Har hørt 40 forskjellige svar på dette, så nå spør jeg en gang for alle.
Grønnsaker. Er de best når de er rå eller når de er kokt? Sånn ernærings/vitaminopptaksmessig..
(jeg vet at det sikkert er blitt spurt om det før og at det bare er til å søke. Men når jeg søker så kommer det opp 40.000 tråder, som ikke har noe med saken å gjøre, så hvis noen har søketips i samme slengen, så taes de i mot med stor takk:)
Råe grønnsaker er bra og forvellede grønnsaker er bra. (evt. at du legger grønnsaker i kald vann og lar de koke opp. Når vannet koker er de ferdige). Det forsvinner ikke så mye vitaminer at det har noen betydning.
Men med kokte grønnsaker (sånn helt myk kokte) forsvinner en del i kokevannet.
Ellers sier flere naturteapeuter at kroppen ikke har godt av mer enn et måltid råe grønnsaker per dag. Det er fordi det i mange tilfeller er tungt fordøyelig og må tygges veeeeeldig godt for at det ikke skal komme ut igjen i store biter. Det sier seg selv at det ikke blir liggende mye næring igjen da.
Forvellet er perfekt sier de, for da er grønnsaken såpass myk at magen må jobbe litt, det er lite vitamin tap og de er ikke så harde at de ikke tas opp om de ikke er tygget godt nok.
Leste for noen år siden om en undersøkelse som påviste at brokkoli faktisk mistet hele 90 % av næringsinnholdet sitt når den ble tilberedt i mikroen. Husker desverre ikke hvor jeg leste det, lette på google nå men fant det ikke igjen. Mulig noen grønnsaker ikke tåler mikro mens andre gjør det? Sånn er det jo feks. med morsmelk og vanlig melk/mme. Morsmelk skal jo IKKE varmes i mikro, da blir den helt ødelagt.
Morsmelk mister en del av ANTISTOFFENE og kan utvikle varmepunkter (siden mikroen varmer i punkter i maten?), det er ikke vitaminene som går bort så mye...
Ok. Nei jeg vet jo ikke, men jeg er ikke svoren tilhenger (eller svoren skeptiker) når det finnes så mange delte meninger og så mye "skummel" info der ute. Barnemat har jeg aldri varmet i mikroen, heller aldri morsmelkerstatning. Men jeg bruker den endel selv, feks. til hurtig tining av og til, popcorn og feks. Mock Danish.
jeg er en stor motstander av microbølgeovn (husker ikke hvorfor da) Men bruker det aldri..
Føler bare at det ikke kan være særlig godt for maten, uansett hva man gjør med den..
Kona til arkitekten som tegnet kjøkkenet vårt er bl.a. naturterapeut MED eget drivhus. Så han tegnet IKKE inn plass til mikro i vårt nye kjøkken. Jeg spurte om vi ikke skulle ha det, - og han sa blankt NEI. Har funnet ut at komfyren (bl.a. varmluft) er fin å tine mat i. Og det gpr kjemperaskt om man legger mat i kald ovn, og stiller inn på 175-200 grader. Når ovn er varm er mat gjennomvarm !
Mens jeg på min side har fått anbefalt av akupunktøren min å ikke spise rå mat i det hele tatt :lol:
Men spøk til side, det er på grunn av det samme som Nille skriver. Jeg har problemer med magen, og rå mat er vanskelig å fordøye. I kinesisk medisin snakkes det om en "indre ild" som det er viktig å ikke slukke, det være seg med kald/rå mat eller iskaldt vann. Jeg er blitt anbefalt mye supper, og ellers varm mat for det meste. Dette er jo spesielt for meg og min konstitusjon, andre kan ha bedre av kaldt og rått, men spesielt om vinteren er det viktig med "varmende" mat for de fleste av oss. Så kan vi heller spise mer salat o. l på sommeren.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.