< Tilbake til oversikten

Noen med peiling på glukosebelastning?

MonicaA sa for siden:

Tok glukosebelastningstest i dag, er gravid i uke 29 og har en BMI på ca 28. Gikk ned 46 kilo, 7 kilo opp igjen og så ble jeg gravid. Etter at eg ble gravid har jeg passet kostholdet nøye, spiser nøtter, protein og lavkarbo grønnsaker for det meste, og litt yoplait 0.1 yoghurt og frukt for å ikke være i ketose. Har vært SÅÅÅÅÅ flink, utenom en dag pr uke, da jeg skeier ut.

Så til poenget: Møtte fastende på legekontoret, helte i meg 3 dl med druesukker gøsje, og satte meg ned i to timer for å vente. Kom på at jeg hadde glemt å ta med rinprøve, så jeg tok dette mens jeg ventet ( legen sa at det ikke spilte noen rolle??) Det viste seg at jeg hadde sukker i urinen, og blodsukkeret var på 7.9 etter to timer, altså 0.1 over normalen!!! Kan dette ha noe med mitt vanlige kosthold å gjøre?? Og at jeg hellte i meg druesukker før urinprøven?? Legen min mener at dt ikke spiller noen rolle. Føles BLODIG urettferdig, siden jeg har vært så flink!!!!!!!! Så da blir det oppfølging resten av svangerskapet på meg... GRRRR! :mad:

Grovsnus sa for siden:

Tok slik "glukosebelastning" for et par år siden. Det verste var å holde på "suppa":eek:
Skulle nesten tro at så mye sukker gir utslag både på urin og blod.
Men vær du glad til at legen vil følge deg opp, ikke alle leger som tar en så liten økning alvorlig.
De søte små er det mest verdifulle vi har, så la dem få en god start.
Ikke uten grunn at "kvinner og barn" skal gå først i livbåten, de er framtida.
Og lykke til med svangerskapet :goodluck:
Mvh Grovsnus

Iset sa for siden:

Kan ikke svare deg på spørsmålet, egentlig, men vil bare si at du er kjempeflink og ikke tro det ikke gjør NOEN forskjell. Når du får utslag selv til å ha vært så flink, hvordan tror du utslaget hadde vært om du IKKE hadde vært flink? :eek:
Jeg må også passe meg siden jeg fikk pre-e sist, og fødte 6 uker før tiden. Alt gikk fint, men jeg vil IKKE ha det igjen så jeg spiser lavkarbo. Det samme gjør mannen min, så vi er jo to om det, lettere da.
Godt du får god oppfølging iallfall. :klem:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.