< Tilbake til oversikten

Gerds Gryte

Gerd sa for siden:

Gerds gryte

[color=#003300][/color]
400g lammekjøttdeig eller kjøttdeig
400g lammeskav
150g fersk sjampinjong i skiver
ca 0,5dl hele tyttebær
4dl kokosmelk
1dl fløte
1dl vann
(ev. 1-2 ts johannesbrødkjernemel, JBK)
salt, pepper, hvitløk.

Stek kjøtt, kjøttdeig og sjampinjong godt. Tilsett resten. Koke godt 10-15 minutter.
Jevnes med JBK viss den blir for tynn.

Serveres med smørstekt blomkål og salat.

Summer sa for siden:

Mmm, det høres godt ut! Hvor lenge steker du blomkålen, og hvor store biter stekr du?

Gerd sa for siden:

Jeg bryter av bukettene slik de er. Steker i et par ss smør, gjerne så de får litt stekeskorpe. Legger på lokk, trekker de til side og lar de stå til resten av middagen er ferdig. Er de veldig harde da, så har jeg oppi bittelitt vann og lar de koke litt. :)

Iset sa for siden:

Sånn gjør jeg med brokkoli, oftest frossen. Kjempegodt! Har ikke prøvd med blomkål men det skal jeg jammen gjøre. Må bare finne blomkål på tilbud for FADER for noen priser!!

Gerd sa for siden:

ja, blomkålen er sabla dyr :ja: Når det kommer på tilbud, skal jeg kjøpe masse og fryse ned i: buketter, raspa klart til "ris" i porsjoner og lage mos! Ære være fryseren :)

Iset sa for siden:

Jaa! Sist jeg kom over billig blomkål kjøpte jeg en haug, vasket og renset og forvellet, og frøs ned i buketter. Kjempepraktisk. Synd det ikke finnes frossen blomkål her, utenom i de pakkene med erter og gulrøtter og slikt. Skjønner ikke hvorfor man ikke får tak i poser med frossen blomkål her??

Titti sa for siden:

Veldig rart, Iset. Det har jeg også lurt på.

Veggpryd sa for siden:

Yummi! Dette så godt ut! :)

Ja, Iset! Jeg vil også ha frossen blomkål! :lol:

Nena sa for siden:

Den gryta høres skikkelig god ut Gerd :sikle:

Jeg har heller aldri skjønt hvorfor vi ikke får tak i frosset blomkål - jeg pleier å kjøpe når jeg er i Sverige, men det er jo tross alt begrenset hvor mye man kan slepe med seg da...

terry sa for siden:

Her kommer et sikkert dumt spørsmål men hva er egentliig "forvellet" og hvorfor gjør du det før du fryser den?

Iset sa for siden:

www.frukt.no/Article.aspx?artid=8612&mnu1id=3002&mnu2id=3098&mnu3id=

Det står hvordan man forveller lenger nede. :)

terry sa for siden:

Tusen takk for det Iset :)

Er ikke helt klar i haue i dag :o så jeg skjønte ikke helt hvor lenge de skal kokes?

Iset sa for siden:

Bare et minutt eller to. Brokkoli får DEN flotte herlige grønnfargen når den forvelles. :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.