< Tilbake til oversikten

Hva kan man gjøre med brokkolistammen?

terry sa for siden:

Det var salg på brokkoli her så jeg kjøpte inn en hel haug. Men jeg er ikke så begeistret for den tykke stilken/stammen på brokkolien. Har brukt å hive den faktisk :o. Syns det bestandig er deler av den som blir seig og trævlete å spise.
Men det er jo sikkert mye sundt i den.

Nå har jeg tatt vare på stilkene/stammene. Men hva kan jeg gjøre med dem for å unngå at de blir seige og trævlete?

Tenkte kanskje å koke dem en halv time eller mer å så lage noe mos av dem.
Noen forslag?

Megvel sa for siden:

Skreller du dem blir de ikke trevlete da, men kan du ikke julienne dem da?

martefie sa for siden:

Del opp, kok og mos med stavmikser. Lag eggestand og ha brokkolimos i. Stek i brødform til den er fast. (Har mer utfyllende oppskrift et eller annet sted hvis noen vil jeg skal lete.)

Iset sa for siden:

Hentet fra et annet forum:

Brokkolistilker med soya

Har ikke prøvd selv, men det høres jo godt ut. :)

Bulldog sa for siden:

Jeg pleier å bruke stilken i lapskaus, suppe ol.

Rattata sa for siden:

Jeg damper alltid brokkolistammen sammen med bukettene. Skjærer stammen "ren", kutter den opp i tynne skiver og de blir like gode som resten.

Summer sa for siden:

Jeg skreller stammen og skjærer den i biter og har det i wook og sånn. :)

Max sa for siden:

Jeg gir den til kaninen jeg :)

Adriane sa for siden:

Så et program med hun - den svenske TV kokken Tina - som sa: Stilkene på blomkål og broccoli har like mye vitaminer som toppen. Hun pleide å kutte de noe finere og ha de i kokende vann 5 min før resten.
[font=Comic Sans MS][/font]
Må si at det bare har vært meg som har spist de - resten av fam tar bare topper.
Men - så oppdaget jeg en oppskrift her inne på blomkål /broccoliris:D
Etter sekunder med stavmix og 7 min i mikro smaker alt like godt. En genial oppskrift:ja:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.