Lisbeth sa for siden:
Kjøpte meg Extra Virgin Cocosa i dag, for å prøve å få i meg litt mer fett. Tok en liten dært på tuppen av teskjea for å smake..og det gikk rett ut igjen..ugh...
Hvordan bruker du cocosa??
Lisbeth sa for siden:
Kjøpte meg Extra Virgin Cocosa i dag, for å prøve å få i meg litt mer fett. Tok en liten dært på tuppen av teskjea for å smake..og det gikk rett ut igjen..ugh...
Hvordan bruker du cocosa??
nalana sa for siden:
I en ekstra god kaffe. Gjerne koffeinfri. Jeg tilsetter også gjerne litt smør og fløte. Og litt Splenda må jeg innrømme:o
Embla sa for siden:
Jeg har fått helt dilla på Cocosa og har ingen problemer med å spise det rent:D
Bruker det også i bakst(vafler, brød eller kaker for eksempel) og sauser for å nevne noen eksempler. Har også hørt om folk som bruker det i kaffe og jeg er sikker på at det går fint an å bruke i drikker som smoothies også.
Det er bare noen dager siden jeg kjøpte min første krukke selv, men mitt inntrykk er at det egentlig kan brukes til det aller meste. Er sikker på at de fleste her inne er godt vant med dette og har masse gode ideer å komme med også;)
Manina sa for siden:
Jeg lar det smelte på varm mat, f.eks. omelett med div. fyll og revet parmesanost, eller har det oppi cappuccino, gjerne med noe ekstra krydder, som ingefær, kanel og kardemomme.
Tar ikke så mye om gangen, men sprer det utover dagen. Det skal uansett helst ikke tas på fastende mage.
Millsi sa for siden:
Kaffe med kookos smak? hmm..må prøves!
Photobscura sa for siden:
Jeg synes det er godt, og spiser det som kosttilskudd, en til to ss om dagen. Men jeg kan skjønne at ikke alle liker det like godt.
Da vi jeg heller anbefale cocosa pure, den er smaksfri, eller MCT-olje, som du kan lese mer om her: karbojunkie.wilhelmsen.biz/showthread.php?t=2810
Gamlemor sa for siden:
Jeg greier heller ikke å spise cocosa, nei.
Har brukt det i noen gryter, det fungerer fint.
Og så prøvde jeg kaffe med litt cocosa, fløte og suketter (evt splenda), det ble litt irish coffee-aktig. Minus whiskyen, da.
Synes det var godt, jeg.
Georgine sa for siden:
Jeg smelter det med 99 % sjokolade: 100 gram cocosa og 20 gram sjokolade. Heller det i isterningsbrett og lar det kjøle seg :sikle:
SusieBlues sa for siden:
Jeg spiser det med teskje. Smaker jo ren kokos. Synes det er helt greit, jeg.
Jeg har også litt oppi kakao som er laget av fløte og kakaopulver
nalana sa for siden:
Så utrolig lurt, men er du ikke litt kjip på sjokoladen?:o
Kanskje konsistensen blir best med denne fordelingen?
Georgine sa for siden:
Om du bruker 86% sjokolade så må du ha i mer ja, men 99% er jo nesten kakao så det holder.
Det blir enda bedre om du putter en mandel eller to i hvert rom i isbitbrettet før du heller over blandingen :D
Lisbeth sa for siden:
Takk for mange lure ideér :) Siden jeg ikke drikker kaffe tror jeg at jeg skal prøve forslaget til Georgine :D Jeg har bare 70% sjokolade, så jeg får vel vente til i morgen..
nalana sa for siden:
Får prøve med 86 %, det er det sterkeste jeg finner. Så utrolig bra å ha slike godbiter på lur, og det helt uten kunstig søtning!:D
Gleder meg til å prøve dette.
tommygutt sa for siden:
Jeg bruker cocosa i proteinshake. Smelter en te-skje i litt varmt vann og heller det opp i blendern sammen med resten av "suppa". Konklusjon, det er cocosa som hever smaken :o)
Smula sa for siden:
Må jeg få spørre et dumt spørsmål fra en som aldri har satt sine ben i en Cocosa-krukke:
Hvordan er Delfiafett i forhold til Cocosa...? Er det tilnærmet det samme eller noe helt annet?
Valeriana sa for siden:
Jeg vil ikke anbefale delfiafett. På pakka står det at den inneholder delvis herdet fett og det kan bety transfett. Se denne tråden:forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=4759
Delfiafett er visstnok "bunnslagget", altså de ubrukelige restene av kokosnøtta... Og, ja, inneholder herda fett :(.
Smula sa for siden:
EWW! :eek:
Hjertlig... da blir det Cocosa, ja.
Millsi sa for siden:
dere som lager cocosa sjokolade..hvordan får dere den fin? Min skiller seg,så sjokoladen blir nederst og oljen stivner på toppen. Godt er det likevel,men ser så ekkelt ut :p Hehe. Og cocosa i kaffen..hmm..skiller seg der å. Blir en tykk fetthinne på toppen..
Tina sa for siden:
Jeg lagde for første gang i dag. Mesteparten av sjokoladen havner nederst, men de ser jo delikate ut alikevel syns jeg, og faarlig gode. Jeg presenterte en for søstern min i dag som kost-tilskudd, hun syns også de var faarlig gode. Jeg brukte 4 ruter 86% sjokolade og kanskje 5 store skjeer cocosa. Det ble akkurat til å fylle et vanlig isbitbrett med 14 isbiter.
Lisbeth sa for siden:
Jeg lagde de for første gang i går, med omtrent samme blandingsforhold som deg, men mine skilte seg ikke. Dessverre så syntes jeg ikke de var noe gode..de smakte liksom hverken fugl eller fisk..:(
Kanutten sa for siden:
Jeg svelger cocosaen... 3 ss hver dag.. Vondt skal vondt fordrive :p
Svelger mye annet som IKKE er behagelig ... :o
Sikter til tran, gåselever.... etc :lol:
Millsi sa for siden:
HAHAHAHA
Kanutten sa for siden:
Hehe :lol:
Lisbeth sa for siden:
Klarer ikke det,jeg...
Georgine sa for siden:
Mine skiller seg aldri.. rører godt før jeg heller det over i brettet.
Man kan forøvrig helle i vaniljedråper eller lignende og. De blir ekstra gode om man har noen mandler i.
Lisbeth sa for siden:
Da får jeg prøve det neste gang.. mandler og vaniljeessens :) Hvor mye 86% sjokolade burde man bruke i forhold til Cocosa??
Manina sa for siden:
Har man det i kaffen, er det bare å røre. Da fordeler fettdråpene seg.
Georgine sa for siden:
På 86% bruker jeg 40 gram, men det blir jo i egentlig en smakssak.
Millsi sa for siden:
Jo,en liten stund,ja-s¨å samles det på toppen igjen :ja:
Smula sa for siden:
Det der slet jeg med når jeg lagde Delfia i jula... jeg lurer på om det kan ha noe med hvor varme de forskjellige ingrediensene er. De bør avkjøles til lik varme før de blandes sammen.
Smula sa for siden:
HER har jeg et spørsmål som jeg ikke tror har blitt stilt omkring her:
Hvordan takler kjæledyr Cocosa?
Min lille puselusk, forstår dere, har jeg funnet ut at ELSKER kokos! :eek:
Så mens jeg holdt på forrige uke, og snudde ryggen til, hadde pelsverket jafset i seg en kvart teskje eller deromkring. Ikke den store mengden altså, men jeg lurer nå på om det ikke er bra med dem, eller om de rett og slett kan få seg en liten smak i ny og ne?
Noen som vet?
Lisbeth sa for siden:
Jeg har tengt tanken sjøl, så jeg henger meg på denne.. Lurer på hvordan pelsen til hunden hadde blitt med litt cocosa hver dag..??
Grovsnus sa for siden:
Har funnet ut at den beste måten å¨ta det på er å ha Cocosa-teskje og et stort glass vann klart.
legger ei skje med C f o r s i k t i g på tunga (så jeg slipperå kjenne konsistens og smak, og så pælmer jeg på med vann) da glir det ned.Og etter et kvarter så kommer det en liten kokos rap.
Vet dere forresten den kjemiske formelen for kakao ????
Ca Ca O Såklart
Mvh Grovsnus
Ha en fin dag
Millsi sa for siden:
hehe,så arti :D
Tina sa for siden:
jeg mikker og makker med sjokoladeblandinger. Har nå laget noen gode med mindre sjokolade og mer cocosa som ble nokså gode. Jeg har brukt 2 ruter 86% sjokolade, ca 5 ss cocosa og ca 10 mandeldråper. Jeg putter kokosolje og sjokolade sammen i kjelen. Det smelter fort. Tilsatte så mandeldråper. Rører godt rundt. Heller opp i isbitform. Rører hele tiden slik at det blir en bra blanding i hver form. Som toppen på kransekaka (!) så tar jeg bittelitt Atkins morningshine frokostblanding opp i hver lille isbit (bare 3-4 flak i hver). Blir en god fett-bit med god smak og litt knas!
Smula sa for siden:
2 ruter sjokolade og FEM ss Cocosa!?! :eek:
Jeg har brukt 1 plate sjokolate og 2-3 ss Cocosa, jeg! Men men, hver sin smag...
Hvordan får man sakene ut av isbitbrettet etterpå?
Tina sa for siden:
Jeg prøver å bruke så lite sjokolade som mulig, men vil alikevel at det skal være godt og smake sjokolade.. Ikke noe problem å få de ut av isbit-brettet, for de er jo så fete at de sjvopper ut!:)
Lava sa for siden:
mye spennende her, jeg tar litt i kaffen.
Men jeg lurer nå på HVOR viktig dette er?
Altså coscoaen
Manina sa for siden:
Hvis du liker å lese om slikt, så anbefaler jeg deg boka "The Coconut Oil Miracle" av Bruce Fife. Der står det om en mengde helsefordeler av kokosfett. Men, det er et poeng for han at man erstatter andre usunne oljer med det. Det er altså ikke meningen at man skal bruke en masse vegetabilske oljer til steking og baking, og så bruker en dette som tillegg. Dessverre er det jo såpass dyrt i Norge, at en ikke har råd til å bruke det i vanlig matlaging. Den dyreste cocosaen er den sunneste, fordi den har også mange antioksidanter som er bra for helsa.
Det hjelper på stoffskifte, vekt, utseende, hormonbalanse, fordøyelse, osv. Han anbefaler ca. 3,5 spiseskjeer per dag, men da altså alt inkludert. :)
Manina sa for siden:
Det går mye bedre med cappuccino. :)
Millsi sa for siden:
Nå har jeg drukket cocosa i kaffen de siste dagene,og jeg liker det faktsik!! Tykk kokos smak. Jeg eelsker koksos da :ja:
bibi sa for siden:
Hva er cocosa? Og hvorfor tar dere dette? (nybegynner.....)
Manina sa for siden:
Her har du et par tråder om emnet:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17131&highlight=cocosa
Mayella sa for siden:
Takk takk - nå får jeg endelig i meg cocosa'en jeg også
Tuppen sa for siden:
takker jeg også!!! det FUNKER!!! grudde meg som en liten unge som skulle få en fæl medisin... men... gikk jo bra :D
monkey sa for siden:
Jag tycker inte om cocosa i kaffe, men en kopp te med cososa är väldigt gott. Och så mjuka läppar man får...
Rattata sa for siden:
Hvilket merke cocosa kjøper dere? Og hva koster den? På "min" helsekost har de bare glass - "Pure coconut oil" - til 86,-
Extra virgin er den beste. Den koster alt fra 140-170 kr for et glass på helsekosten.
KatjaBlå sa for siden:
en skje cocosa med masse kanel oppå er godt! smaker søtt.
elian sa for siden:
Jeg sipser den ren, men lar glasset stå i kjøleskapet, sånn at den er hard. Da blir det som en liten "godbit" :p
Nille sa for siden:
Cocosa er varemerket på en type kokosolje. Jeg bruker også Cocosa Extra Virgin om jeg skal ha det som kost tilskudd og Cocosa Pure til matlaging. :D
Du kan lese mer om Cocosa HER.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.