< Tilbake til oversikten

Er jeg i ketose?

Malia sa for siden:

Hei. Jeg er ganske ny i dette her. Har lest boka til Torkil, og har kuttet totalt ut alt av brød, ris, pasta, potet osv.
Det jeg imidlertid bruker litt av (ca en pakke (3 dl) i uka) er fløte eller seterrømme/creme fraiche.
Ketolysestixen sier jeg er i ketose - har sjekket 6-7 ganger på to uker. Men jeg går ikke ned i vekt. Uke 1 gikk jeg ned 2,5 kg - storfornøyd. Uke 2 gikk jeg ned 0,7 kg...ikke fornøyd!! :( Merker ingenting på klærne heller.

Jeg er klar over at det er tidlig å begynne å klage, men jeg tenkte jeg skulle høre om jeg muligens gjør noe feil, slik at jeg kan rette opp i det så tidlig som mulig.

Her er en vanlig dags inntak av mat:

Frokost (før 7): Ingenting - mye vann

Før-lunsj (kl 9): Ett egg, evt et par-tre tugger av lunsjen

Lunsj (kl 11): Salat (grønn/rød lollo, sukkererter, asparges, minimais, tomat, agurk, orange/grønn paprika, brokkoli, fennikel...varierer litt) med kylling/reker/krepsehaler e.l. Av og til terninger av cheddarost eller fetaost.

Hvis jeg ikke har salat til lunsj, spiser jeg middagsrester - spesielt funker det med wok - kjøtt og grønnsaker, tror jeg holder meg til de rette grønnsakene her.

Middag (mellom 16.00 og 18.00): Varierer mellom kjøtt, kylling og fisk - spiser lite fisk, men tar trankapsler. Som tilbehør går det på soppstuing, brokkoli, salat og lignende.

Kvelds: Brokkoli, selleri og lignende som jeg dypper i kremost naturell eller
rester fra middag

Jeg synes ikke det er vanskelig å holde seg borte fra brød og potet, men sliter litt med å finne oppfinnsomt tilbehør til alt kjøttet...

Dette ble langt og uoversiktlig...jeg får prøve å sammenfatte i tre spørsmål:

1. Hvordan vet jeg at jeg er i ketose? Er det nok å stole på ketosestixen, eller fins det andre måter?

2. Spiser jeg feil? Synes i alle fall jeg måker innpå mye salat

3. Bør jeg holde meg unna rømme, fløte og cheddarost selv om de har lavt karbohydratinnhold? Hørt noe om laktose, som visst er et karbohydrat?

Håper noen gidder å lese og svare på denne lange mailen. Jeg står på - KAN bare ikke gi meg nå - men jeg trenger noen tips!

Hilsen fra Malia! :p

Nille sa for siden:

:eek: Hallooooo ! Du kan da ikke mene at du er misfornøyd med 3,2 kilo på to uker ??? Det erjo kjempebra ! Den beste og sunneste takten for kroppen å ta av i er 0.5 -1 kg pr uke ! Alle tar av en del vann første uka, men å tro at en skal fortsette å ta av i den farten er urealistisk !

JA det er altfor tidlig ! Måltidene dine ser flotte ut !

intel sa for siden:

Jepp, pust på en du er glad i...:o

Kitt sa for siden:

Tenker som Nille, jeg. Du har hatt en nedgang du kan være stolt av så langt. Grattis!:D

Reagerte bare på at du spiser sukkererter og minimais! Trodde vi ikke skulle ha sånt, jeg.:confused:
Mange her sier også at man må være forsiktig med tomater. Plager meg minimalt, kan ikke fordra de greiene der!:)

Og ja, du skal kunne stole på stixen! Bare ikke om morgenen, husk å måle på kvelden, gjerne et par timer etter siste måltid!

Lykke til videre!:goodluck:

Linn H sa for siden:

Alt ser bra ut! Lykke til :heia:

Iset sa for siden:

Går du ikke ned i vekt sa du? Og så skriver du at du faktisk har mistet hele 3,2 kg på 2 uker? :lol: Det er jo faktisk knallbra. Vær stolt og vit at det du gjør nå er akkurat riktig og at du faktisk GÅR ned i vekt. :D

MorStine sa for siden:

Du har jo virkelig fått en pang start! Fortsett som du gjør, er ikke meninga at det skal være unnagjort på en mnd, da går du jo opp igjen mnd etter:rolleyes: Heier deg virder:heia:

1. Det har jeg også hørt og lest...
  2. Jeg har spist MASSE tomater, det har ikke hatt negativ innvirkning på meg. Man kan vurdere tomaten dersom man får stopp og har kuttet ut andre ting, ellers er tomaten en veldig sunn og viktig grønnsak og god vitaminkilde!

Princez sa for siden:

Jeg spiser relativt mye minimais. Minimais og mais er ikke det samme! Har ikke boksene foran meg nå, men tror det er va 18 KH i mais, og ca 2 i minimais... Minimais er NAM! :):)

MorStine sa for siden:

Jøss, da lærte jeg noe nytt. Digger ikke minimais allikevel, så det er ikke høyaktuelt her, men lærte noe, det gjorde jeg...

Princez sa for siden:

Gøy at vi nybegynnere kan bidra med noe her også! :):)

Kitt sa for siden:

Jeg ble glad, for jeg har savnet mais. Minimais er bedre enn ingen mais!:)

Selma sa for siden:

Minimais vil jeg tro vi kan spise. De fleste ligger på 2 - 2,5 gr. karber. Og det er jo ikke så ille?? I tillegg er de nyyyyyyydlig:D Det er sånn jeg kan gå å "gnafse" på rett av boksen:o Kjempegode å steke og kryddre, og ha som tilbehør til biff, kylling, svinekjøtt osv. NAMMI!

MorStine sa for siden:

:eek: Ikke enig!!!

:lol: Er det ikke godt at vi er forskjellige?:D

Malia sa for siden:

Åhhh...TUUUSEN takk for mange gode tilbakemeldinger. Da gjør jeg ikke så mye galt likevel. :D Kan jo godt slutte med sukkererter, det ligger jo i ordet at de muligens er tvilsomme. :o
Jeg har sikkert bare sett meg blind på alle de som har RAST ned i vekt den første tiden, men det gjelder nok ikke alle. Gleder meg til fortsettelsen.
P.S. Alle svarene fikk meg til å føle meg velkommen på forumet, tusen takk for det også! :)

Nille sa for siden:

Sukkererter er helt greitt det !

Ikke så mye karber - de flate som heter Mangetouts har 5 karber pr 100 gram. De runde lubne har 5.3 karber pr 100 gram. Og det er ganske mye sukkererter du får med 100 gram ! 30 gram er perfekt mengde til en salat.

De er godkjent på Atkins og er de godkjent der burde det også gå greitt på ketolyse.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.