg må passe de litt :) (kaloriene altså...)


#281

LibraGirl sa for siden:

Her er min favoritt:
2dl Bjørnebær - frosne
1dl Biola blåbær
2ss Skyr vanilje
2ss Raps olje

Snadder når man har mistet matlysten :D


#282

Paris sa for siden:

Fikk så lyst på smoothie eg, så eg bare prøvde meg frem. Jeg likte den veldig godt da, så deler oppskrift med dere:

2 stk egg og litt stevia til eggedosis
1 næve frøsne jorbær
1 dl fløte
1 god dæsj rapsolje
1,5 dl fun light saft med granateple-smak

Er så mett etter et halvt glass!! Dette var virkelig smoothie etter min smak - kanskje noen syns den er for "løs", men sånn jeg liker dem ;)


#283

lisebj10 sa for siden:

Her er min favoritt!

1 banan
En håndfull frosne bringebær
2 ss yoghurt naturell
Litt appelsin juice
1 egg

Bland sammen!

Litt usikker på hvor sund denne oppskriften er siden jeg strengt tatt ikke har startet med lavkarbo for fullt enda(er i planleggingsfasen), men mettende er den i alle fall! :)


#284

Photobscura sa for siden:

Jeg tror det er forsvinnende få her inne som har bananer og appelsinjuice i sitt daglige kosthold. ;)


#285

lisebj10 sa for siden:

Der sier du nok noe :)

Er bare i planleggings/informasjon innhenting fasen!
Får prøve meg på en versjon uten disse!


#286

Arote sa for siden:

Blir som regel denne til frokost, enkelt og godt:

2 egg
1 ss sukrin
2 ss rapsolje
1 dl fløte
3 små skvetter med fun light bringebær
1 neve frosne bringebær

Eggedosis av egg og sukrin, så oppi med resten på lav hastighet til den er rosa :)


#287

Peaches sa for siden:

Bare lurer på noe, er det ikke endel karber i disse smoothien? Er det helt ok å starte med så mye karber til frokost, eller har dette ingen betydning så lenge man holder seg under antallet karber man skal ha per dag? (altså de på for eksempel ketolyse)

Frister med en deilig smoothie til frokost:)


#288

Sweetie73 sa for siden:

Takk for masse inspirasjon i denne tråden! Laget en deilig smoothie/sorbet etter jobb i dag og det var bare herlig!

I min smoothie hadde jeg:
1 egg
3-4 ss yoghurt naturell
litt sukrin
frosne bringebær og jordbær

Himmelsk!

Dessverre så sa det pang i det smoothien var ferdig, så nå må jeg kjøpe ny smoothiemaker!:( Så da må jeg leve en stund på denne, gitt....

Ser forresten flere her som uttrykker at de synes det er ekkelt med egg i smoothien. Det var jeg også redd for, men da jeg satt med min deilige sorbet tenkte jeg på at de der litt eksklusive istypene (Som Royal) har jo også egg i seg! Så da tenkte jeg ikke på det mer.... :p Håper dette kan hjelpe flere!


#289

Mints sa for siden:

Idag lagte jeg min første lavkarbosmoothie! Den bestod av

100 g frosne bringebær
1 dl kremfløte
1 mellomstort egg

Fyttigrisen så godt det var altså! Og bare 4 karber. Lagte den i morges og tok med på skolen til lunsj i en termokopp. Holdt seg kjempefint. Jeg har bestilt Udo's Choice og Cocosa fra iherb, så skal prøve med det også når det kommer i posten :D


#290

Mariann S sa for siden:

Min smoothie :love:

2 egg
1 lita ts tagatesse
75 g frosne bringebær
25 g valnøtter - hakkar dei litt før dei haes i blenderen
1 ss cocosa pure coconut oil
ett par dråpar Monin sugar free vanilla

Pisk egg og tagatesse til dosis. Bland dosisen sammen med resten i blenderen.
Kjør sammen til smoothie. Knallgod syns eg :)


#291

Mints sa for siden:

Nå har jeg utvidet denne med 1 ss olivenolje for å gi lenger metthetsfølelse og høyere fettinnhold mens jeg venter på Udo's og cocosa. Smaker fremdeles dødsgodt :D


#292

Annemor4 sa for siden:

Er heilt fersk i gamet, og lurer på korleis denne smoothien er sånn lavkarbomessig:

75 g frosne bringebær
2 ss fløte
1 egg
2 ss rapsolje
2 ss cc
10 mandler
Ein skvett melk


#293

Målselv sa for siden:

Mektig og god smoothie:
150 g honningmelon/kantalopemelon
1 ss cocosa
2 egg
5 valnøtter
Inneholder ca. 10 karbohydrater pr. posjon


#294

Bonna sa for siden:

I min favorittsmoothie har jeg:
Frosne bringebær, jordbær eller blåbær
2-4 ss yoghurt naturell
Noen dråper natreen ved behov
1-2 dl vann evt. sukkerfri saft


#295

Jammo sa for siden:

Følger :)


#296

BenteR sa for siden:

Likte godt denne varianten da jeg fremdeles kunne ha meierivarer, men karbohydratutregningen er feil
100 gr bringebær = 3,3
1 egg = 0,3
1 dl fløte = 2,9
Totalt 6,5 karbohydrater


#297

Lizzia sa for siden:

Jeg smakte en smoothie her en dag, og lurer på om det kommer under lavkarbo:

3/4 kopp halvtint blåbær
en tommelstor bit av ingefær
nok eplejuice til at smoothien blir drikkbar
sukkerfri vaniljeessens
sukkerfri ferskenessens

Den var virkelig frisk og god! :)


#298

Carisma sa for siden:

Nei, eplejuice er ikke lavkarbo. Blåbær er på kanten, kommer an på hvor lavt du ligger på karber.


#299

TrillTrall sa for siden:

Jeg mener at blåbær er så sunt at det kan forsvares (man spiser liksom ikke en halvkilo i slengen!), men eplejuicen stjeler vel i overkant mye av dagskarbokvoten vil jeg tro. Om du drikker fun light (det gjør ikke jeg!) kan du kanskje finne en smak der som passer? Bare vann blir kanskje litt smakløst?


#300

Lizzia sa for siden:

Man kan nok bruke farris med smak, eller fun light - alt ettersom hva man liker best :) Kombinasjonen blåbær og ingefær gir ganske mye smak i seg selv, så her er det bare å eksperimentere :) Jeg vurderer å gå til innkjøp av Torani sukkerfri vanilje- og ferskensirup.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.