< Tilbake til oversikten

Lavkarbolapper

#1

Gerd sa for siden:

Lapper Lavkarbo
(4 karber i hele røra)
( fritt etter Ziggys Polarbrød/lapper)
[font=Times New Roman][/font]
1/2 boks Cottage Cheese (CC)
1,5-2 dl raspa ost
3 egg
-salt, pepper, krydder og urter etter smak
[font=Times New Roman][/font]
Bland CC, eggeplommer, salt, pepper og ev. krydder/urter med stavmixer.
Tilsett osten og rør godt
Eggehviter piskes stive
CC-blandingen vendes forsiktig i eggehviten.
[font=Times New Roman][/font]
Legges på bakepapir med ss. Blir 9 stk., eller tømmes utover bakepapirkledd plate og stekes hel. Deles i biter når den er kald.
[font=Times New Roman][/font]
Stekes ca 20 minutter på 180 grader. De faller sammen etter steking.
[font=Times New Roman][/font]
Brukes som: Brødskive, burgerbrød,pitabrød, pizzabunn
Kan fryses
Tines i micro, stekeovn eller på svak varme i brødristeren.
[font=Times New Roman][/font]


#2

LilleRosin sa for siden:

Hørtes veldig spennende ut! Dette må prøves en gang. :D


#3

Marilyn sa for siden:

Dette skal jeg lage NÅ! Må bare på butikken å kjøpe egg og CC :) gleeeder meg :)


#4

Up-and-down sa for siden:

Hvor lang holdbarhet har disse i kjøleskap? Pleier å lage dobbel porsjon..


#5

Lava sa for siden:

Disse var bra!
Skal lage dem påny imorgen, takker ;)

ps, lagde mine 27. og la dem i kjøleskapet, i plastpose... like gode idag :)


#6

Photobscura sa for siden:

Disse har vært redninga mang en gang! Men jeg har opplevd stor suksess med å bytte ut cc-en med 150 gr smøreost, sånn som philadelfia, ellers så er krydderostene til Tine dødsbra, en og en halv, med f.eks urter, da behøver du heller ikke å krydre de.
Supertips: To lapper med smør, masse ost, varmrømt laks og majo. Aner ikke hvor mange sånne sandwicher jeg har spist i min lavkarbokarriere!!


#7

Gerd sa for siden:

:sikle:


#8

sma sa for siden:

Er det bare jeg som syns det bare smaker egg av disse? :rolleyes:
Men jeg skal gi de et nytt forsøk i morgen. ;)


#9

Photobscura sa for siden:

Sma: Ha i masse krydder, og oregano på toppen! Det hjelper en del. Og så klart: Hauger og atter hauger av pålegg :D


#10

Lava sa for siden:

Joa, de smaker egg ;)
Hadde planer om å prøve div krydder, og fikk jo nå gode forslag av
Photobscura, takk :)


#11

sma sa for siden:

Okay, får teste det. :D
Hvilke krydder bruker du å ha i da? Vil ikke at de skal bli for salte heller..


#12

JenJen sa for siden:

Jeg har litt kruskakli oppi, det hjelper litt på smaken syns jeg :) Blir jo mer karber i dem da, men for min del er det verdt det :ja:


#13

sma sa for siden:

photobscura: hvilke krydder bruker du å ha i røra da? :)


#14

Photobscura sa for siden:

Enten lager jeg dem med halvannen boks tine kremost med kydder eller urter, og har oregano på toppen, om jeg bruker en nøytral ost så improviserer jeg litt; salt og pepper, løkpulver, oregano, basilikum, timian etc. Bare å prøve seg fram med en krydderblanding man liker!


#15

sma sa for siden:

Takk! :klem:


#16

Photobscura sa for siden:

Det glemte jeg helt. Jeg pleier også å tilsette to ss linfrø og to ss solsikkekjerner. Det blir noen veldig knappe ekstra karber (under en halv pr lapp), og gir mer tyggemotstand!


#17

mofe sa for siden:

Hva spiser dere disse med?


#18

Photobscura sa for siden:

Alt mulig rart, men klassikeren som aldri dør er med gulost, varmrøkt laks, masse majo og gjerne en agurkskvive. Mmmm! Men alternativene er mange; kjøttpålegg av diverse slag, f.eks. Eller kan man lage dem søte, og spise med smør, splenda og kanel :)


#19

AnnieJ sa for siden:

Da står lappene mine i ovnen....dette skal bli spennende å prøve!!


#20

Imp sa for siden:

Syns disse var gode. Jeg hakket et hvitløkfedd og hadde i da jeg mikset, hvitløk namnam. Gubben hater det da, stinker hvitløk av meg og i hele huset..men datteren vår er litt treg til å legge på seg, og hvitløk kan visstnok få brystbarn til å øke appetitten, derfor.

Men lurer på en ting, hvor mange lapper spiser dere egentlig til et måltid? Jeg åt tre nå, de var ikke så små, og jeg ble STAPPMETT.


#21

Photobscura sa for siden:

To eller tre. Men jeg har hauger av pålegg på da;)


#22

Ayasofia sa for siden:

Disse var knall gode!!! Jeg bytta ut CC med krydderost jeg da.
Disse skal jeg lage i dag og=).


#23

isola sa for siden:

Disse står i ovnen nå.. Brukte opp litt rester av CC og kremost, like godt..
Og så brukte jeg litt forskjellig revet ost. Tenker det blir knall.
Forrige gang jeg lagde disse syntes jeg de smakte veldig mye egg, men det var jo første gangen
jeg smakte de da. Syntes de var mye bedre da jeg spiste de dagen etter,
det gjør seg med noen timer i kjøleskapet egentlig! :)


#24

moreheavygravy sa for siden:

Er det bare hos meg at disse GROR fast i bakepapiret? Må jeg smøre det?
Brukte original oppskrift + linfrø og solsikkefrø
Ellers var de jo ålreite igrunn ;)


#25

Trille sa for siden:

Bakte dobbel porsjon av disse i går men synes det smakte litt som omelett? Kanskje ikkje så rart, for det er jo de samme ingrediensene...
Hjelper det på omelettfølelsen å blande inn kruskakli og div frø?
Lurte også på å ha litt soya i neste gang, og kanskje redusere med et egg eller to på dobbel oppskrif?

Er det noen som har tilpasninger som reduserer egge-smaken så tar jeg gjerne i mot


#26

isola sa for siden:

Jeg syntes også det forrige gang jeg lagde de, men jeg hadde ikke forventet noe annet da. Jeg syntes de var bedre etter å ha ligget litt i kjøleskapet. Da jeg lagde de i går strødde jeg på litt sesamfrø og linfrø til slutt i stedet for krydder, det ble godt. Samtidig ga det litt mer tyggemotstand. :)


#27

Photobscura sa for siden:

Da er det meget godt mulig du har matpapir og ikke bakepapir :o, har gjort det en gang selv, og da sitter de helt fast, med bakepapir så løsner de så lett som ingenting.

Som jeg har skrevet her før, så har jeg i linfrø og solsikkefrø (to ss av hver), og jeg synes ikke det smaker mye egg av det. MEN jeg har på VELDIG mye pålegg!


#28

screwball sa for siden:

Hvordan fryser dere disse?
Hva legger dere imellom dem for at de ikke skal sitte fast i hverandre?
Jeg skal på tur og har derfor med meg 18 lapper. Vil ta disse opp og tine v/behov.
Hvordan smaker de X antall timer etter de er tint i f.eks brødrister? Jeg tiner da på morgenen og har til lunsj...


#29

luringen sa for siden:

har ikke prøvd å tine disse i rister, de tiner så fort på benken.. Fryser de med mellomleggspapir mellom.


#30

screwball sa for siden:

Takk luringen, da prøver jeg med mellomleggspapir :)


#31

quebec sa for siden:

nam, dessa skal prøves ut ja :)


#32

swimzy sa for siden:

disse ska jeg ha til frokost imorgen...det gleder jeg meg til!!! :D


#33

swimzy sa for siden:

syntes disse var så gode at jeg skal lage dobbel posjon nå, å så fryse ned!!:D noen som vet om jeg skal bruke bakepapir imellom? jeg er tom å mellomleggspapir nå..:rolleyes:


#34

niomi sa for siden:

Jeg pleier å lage disse uten revet ost, jeg. Liker å ha alle de deilige kaloriene oppå lappene. :D Ellers er de geniale å lage uten noen form for krydder - da kan de brukes som godt til kaffen med litt Heistad-syltetøy og rømme på.


#35

anca-77 sa for siden:

Jeg lagde de også i går, men jeg synes derimot ikke de var mye gode nei! Brukte bare salt og pepper av krydder da. Vet ikke om det var det. Oppbevarte de i kjøleskapet.


#36

nanna sa for siden:

Jeg har laget disse noen ganger nå, og de er bare fantastisk gode. Inviterte til og med noen venner på nystekte lapper, og de elsket dem. Idag prøvde jeg en litt ny vri, jeg hakket opp oliven og hadde i røra og itillegg strødde jeg sesamfrø over deigen i ovnen. Det endte med fantastiske lapper som jeg kan lage sandwitcher av. Skjer litt større stykker, ta på salat, ost, skinke, tomat, majones og salt og pepper, og vips; en ordentlig luksus sandwich! Tusen takk for alle de fantastiske oppskriftene deres folkens!


#37

Sesti sa for siden:

Åh, jeg lagde disse i går:D
Jeg ble litt skuffa i morges når jeg skulle spise en, trur jeg stekte dem for lenge, for de ble veldig tørre i kanten, og smaken var liksom ikke så mye å skryte av.. MEN.. Så fikk jeg plutselig en god ide i sta. Gikk bort i kantina og kjøpte ost og skinke, slengte det på lappene og satte det i mikroen.. og seriøst så godt det var!!!:D

en flott erstatning for brød.. jeg har ikke egentlig savna brødet i seg selv så mye, men jeg har savna det å ha noe lett som jeg bare klasker litt pålegg på og tar med til lunsj.. Og her var løsningen:D

Er i himmelen av glede


#38

norwegiana sa for siden:

Trodde dette var de orginale Ziggylappene? Har alltid laget de slik, bare jeg dobbler røren og ofte legger kalkunskinke og ost på toppen istedenfor å blande inn osten;)

Må bare si at om du tar linfrø i så henger de fast ja! Prøvde det samme selv -aldri mer:rolleyes:


#39

lena68 sa for siden:

Jeg lagde disse i kveld. Synes de var greie, og en flott løsning på matpakke-problemet, men lurer på om ovnen min er litt skarp, for jeg syntes de ble litt tørre. Neste gang skal jeg skru ned litt på varmen.

Jeg spiste en med fenalår i kveld, det var godt, men litt tørt. Fenalåret sparer jeg til eggerøren ;)

Ost og skinke tror jeg passer bedre. Det skal jeg ha i morra :D


#40

igmitt sa for siden:

Jeg liker ikke CC noe særlig, så tror jeg bruker Photo sin variant med kremost istedet. Blir spennende å prøve disse i morgen:)


#41

norwegiana sa for siden:

Jeg kan ikke fordra CC men elsker de lappene. Om du bruker stavmikseren og blander eggeplommer og CC godt sammen merker du ikke det er CC i de. Smak til med ønskelig krydder;)


#42

igmitt sa for siden:

Lagde disse lappene i dag, og brukte smøreost med krydder og urter. Fy flate så gode! I løpet av dagen har jeg spist ca 2/3, og jeg skjemmes ;)


#43

igmitt sa for siden:

Skal prøve neste gang jeg lager :) Har funnet et krydder som er kjempegodt da :) Herbs de provance heter de, perfekt blandig av gode kryddersorter det gitt :) Fant en annen som også var kjemepegod! pasta basillica eller noe, nydelig det også:)


#44

norwegiana sa for siden:

Herbs de provance er fra santa maria og er favoritten min:love: Bruker det, karri ekstra sterk, sort pepper og cayenne:hearts:
Tips: Bruk LITT salt i eggehvitene for å få de stive;)


#45

Fishi2009 sa for siden:

Disse smakte deilig- godt med noe som ikke smaker ketolyse soyaprotein ;) Laget minipizzaer ut av disse. Fyll: Champignon, skinke og 20 gram tomatpure. Laget 4 minipizzaer, og hadde rømme på! :spisesnak

Lovely!


#46

tufsa83 sa for siden:

Nå står mine lapper i ovnen! Er spent på om de blir gode :)
Hadde i salt og pepper,litt timian og hvitløkskrydder på toppen!!

Håper dette kan stå for litt brøderstatning til min kjære skatt<3


#47

screwball sa for siden:

Vil tro det kunne være godt med litt pesto i lappene om man skal bruke dem til sandwitcher el.l.


#48

Aphrodithe sa for siden:

Stekes i dette øyeblikk. Ser litt skummelt ut da, men de ser gode ut, hehe. leder meg til å prøve :D



#50

Gerd sa for siden:

:ja: :D


#51

trillian78 sa for siden:

Jeg har også laget en ladning i dag. Kjører den varianten hvor jeg har røra utover stekeplata og skjærer den i firkanter (brødskiver liksom) etterpå. Har i en del linfrø, solsikkekjerner og sesamfrø for å få mer brødfølelsen. Noen ganger har jeg litt malte mandler oppi også. Blir enda mer brødaktig da. Blir jo litt ekstra karber da... men skitt au...

Se her er bilder av dagens ladning til og med! (mine blir ganske flate, blir deres mer fluffy???)


#52

Gerd sa for siden:

De fluffer opp i stekeomnen, men ramler sammen etterpå :ja:


#53

trillian78 sa for siden:

Ja, gode er de i allefall :ja: :D Og mettende :ja:


#54

Gerd sa for siden:

Ja det er de :ja: Og av og til lager jeg opp mange runde, har på litt fyll, spekemat osv, litt mer røre på toppen. "Minipizza" :D


#55

tufsa83 sa for siden:

Wow, dem så skikkelig fine ut jooo, sånn ble ikke mine:(
Men jeg har nå hørt at man skal knuse eller legge lin frøa i vann jeg da... siden dem er for harde for systemet vårt, går liksom bare gjennom og ut igjen.... noen fler som har hørt dette?


#56

trillian78 sa for siden:

takk :stortsmil: Synes egentlig at jeg begynner å få dreisen på dem selv.

Ikke noe vits å ha linfrøa i vann, eller knuse dem. Gjør ikke noe at de går gjennom systemet hele. Da bare sørger de for at magen har litt å jobbe med, og du er garantert å slippe treg mage. Men klart... du KAN jo knuse dem også hvis du vil...


#57

tufsa83 sa for siden:

aha, det er sikkert sant.. var bare noe jeg har hørt :cool: Men det går sikkert fint uten vil jeg tro :uskyldig:

Håper å få dem like fine som deg i morgen, jeg lengter etter knekkis av noe slag!!


#58

trillian78 sa for siden:

Ganske vanlig at folk med mageproblemer bruker hele linfrø for å få fart på systemet tror jeg...

Knekkis ja... Har du test de som finnes hos lavkarbopikene? Har ikke testa dem sjøl ennå, men tror jeg skal gjøre et forsøk.


#59

tufsa83 sa for siden:

Nei har ikke det shø, har jo bare prøvd dette i straks en uke så har liksom ikke tenkt så mye over alle andre alternativer, jeg synes det er litt pes å må lage ALT selv liksom.. selv om jeg er veldig glad i å lage mat blir det litt mye til tider.... MEN... hørtes ut som en strålende alternativ da :D


#60

Pang sa for siden:

Prøv med spinat og smårettskinke, kjempegodt!!!


#61

benam sa for siden:

Skal lage lappene i kveld, er det noe som vet hvor mye 1.5 til 2 dl ost veier?:D:D
Takk på forhånd!!!!


#62

Hillelille sa for siden:

Jeg lagde en dose med cottage cheese og en dose med kesam. Begge smakte omlett, men den med kesam var hakket bedre syns nå jeg. Nå er ikke jeg noe glad i egg generelt, det går mest i kokt egg, så jeg kommer neppe til å lage disse flere ganger. Tror jeg, hehe.


#63

nalana sa for siden:

Jeg har nettopp stekt. Lagde dobbel røre + så å si alt som tipses om i tråden her som tillegg. Smaker kjempebra, men de er litt fuktige under enda. Ligger på rist nå.
Virkel jo vellykket, men fikk veldig lite ut av dobbel porsjon synes jeg. Bare 8 litt store stykker. (kanskje fordi eggehviten min falt sammen)
Har tenkt å bruke dem som pølsebrød på tur.
Gjorde det med de originale Ziggy-lappene i påsken i fjor. Det ble veldig bra, med disse med sesamfrø på toppen og masse deilig krydder blir nok enda bedre.:)

Etterpånotis: Måtte bare smake en med mye vanlig pålegg på. Smakte fortreffelig! :D


#64

sisinsto sa for siden:

Jeg er ny her på forumet. Har vært inne en del og kikket tidligere. Men dette er første gang jeg svarer på noe. Har nå laget lapper og de står i ovnen er kjempespent. synes dette forumet ser bra ut. Skal skrive et innlegg et annet sted og presentere meg litt snart


#65

sisinsto sa for siden:

Lappene ble nydelige, det samme syntes gubben (som har diabetes og gjerne kan være forsiktig med karbo) så disse blir det nok laget flere av, skal prøve med krydderost neste gang


#66

ross sa for siden:

Jeg er veldig fornøyd med disse og koser meg masse med de;)
Har oppi kanel jeg ja siden jeg er fryktlig glad i den smaken, smaker nesten som kanel kake da synes jeg.. også har jeg litt solsikke frø oppi for da blir det litt mer å tygge. Men elsker disse!!!


#67

nenuial sa for siden:

Jeg prøvde meg på disse her om dagen, bare at jeg smurte hele utover et brett, og stekte det som en stor flat bunn.
Deretter laget jeg og samboeren en fantastisk ketolyse pizza :)

Ren kjøttdeig, hjemmelaget tomatsaus, litt champignon, masse ost og litt svarte oliven på toppen!
Ble vel ca 13-14 karb tilsammen, inkl. bunnen, men vi var 2 som delte, og vi klarte ikke spise opp hele til middag heller. Så da ble det noen stykker både til frokost og kvelds!
Bunnen fungerte helt fint som pizzabunn, bare litt bløtere enn vanlig.

Anbefales :)


#68

Carisma sa for siden:

Hmm, hadde glemt ziggylappene jeg. Tror jeg må få lagd de en dag, veldig kjekkogha-mat :)


#69

Camilla82 sa for siden:

Disse skal jeg teste i kveld :)


#70

Liv:) sa for siden:

Jeg har sånne stående i ovnen nå, håper de er gode, for jeg er supersulten..


#71

Liv:) sa for siden:

De smakte litt lite, om jeg lager det igjen skal jeg ha mer krydder i. Men klarer liksom ikke helt avgjøre om jeg liker dem eller ikke, men synes ikke det smakte omelett i hvert fall. Men hadde veldig omelett-konsistens.

Blir de hardere når de blir kalde?


#72

Gerd sa for siden:

Lar du de ligge på rist så tørker de. Harde blir de ikke, men tørrere på en måte :)


#73

Liv:) sa for siden:

Hmm, tørrere hadde også vært greit ja. Men la de i kjøleskapet nå.


#74

Liv:) sa for siden:

I dag hadde jeg ca 1 ts tomatpuré smurt utover, litt oppkuttet skinke og mer pizzakrydder. Satt de i ovnen på 150 grader i 10 minutter, og det er seriøst supernam! Noe av det beste jeg har smakt på lenge!


#75

malleleo sa for siden:

da har jeg laga 2 porsjoner! og de ble vellykket! den ene hadde jeg i litt baconterninger, og den andrebare krydder. skal garantert lage masse av denne:D


#76

Filakia sa for siden:

Er det viktig å skille eggene og stivpiske hvitene, eller går det også å bare blande i eggene direkte?


#77

Carisma sa for siden:

Da blir de veldig flate, og omelettaktige. Poenget med å piske hvitene er å få inn luft og få de til å heve seg litt.


#78

Filakia sa for siden:

OK, da skal jeg ikke jukse ;)


#79

Piumen sa for siden:

Gerd! :hearts:
Du har akkurat redda både dagen og uka og måneden og alt for meg!
Jeg var så kvalm, uvel og helt uten matlyst i dag. Men så bestemte jeg meg for å lage lavkarbolappene som en slags siste utvei. Og jeg er så glad jeg gjorde det! Jeg skulle gjerne gitt deg en hel haug med roser for at du er så fantastisk flott her inne på forumet! Tusentusen takk for så mange tips og råd du har lagt igjen her på forumet! Og disse lappene! Oh yes! Nå har jeg virkelig funnet noe jeg kan spise som ikke blir ensformig og som jeg ikke blir kvalm av!
:snill:


#80

Hillelille sa for siden:

Dere som lager sånne her lapper i variasjoner jevnlig: Skal de smake egg, ja rett og slett omelett?

For jeg har laget disse to ganger og ga opp, fordi de smakte omlett og jeg ikke glad i det i det hele tatt.


#81

Svima sa for siden:

Hei
Jeg lager disse lappene hele tiden å bruker de istedefor brød. Jeg bruker div. krydder eller kanel i de. Kjempegode.
Bruker de både til div. oster og til en reke-kveld. De har hjulpet meg mye.
Jeg "smører" de utover stekeplata og skjærer de opp til passe skiver, legger de i en boks med lokk på kjøla og har de alltid tilgjenglig. Supert.:)


#82

malleleo sa for siden:

ha i litt linfrø, og masse krydder så er konsistensen og smaken helt annerledes enn omelett;)


#83

Kanskje sa for siden:

jeg regner med at disse ikke smaker som mammas hjemmelagede av surmelk som serveres med syltetøy og rømme? savne
Finnes det slike "mamma" lapper, til å kose seg med?

Eller er de bare til bruk som underlag for pålegg? Smaker de da ost, eller egg eller .....?


#84

Antoinette6 sa for siden:

Hvis du leser litt lenger opp i tråden, så får du svar på spørsmålene dine :lol:


#85

Saphire sa for siden:

Da står denne i ovnen, spent på smaken. Hatt oppi 2 teskjer kruskakli, litt fiberhusk og litt sesamfrø. 3 g carbs i hele røra ca..


#86

Saphire sa for siden:

Namme...Dette var snadder altså. Med røkt laks som pålegg smakte det utrolig godt. Ikke smaker det så mye egg heller faktisk..



#88

kjerstiva sa for siden:

Jeg gjorde det så enkelt som å bare blande osten, eggene og CC , vispe det sammen med handvisp og steike i små lapper på steikepanna i SMØR. NYDELIGE :D


#89

Milie_V sa for siden:

Går det an å steke de i stekepanne? :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.