< Tilbake til oversikten

Nøttebunn med smørkrem, lavkarbo

Gerd sa for siden:

Nøttebunn med smørkrem
(Modifisert fra Annes nøttebunn med eggekrem )

Bunn

5 stk eggehviter
4 stix(ts) Splenda (Kan bruke mer, men jeg syns det er søtt nok)
250 gr mandler

Smørkrem

4-5 stk eggeplommer
1,0 dl kremfløte
3stix(ts)Splenda,
50-100 gr smør ( alt etter om du liker smørsmak
5-10 dråper vaniljeessens etter smak

Pynt
Smelta 70 % eller 86 % sjokolade

1. Mal mandlene i en mandelkvern, eller sammen med søtningsmiddel i en foodprosessor eller blender. Stivpisk eggehvitene, og vend dem forsiktig inn i mandelblandingen med en slikkepott. Ikke for lenge så eggehviten faller sammen

2. Smør en rund form på f.eks. 24 cm, legg bakepapir i bunnen, og fyll den med mandelrøra. Stekes ved 160 grader i ca 30-35 minutter på nederste rille. Avkjøl.

3. Rør sammen plommene, fløte, søtningsmiddel og vaniljeessens i en kjele. Varm det opp over svak varme, og rør hele tiden til fløten og eggeplommene tykner. Ta kjelen av plata, og rør smøret i terninger inn i kremen. Rør kremen til den blir jevn og glatt. Avkjøl.

4. Ha smørkremen over mandelbunnen i formen, og glatt det utover. Pyntes med smeltet sjokolade.
    Oppbevares kaldt. Kan også fryses.

Totalt karber denne oppskrifta blir ca 33

Pentax sa for siden:

33 karber på hele kaka??? Det er jo råbra!

Kanutten sa for siden:

Noterer og noterer, skal lages i morgen...

ejgravem sa for siden:

Dette var en kjempefin ide for bursdagskake til min mann i neste uke. Mange takk.

Gerd sa for siden:

Kaka er god, ikke for søt. Mektig. :D

Distrea sa for siden:

:sikle: funker på ED tro ..... ikke det nei.... hihihi:p:o

Iset sa for siden:

Mmm høres ut som sånn suksesskake? Jeg ELSKER suksesskake.

Pearl sa for siden:

Dette var opptur for meg. Skal inn blandt mine favorittoppskrifter. Takk skal du ha.:hungry:

Bamse sa for siden:

Super oppskrift! Lagde denne men tok litt bakekakao i fyllet og bittelitt raspet sukkerfri 70% sjokolade i. Litt sjokolade dilla :( Men så lenge det er lav karbo, så går d jo bra :)

Pentax sa for siden:

Jeg gjorde tydeligvis noe alvorlig galt, for for meg smakte den fælt! Bunnen ble for tørr, og fyllet smakte hverken fugl eller fisk. Får gi den en sjanse til.

Mosepjusk sa for siden:

Hørtes digg ut!

Men tørr bunn, og fyll som smaker hverken fugl eller fisk hørtes ekkelt ut, håper den blir bedre neste gang du prøver, Pentax. :)

Photobscura sa for siden:

Lurer på om den bunnen der kan brukes til ostekake? Høres perfekt ut!

Huldr sa for siden:

Jeg tror jeg hadde foretrukket at kakefyllet mitt ikke smakte hverken fugl eller fisk jeg ... :p

Sorry, måtte bare ... :rodme:

Photobscura sa for siden:

:lol:

Nannah sa for siden:

:lol::lol:

Adriane sa for siden:

Laget denne i går kveld da vi var kjempefysne på snadder. Hadde ikke sjokolade, så løsningen ble litt smeltet smør med kakao og splenda som jeg dryppet over med en skje.
[font=Comic Sans MS][/font]
Ble kjempegodt :spisesnak, men søtmonsen her ville ha i ltt mer splenda.
[font=Comic Sans MS][/font]

Bergen27 sa for siden:

Lagde denne bunnen i går, og brukte ikke smørkrem, men prøvde å lage eggekrem på.

Ohhh, og jeg må bare si at mandelbunn med eggekrem på lavkarbobasis ikke vil bli gjentatt...

Bunnen var veldig tørr og var ikke søt i hele tatt.

Og lavkarbo-eggekrem var en katastrofe. Men det finnes andre kaker å prøve:)

supermom sa for siden:

Denne kaka er fantastisk god! Lagde den i helgen!
Takk for oppskrift Gerd!!!

Pearl sa for siden:

Det går kjempefint til ostekake. Den ble litt for tykk for meg, så gang nr. 2 lagde jeg ca. halv porsjon.

Tone-G sa for siden:

Hvor mange gram er det i splenda stix?

Jeg må bruke natreen, så jeg vet ikke hvor mye jeg bør bruke da:)

Gerd sa for siden:

1 stix tilsvarer 1 ts, ca 0,5gram :)
Jeg bruker samme mengde natreen som splenda :ja:

Tone-G sa for siden:

Tusen takk :klem:

Meeeen er den søt nok for meg tro :p

Gerd sa for siden:

Den er ikke mye søt altså... Var veeeldig forsiktig med søtstoff i starten. :)

arkine sa for siden:

hva gjør vi feil da ,, vi som får tørr bånn

Gerd sa for siden:

Jeg har ikke fått tørr bunn de gangene denne er laget.

kanskje prøve å steke bunnen på litt svakere varme? Ovnene kan være forskjellige :ja:

arkine sa for siden:

ok får prøve en gang til
blander du eggevitten godt inn med mandlene så det blir seigt

Tone-G sa for siden:

Kanskje ikke du maler mandlene nok?

Gerd sa for siden:

Arkine: Jeg blander forsiktig mandlene inn i eggehviten så ikke eggehviten faller sammen. :) (ikke omvendt, for da ramler eggehviten fortere sammen)

Amariel: 2 dl. natreen virker mye, men ser på natreen-glasset at det er riktig dosering da.... Jeg er bare så forsiktig med søtstoff....:o

Gerd sa for siden:

Skal ikke ha så mye å si det. Jeg bruker sånn hurtigmixer, da blir jo mandelmelet mer "kompakt", men rører det litt mer "luftig" med en skje etterpå :ja:

arkine sa for siden:

ok får prøve neste gang,, syns jeg var forsiktig når jeg blandet eggevitten ,men sikkert ikke forsiktig nok

Tone-G sa for siden:

Visp eggehvitene stive. Tilsett sukker og rør godt til massen blir blank og seig. Bland de grovmalte mandlene forsiktig inn i massen. Hell massen i en smurt form, og stek i rund form 24-25 cm ved 150°C, i ca. 40 min (nest nederst i ovnen). La bunnen avkjøle.

Slik lager mølleren sin nøttebunn...

Jeg skal gjøre det på den måten med natreen istede for sukker:)

Lurer på hvor mange karber jeg får i kaka med så mye natreen,.. hmmm

arkine sa for siden:

hva med sukrin som noen snakker varmt om her

Tone-G sa for siden:

Jeg har ikke prøvd sukrin, mn det er sikkert en god ide :)

Tone-G sa for siden:

kremt Nå føler jeg at jeg kupper denne tråden her, men jeg må bare nevne at den oppskriften jeg brukte nå virker perfekt..

4 egg hviter
200 g nøtter (jeg blandet litt, men tok mest mandler og litt hasselnøtter)
13 g natreen

Stekes i 40 min på 150 grader..

Den står å steker nå, å jeg smakte på den før jeg satt den i ovnen.. Perfekt søtet etter min smak:p

Gerd sa for siden:

Blir spennende å høre resultatet :ja: :)

Tone-G sa for siden:

Jeg måtte smake på en liten bit av bunnen, å den smaker faktisk som kransekake, seig og god.. Nyyyyydelig!

Den står og avkjøler seg litt nå, så jeg skal snart begynne på fyllet:sikle:

Jeg tror det blir sånn ca
10 gram natreen
1 dl Kremfløte
4 eggeplommer
Vaniljedråper 50 g meierismør

Det ble nok noen flere karber i denne kaka, siden jeg tok så mye ekstra natreen.. ca 20 karber med søtt ble det:)

Fyllet var litt rennende, så det bli litt gris rundt kanten.. Men den smaker sikkert nydelig alikevel

Mosepjusk sa for siden:

:sikle:
Jeg skal til Porsgrunn førstkommende helg, baker du én til da eller :D
Trenger oppdatering av smak på bunn og fyll sammen :spent:

Tone-G sa for siden:

Jeg syns den smaker nydelig! Klarte selvfølgelig ikke å la være å smake før mamma kom :p

Litt kunstig smak av natreen, men den overlever jeg:)

Kristbjørg sa for siden:

Hei. Er ny her, så håper eg gjer dette riktig.
Eg reagere på at det brukes splenda i ei kake som skal være lavkarbo. Har en pakke splenda her, og der står det at det inneholder 100 g karbo pr. 100 g! Da er det jo like "giftig" som sukker! Er det ikkje bedre å bruke sukrin?
Skal lage kake til en konfirmasjon til helga, og skal frakte med på fly, så tenkte en mandelbunn ville være tingen, som eg kan pynte hos søstra mi! Bær og krem er vel ok, dersom man ikkje vil lage smørkrem?

Jabba sa for siden:

Splenda veier så og si ingenting - derfor er det lavkarbovennlig....
Men personlig synes jeg SukrinMelis smaker bedre Splenda ja....

Jabba sa for siden:

Denne mandelbunnen er topp:
Malte mandler, kokos, hakket sjokolade, sukrin og bakepulver blandes inn i stivpiskede eggehviter. Stek som vanlig nøttebunn og ha pisket krem på toppen, pynt m hakket sjokolade!

Kristbjørg sa for siden:

Tusen takk for tipset.
Men no har eg blitt enig med søstra mi at eg skal bidra med bær og krem, så kan eg kjøpe det når eg kjem til Oslo! Tar med litt sukrin i en boks berre, så går det fint! :)
Men skal bake en kake til bryllup den 17. så tar gjerne tips om en god og lettvint lavkarbo-kake til da! :)

Mvh Kristbjørg

marjusen sa for siden:

Bakepulver kan man vel droppe. Fungerer dårlig uten noe surt som rømme, cf eller fløte.

Marina sa for siden:

Jeg holder på å bake denne nå :) Har byttet ut splenda med sukrinmelis, og hatt 70 g kokesjokolade 70& i bunnen. Måtte bare gjøre den søtere :o Smørkremen ble kjempegod. Trodde det skulle ta lengre tid å lage den, så nå står den og kjøler før kaken er kommet ut av ovnen. Får se om det går bra... Gleder meg iallefall til å prøvesmake :) Takk for oppskrift!

sol66 sa for siden:

Lagde denne i år. Og den var IKKE god. Heller ikke smørkremen :(

Men smaken er som baken, den er delt :lol:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.