< Tilbake til oversikten

kcl, karbohydrater??

ninni sa for siden:

hei har ett spørsmål som jeg lurer på?

er kcl og karbohydrater det samme. blir en kcl kallenes ett karbohydrat etter att kostfiber og sukkeralkoholer er fjernet????

eks: i egg er det 143 kcl. men når man tar bort kostfiber er det 0.9. er ikke sukkeralkoholer i det. er det da det man skal regne som faktisk karbohydrat som man får i seg ved lavcarbo dietter...

help meeeeeeeeeeeee

klem ninni

Kanutten sa for siden:

Kcl og karbiser er IKKE det samme...

Kcl er energi... karbiser er molekylbindinger med carbon- og hydrogenatomer. Finnes i ymse varianter.

ninni sa for siden:

hei har ett spørsmål som jeg lurer på?

er kcl og karbohydrater det samme. blir en kcl kallenes ett karbohydrat etter att kostfiber og sukkeralkoholer er fjernet????

eks: i egg er det 143 kcl. men når man tar bort kostfiber er det 0.9. er ikke sukkeralkoholer i det. er det da det man skal regne som faktisk karbohydrat som man får i seg ved lavcarbo dietter...

help meeeeeeeeeeeee

klem ninni

ninni sa for siden:

hvordan regner jeg da ut hva det faktiske karbohydratet er i varer?

eller er det så enkelt som at man ser hvor mange karbohydrater det er minus kostfiber og sukkeralkoholer?

;)

sma sa for siden:

Når du spiser lavkarbomat så skal du ikke telle kalorier. For det er det du mener når du skriver kcl?

Når du spiser lavkarbomat skal du bare telle karbohydrater. Om du ser i matvaretabellene på førstesiden så er kostfiberet allerede dratt fra.

Hele egg har 0,9 karbohydrater pr 100 gram. Det er alt du skal bry deg om. Har ikke noe med sukkeralkoholer å gjøre. :)

Kanutten sa for siden:

Jepp :lol:

Minus kostfiber BARE hvis det er utenlandske produkter du ser på...
Er det norske produkter er kostfiberet allerede trukket fra..

Hvis jeg har forstått det rett da....

sma sa for siden:

Og kalorier og karbohydrater er ikke det samme nei. :)

Gerd sa for siden:

Jepp :ja:

ninni sa for siden:

ja nå skjønner jeg men om det hadde vært sukkeralkoholer i ett produkt er det da ikke minus dette også

sma sa for siden:

Jo, sukkeralkoholer skal man trekke fra. :)

Kitt sa for siden:

For å si det slik:

Karbohydrater er næringsstoff!:hungry:

En kalori er den mengden energi som trengs for å øke temperaturen i en liter vann, en grad!:confused:

Har hatt kjemi en gang i tiden!:lesebok:

Ble du litt klokere? Er ikke alltid så flink til å forklare meg og ketosetåka har overtatt hjernen min for tiden!:wacko:

ninni sa for siden:

prøver å forstå her ja jeg forholder meg til det slik jeg.

karbohydrat - kostfiber- sokkeralkoholer = det faktiske karbohydrat jeg skal teller riktig?

klem ninni:)

Nille sa for siden:

Denne tråden var postet flere steder, jeg har slått dem sammen.
Derfor svar litt omhverandre:
[font=Comic Sans MS][/font]
Konklusjon:
Kcl/Kcal er kalorier, dvs. energi - og er har ikke noe med karbohydratregning å gjøre
Karbohydrat (forkortes noen ganger til kbh) er på norske næringsinnhold karbohydrat minus fiber (fiber er allerede trukket fra.
Det eneste som ellers kan trekkes fra er sukkeralkoholer.
Sukkerarter er en form for sukker og SKAL telles.
:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.