Jeg bryter av bukettene slik de er. Steker i et par ss smør, gjerne så de får litt stekeskorpe. Legger på lokk, trekker de til side og lar de stå til resten av middagen er ferdig. Er de veldig harde da, så har jeg oppi bittelitt vann og lar de koke litt. :)
Sånn gjør jeg med brokkoli, oftest frossen. Kjempegodt! Har ikke prøvd med blomkål men det skal jeg jammen gjøre. Må bare finne blomkål på tilbud for FADER for noen priser!!
ja, blomkålen er sabla dyr :ja: Når det kommer på tilbud, skal jeg kjøpe masse og fryse ned i: buketter, raspa klart til "ris" i porsjoner og lage mos! Ære være fryseren :)
Jaa! Sist jeg kom over billig blomkål kjøpte jeg en haug, vasket og renset og forvellet, og frøs ned i buketter. Kjempepraktisk. Synd det ikke finnes frossen blomkål her, utenom i de pakkene med erter og gulrøtter og slikt. Skjønner ikke hvorfor man ikke får tak i poser med frossen blomkål her??
Jeg har heller aldri skjønt hvorfor vi ikke får tak i frosset blomkål - jeg pleier å kjøpe når jeg er i Sverige, men det er jo tross alt begrenset hvor mye man kan slepe med seg da...
Må man forvelle grønnsaker som skal fryses?
Ja, de aller fleste grønnsakene bør forvelles før frysing. Unntakene er hakkede urter, finkuttet paprika og finsnittet purre. Den varmebehandlingen en forvelligsprosess gir har betydning både for næringsinnhold. farge, konsistens og aroma, og ikke minst for å stoppe enzypemenes utvikling i varen og å hindre forskjellige kjemiske forandringer under lagring i fryseren og ved opptining.
Bare et minutt eller to. Brokkoli får DEN flotte herlige grønnfargen når den forvelles. :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.