Nøttebunn med smørkrem
(Modifisert fra Annes nøttebunn med eggekrem )
Bunn
5 stk eggehviter
4 stix(ts) Splenda (Kan bruke mer, men jeg syns det er søtt nok)
250 gr mandler
Smørkrem
4-5 stk eggeplommer
1,0 dl kremfløte
3stix(ts)Splenda,
50-100 gr smør ( alt etter om du liker smørsmak
5-10 dråper vaniljeessens etter smak
Pynt
Smelta 70 % eller 86 % sjokolade
Mal mandlene i en mandelkvern, eller sammen med søtningsmiddel i en foodprosessor eller blender. Stivpisk eggehvitene, og vend dem forsiktig inn i mandelblandingen med en slikkepott. Ikke for lenge så eggehviten faller sammen
Smør en rund form på f.eks. 24 cm, legg bakepapir i bunnen, og fyll den med mandelrøra. Stekes ved 160 grader i ca 30-35 minutter på nederste rille. Avkjøl.
Rør sammen plommene, fløte, søtningsmiddel og vaniljeessens i en kjele. Varm det opp over svak varme, og rør hele tiden til fløten og eggeplommene tykner. Ta kjelen av plata, og rør smøret i terninger inn i kremen. Rør kremen til den blir jevn og glatt. Avkjøl.
Ha smørkremen over mandelbunnen i formen, og glatt det utover. Pyntes med smeltet sjokolade.
Oppbevares kaldt. Kan også fryses.
Super oppskrift! Lagde denne men tok litt bakekakao i fyllet og bittelitt raspet sukkerfri 70% sjokolade i. Litt sjokolade dilla :( Men så lenge det er lav karbo, så går d jo bra :)
Jeg gjorde tydeligvis noe alvorlig galt, for for meg smakte den fælt! Bunnen ble for tørr, og fyllet smakte hverken fugl eller fisk. Får gi den en sjanse til.
Laget denne i går kveld da vi var kjempefysne på snadder. Hadde ikke sjokolade, så løsningen ble litt smeltet smør med kakao og splenda som jeg dryppet over med en skje.
[font=Comic Sans MS][/font]
Ble kjempegodt :spisesnak, men søtmonsen her ville ha i ltt mer splenda.
[font=Comic Sans MS][/font]
Skal ikke ha så mye å si det. Jeg bruker sånn hurtigmixer, da blir jo mandelmelet mer "kompakt", men rører det litt mer "luftig" med en skje etterpå :ja:
Visp eggehvitene stive. Tilsett sukker og rør godt til massen blir blank og seig. Bland de grovmalte mandlene forsiktig inn i massen. Hell massen i en smurt form, og stek i rund form 24-25 cm ved 150°C, i ca. 40 min (nest nederst i ovnen). La bunnen avkjøle.
Slik lager mølleren sin nøttebunn...
Jeg skal gjøre det på den måten med natreen istede for sukker:)
Lurer på hvor mange karber jeg får i kaka med så mye natreen,.. hmmm
Hei. Er ny her, så håper eg gjer dette riktig.
Eg reagere på at det brukes splenda i ei kake som skal være lavkarbo. Har en pakke splenda her, og der står det at det inneholder 100 g karbo pr. 100 g! Da er det jo like "giftig" som sukker! Er det ikkje bedre å bruke sukrin?
Skal lage kake til en konfirmasjon til helga, og skal frakte med på fly, så tenkte en mandelbunn ville være tingen, som eg kan pynte hos søstra mi! Bær og krem er vel ok, dersom man ikkje vil lage smørkrem?
Denne mandelbunnen er topp:
Malte mandler, kokos, hakket sjokolade, sukrin og bakepulver blandes inn i stivpiskede eggehviter. Stek som vanlig nøttebunn og ha pisket krem på toppen, pynt m hakket sjokolade!
Tusen takk for tipset.
Men no har eg blitt enig med søstra mi at eg skal bidra med bær og krem, så kan eg kjøpe det når eg kjem til Oslo! Tar med litt sukrin i en boks berre, så går det fint! :)
Men skal bake en kake til bryllup den 17. så tar gjerne tips om en god og lettvint lavkarbo-kake til da! :)
Jeg holder på å bake denne nå :) Har byttet ut splenda med sukrinmelis, og hatt 70 g kokesjokolade 70& i bunnen. Måtte bare gjøre den søtere :o Smørkremen ble kjempegod. Trodde det skulle ta lengre tid å lage den, så nå står den og kjøler før kaken er kommet ut av ovnen. Får se om det går bra... Gleder meg iallefall til å prøvesmake :) Takk for oppskrift!
Lagde denne i år. Og den var IKKE god. Heller ikke smørkremen :(
Men smaken er som baken, den er delt :lol:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.