Det var salg på brokkoli her så jeg kjøpte inn en hel haug. Men jeg er ikke så begeistret for den tykke stilken/stammen på brokkolien. Har brukt å hive den faktisk :o. Syns det bestandig er deler av den som blir seig og trævlete å spise.
Men det er jo sikkert mye sundt i den.
Nå har jeg tatt vare på stilkene/stammene. Men hva kan jeg gjøre med dem for å unngå at de blir seige og trævlete?
Tenkte kanskje å koke dem en halv time eller mer å så lage noe mos av dem.
Noen forslag?
Del opp, kok og mos med stavmikser. Lag eggestand og ha brokkolimos i. Stek i brødform til den er fast. (Har mer utfyllende oppskrift et eller annet sted hvis noen vil jeg skal lete.)
Hvorfor bruker vi bare brokkoliblomstene? Stilken er også god mat.
1-2 brokkolistilker
1 ss olivenolje
1 hvitløksfedd
1 ss soyasaus
Skrell eventuelt brokkolistilkene med en potetskreller hvis de er litt treene. Skjær dem i tynne staver. Stek dem i olje og press over hvitløken. Hell over litt soyasaus og server dem varme eller kalde.
Så et program med hun - den svenske TV kokken Tina - som sa: Stilkene på blomkål og broccoli har like mye vitaminer som toppen. Hun pleide å kutte de noe finere og ha de i kokende vann 5 min før resten.
[font=Comic Sans MS][/font]
Må si at det bare har vært meg som har spist de - resten av fam tar bare topper.
Men - så oppdaget jeg en oppskrift her inne på blomkål /broccoliris:D
Etter sekunder med stavmix og 7 min i mikro smaker alt like godt. En genial oppskrift:ja:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.