Er det virkelig et karbohydrat? Skulle sjekke noen e-stoffer og fikk opp Gildes nettside på guugg-l. (google mener jeg! Følte bare for og være litt sprø i dag. Hmm, kanskje hormonene danser tango i kroppen i dag... :rolleyes: ) Men tilbake til temaet: Slik stod det på nettsiden til Gilde.
Det står at det er et karbohydrat og det står sammen med Karragenan og Guarkjernemel som også er karbohydrater (hvis det stemmer da.. )
E407 Karragenan Karragenan er et karbohydrat soom utvinnes av en rødalge fra havet som kalles "Irsk mose". Karragenan tilsettes som stabilisator og/eller fortykningsmiddel.
E410 Johannesbrødkjernemel Karbohydrat som brukes som stabilisator og/eller fortykningsmiddel i sauser og lignende. Johannesbrødkjernemel lages av fruktene (frøene) på johannesbrødtreet.
E412 Guarkjernemel Karbohydrat som produseres av frøene fra guarplanten. Brukes som fortykningsmiddel eller stabilisator.
Hmmm. Noen som har peil? ER det et karbohydrat eller er det ikke, tro? Det kan jo være det er noe jeg ikke har fått med meg (og det ville vel ikke bli siste gangen i såfall... ;) )
Der et riktig at johannesbrødkjernemel består av karbohydrat, men karbohydrater finnes i flere typer og former.
Johannesbrødkjernemel består hovedsaklig av fiber, og rent kjemisk er fiber et karbohydrat. Men i motsetning til sukker og stivelse kan ikke kroppen bryte ned fiber. Det passerer ufordøyd gjennom kroppen.
Du trenger derfor ikke være redd for johannesbrødkjernemelet!:)
[quote=Valeriana;391140]Der et riktig at johannesbrødkjernemel består av karbohydrat, men karbohydrater finnes i flere typer og former.
Johannesbrødkjernemel består hovedsaklig av fiber, og rent kjemisk er fiber et karbohydrat. Men i motsetning til sukker og stivelse kan ikke kroppen bryte ned fiber. Det passerer ufordøyd gjennom kroppen.
Du trenger derfor ikke være redd for johannesbrødkjernemelet!:)[/quote
Takk for hjelpen! Phuiiiiiii... Regnet ikke med at det var noe galt og bruke det, ettersom det er rost opp i skyene her inne. Har brukt det masse, men ble bittelittegranne usikker ja...:o Og når jeg sa at, sitat:
"Det kan jo være det er noe jeg ikke har fått med meg (og det ville vel ikke bli siste gangen i såfall... ;)) "
Så gikk det visst troll i ord der ja... hehehe
Takk for hjelpen :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.